R
DarkSaiyan said:nu wil ik gewoon weten of je de blowdown zo hoog mogelijk in de cilinder moet hebben, of een grotere afstand tussen spoel en uitlaatpoort(dus piekeriger) ?
Runner1987 said:Ophogen.
Echter niet 4mm ofzo. Je moet de spoelers ophogend op een aangenaam niveau zetten. Daarna uitlaatpoort bewerken.
Voor de honderste keer, maar toch maar weer. De spoelertiming neemt relatief meer toe, dan de uitlaatpoorttiming bij dergelijke handelingen.
Je kunt t ook anders oplossen, maar als je nog niet eens weet hoe t simpel opgelost kan worde, kun je beter jezelf die moeite besparen.
ABT said:Zitten de spoelers zo laag? Bij een Athena Racing zaten ze als ik goed heb op +/- 130
Maar als dat echt zo is zullen de spoelpoorten omhoog moeten.....
Big B NRG said:Hier een poortmapje van scootertuning.net:
Ik kwam uit op 122 ongeveer (gem. 30.93 genomen). Of ik moet wat fout hebben gedaan :X
130 graden is 33.6 mm ongeveer.
ABT said:Als je logisch nadenkt zie je zelf al dat je fout rekent, je zegt dat als de timing omhoog gaat (naar 130) dat je poort lager wordt, beetje raar hè :+
Big B NRG said:Wat ik me dan afvraag hoe krijg je de "middel snelle" cilinder (stage6, athena, gila ed) op het niveau van een speed/evo ed?
Want een Stage6 heeft bevoorbeeld (std) een spoelpoorttiming van ongeveer 122 en als je de uitlaatpoort op (gem.) 188 graden zet, zit je al op een blowdown van 33.
Het gaat hier trouwens om een stage6 racing AC.
Hoe krijg je deze waarde dan omhoog zonder een blowdown te krijgen van 40 oid.
Ws. moet je dan de spoelers omhoog gaan frezen, of zijn er ook andere manieren ?
$aint said:Als je geen haakse frees hebt is de enigste nette oplossing deels ophogen middels een plaat(je) onder de cilinder en dan de uitlaatpoort omhoog trekken.
Btw. is er een (praktische) grens-waarde of richtlijn voor de blow-down?
Iemand met een leuke theorie?
Big B NRG said:Wat ik heb gehoord/gelezen had was dat de "ideale" blowdown tijd rond de 32.5 zit.
Big B NRG said:Wat ik heb gehoord/gelezen had was dat de "ideale" blowdown tijd rond de 32.5 zit.