Virtueel project CONTRA TWIN

Als je ze niet tegelijkertijd laat onsteking, heb je natuurlijk 2 verschillende ontstekingen nodig. Als ze180 graden verschillen, en de linker cilinder boven zit, moet natuurlijk niet de rechter ook ontsteking want die zit dan beneden.
Als ze beide hun eigen as hebben, kan je ook beide hun eigen ontsteking geven, lijkt me
 
Originally posted by Cipher
Als je ze niet tegelijkertijd laat onsteking, heb je natuurlijk 2 verschillende ontstekingen nodig. Als ze180 graden verschillen, en de linker cilinder boven zit, moet natuurlijk niet de rechter ook ontsteking want die zit dan beneden.
Als ze beide hun eigen as hebben, kan je ook beide hun eigen ontsteking geven, lijkt me

wat ik eigenlijk bedoel is:

je hebt zegmaar een krukas met twee drijstangen,dan kun je de cilinders naast elkaar zetten.
nou zou je bijvoorbeeld de ene cilinder kunnen laten onsteken terwijl de andere zuiger helemaal beneden is, en andersom natuurlijk.

dan is de vraag again dus,kun je een scooter ontsteking dus twee keer laten ontsteken?
(als de een boven is en ook nog een keer als de ander boven is)
of moet ik dan toch echt aan een tweecilinder onsteking gaan denken?

vraag 2:
is het eigenlijk wel mogenlijk met een tweetakt wat ik hierboven beschrijf,aangezien als de ene cilinder ontsteekt neem ik aan dat de andere zuiger met een hogere snelheid naarboven schiet dan normaal.(door de neerwaartse kracht van die andere zuiger)
heeft dit geen slechte invloed?

andere optie zou zijn beide cilinders tegelijk laten onsteken(dus beide zuiger gelijk aan elkaar laten lopen).
ook weet ik niet of dit kan?
 
Originally posted by G-rox
wat ik eigenlijk bedoel is:

je hebt zegmaar een krukas met twee drijstangen,dan kun je de cilinders naast elkaar zetten.
nou zou je bijvoorbeeld de ene cilinder kunnen laten onsteken terwijl de andere zuiger helemaal beneden is, en andersom natuurlijk.

dan is de vraag again dus,kun je een scooter ontsteking dus twee keer laten ontsteken?
(als de een boven is en ook nog een keer als de ander boven is)
of moet ik dan toch echt aan een tweecilinder onsteking gaan denken?

vraag 2:
is het eigenlijk wel mogenlijk met een tweetakt wat ik hierboven beschrijf,aangezien als de ene cilinder ontsteekt neem ik aan dat de andere zuiger met een hogere snelheid naarboven schiet dan normaal.(door de neerwaartse kracht van die andere zuiger)
heeft dit geen slechte invloed?

andere optie zou zijn beide cilinders tegelijk laten onsteken(dus beide zuiger gelijk aan elkaar laten lopen).
ook weet ik niet of dit kan?

als je het via jouw manier gaat doen, verander je een groot deel van het principe.
jij gaat uit van één as met twee drijfstangen, zoals iemand anders hier al mee bezig was.

de topicstarter gaat met twee aparte assen met drijfstang werken, wat denk ik bespaart op het andere idee.
je hoeft in feite twee bestaande deels aan te passen, terwijl je bij jouw idee twee assen in elkaar moet verwerken zeg maar.
dit kost veel meer geld dan zijn principe, al heb je inderdaad minder last van trillingen enz.
jij hebt het v-twin idee in je hoofd denk ik:)

maar een heel mooi project, ben benieuwd of het in de praktijk ook allemaal zou lukken.
 
waarom zou het niet goed gaan?

het zal best fout gaan hoor

maar als jij zegt dat het niet goed gaat geef dan eens een argument waarom het volgens jou niet goed gaat?
daar hebben we wat aan :)
 
het idee van de 2 krukassen heb ik al gezien en is indertijd(1987-88) nog door aprilia in de gp250 gebruikt.
Die blokjes hebben de naam heel trillingsvrij te zijn.

Spijtig genoeg heb ik het nu nogal druk met projecten voor school, dus zo goed als geen tijd meer om te tekenen.
Maar er staat nog een lange winter voor de deur:)
 
Voor de duidelijkheid, wanneer de beide cilinders onsteken maakt voor het ontwerp weinig uit.
Ofwel beide samen, ofwel beide 180° verschoven.
De uiteindelijke ontsteking moet toch 2 bobines hebben.
Dus als ze 180° verschoven zijn is het mogelijk om bijvoorbeeld een rd350 onsteking te gebruiken.
Als ze beide gelijk ontsteken dan zal er iets met spanningsversterkers moeten gebouwd worden.
 
Ik was wat aan het surfen en kwam dit tegen:
FPE3.jpg

FPE7.jpg
FPE-2002-3.jpg

FPE-2002-1.JPG


En nog iets vergelijkbaar:
Fe2002_2.jpg

Fe2002_6.jpg


Bij beide ontwerpen hierboven ontsteken cilinders gelijktijdig.
 
Opzich kan je er wel een ontsteking met alleen een nokje oppleuren en dan gewoon 2 nokjes fixxen en de spanning uit de accu laten komen. Alleen zijn die ontstekingen beetje prijzig :D
 
i know, rijd zelf met rotax max 125 , heb tijdens een training een tijdje achter zoiets achter gereden, ik dacht whoei met veel moeite kan ik dit bij houden, toen ging ik binnen en kwam ik tot de conclusie dat dat ding was aan het roderen toen het open trok :p

anyway, sprinter, je blok ligt klaar :)
 
Originally posted by Speedyrules
i know, rijd zelf met rotax max 125 , heb tijdens een training een tijdje achter zoiets achter gereden, ik dacht whoei met veel moeite kan ik dit bij houden, toen ging ik binnen en kwam ik tot de conclusie dat dat ding was aan het roderen toen het open trok :p

anyway, sprinter, je blok ligt klaar :)

misschien stomme vraag, maar wat is roderen ???

verder nice blokkie 8)

Als dit project af is wil ik de prestaties wel eens zien :p
 
ik ben aardig op de hoogte met kart gebied, ook superkarts !!! 2 X 125cc 2T => 80pk !!! Top rond de 250-275, verglijkbaar met Formule 3000 *D ...

Misschien rare vraag, maar is een verdeelkap een optie ? 8P voor de onsteking !
 
Back
Top