This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Virtueel project CONTRA TWIN

sprinter

a real Fastard
Onlangs kwam ik op het idee een tweecilinder blok te bouwen, dus 2*70cc met 2 krukassen en 2 roterende inlaten.
Aan zoiets begin je niet zomaar, dus ben ik aan het tekenen geslagen. Het is de bedoeling dat als ik alle tekeningen af heb, het project ook realiseerbaar is.

Op deze manier wil ik jullie dus op de hoogte houden van mijn eerste virtueel project:

De CONTRA TWIN:

Mijn plan is om het rechter carterdeel van een 180 runner te gebruiken, ook de aandrijving(vertanding, poulies en vario) mag blijven.
Omdat die runner blokken nauwelijks meer dan 10000tr draaien maak ik gebruik van 2 krukassen die een derde as aandrijven.
Deze derde as moet een stuk trager gaan draaien dan de krukassen.

Aan de linker kant van het blok komen dus de 3de as en 1 krukas uit het blok, op die krukas komt dan de ontsteking.
Aan de rechter kant zitten 2 roterende inlaten met telkens een carb erbij.
De 2 cilinders komen verticaal te staan, de achterste met de uitlaat naar achter, de voorste naar voor.
De 2 krukassen draaien ook tegengesteld aan elkaar.


Als eerste ben ik over krukassen gaan denken. De mina assen leken mij het meest bruikbaar. Deze moeten wel een beetje aangepast worden.
De as waar de ontsteking op komt ziet er zo uit:


Deze voor de achterste cilinder:


De opstelling van beide assen is getekend, ook met de belangrijkste onderdelen erop.



De tandwieloverbrenging, de krukassen draaien 1.4 keer sneller dan de derde as(tandwiel met gat erin).
De tussenas is naar onder verschoven, maar misschien maak ik die nog kleiner en zet ik hem naar boven.


De schijven zijn getekend, ze worden gemaakt uit carbon plaatjes waar normaal membraanplaatjes uit gemaakt worden.



En nu over de carters beginnen denken
 
Last edited:
Met een vertanding, de linker kant van het blok 4 tandwielen op een rij, 2 op de krukassen, 1 op de derde as een 1 om de draairichting van biede krukassen tenopzichte van elkaar tegengesteld te maken.
 
Originally posted by Big B NRG
Hoe wil je die derde as langzamer laten draaien, doormiddel van een overbrenging (vertanding?)

Ik denk dat de 3e as een vertandingsas is die de 2 kruk-assen met elkaar verbind als het ware. Als je daar een relatief groot tandwiel inzet, zal je hebben dat ie relatief weinig omwentelingen maakt. Dit is als ik het verhaal een beetje goed begrijp.

Wel erg sick idee hoor
 
Originally posted by sprinter
Met een vertanding, de linker kant van het blok 4 tandwielen op een rij, 2 op de krukassen, 1 op de derde as een 1 om de draairichting van biede krukassen tenopzichte van elkaar tegengesteld te maken.

Waarom wil je ze eigenlijk tegengesteld laten draaien? Tegen trillingen of gewoon omdat het goed uitkomt?
 
Waarom eigenlijk het rechter carterdeel van een runner 180 nemen, waarom maak (of laat) je geen blok machineren?

Dit lijkt mij veel makkelijker (minder aanpassingen nodig). Vind het wel een brute gedachte
 
Voor de trillingen, en ook een beetje omdat de achterste cilinder achterstevoren staat.
Hierdoor zal bij beide cilinders de zuiger steeds tegen dezelfde kant van de cilinder gedrukt worden en slijten zuigers op dezelfde manier.
 
wel een goed idee, ik heb er zelf ook aan gedacht, om binnen enkele jaren als afstudeerproject, mijn idee was toen om met maar 1 as te werken.

Maar aangezien ik niet van plan was om om budgetaire redenen een as te laten maken dacht ik er gewoon 2 aan één te maken. en voor je nu allemaal gaat lachen met mij, ik wou dit dus door mijn vader laten doen, die zoekt voor zijn werk toch heel de tijd dingen waarop hij kan experimenteren met zijn lasers (leuke dingen trouwens). Hij zou dus de 2 assen ecxact op maat, zeer stevig en perfect gebalanceerd kunne aaneenmaken.

Ik ben nu al heel het jaar bezig geweest ùet schetsen enzo, maar ja, ik heb nog 3 jaar te gaan dus ik doe het lekker rustig aan, maar echt wel mooi om te zien dat ik niet de enige ben die zo'n zieke ideeën is zijn hoofd haalt.
(Ik vind dit zelfs nog beter, heel het ding met de 3 assen, zou echt wel geweldig zijn moest je dit gerealiseerd krijgen)

Veel succes ermee dus

Greetz
 
Hoeveel graden komen de cilinders uit elkaar te liggen? En hoe word de onstekingsvolgorde? 180 graden of een big-bang (kan dat trouwens met 2-takt?)
 
als het gaat werken is dit pas project-waardig..
van een frame met wielen een blokje en paar kappen erop zetten kan iedereen wel eigenlijk..
50snel met bidalot s2 of yasuni R met 17,5mm... nou ja

tis een vet idee, heb alleen mn twijfels of het wel gaat werken..
suc6 iig
 
Originally posted by ocdaan
Hoeveel graden komen de cilinders uit elkaar te liggen? En hoe word de onstekingsvolgorde? 180 graden of een big-bang (kan dat trouwens met 2-takt?)

Het is de bedoeling dat beide tegelijk ontsteken, alleen op die manier kan je trillingen tegengaan.
Het voordeel is dat je dan ook maar 1 pick-up voor de ontsteking nodig hebt.

Big-Bang kan op tweetakt, kijk maar naar de oude GP racers van Doohan. Hij was zo goed als de enige die zo een bigbang onder controle kon houden.
 
Italjet heeft toch een formula 125 2cilinder 2-takt? waarom zet je daar niet 2 evo 70 cilinder op (als dat past...) moet best leuk kunnen lopen :#.
Ik denk dat het erg moeilijk is een eigen blok te maken (zeker omdat je zit met de carters zelf).
 
Het lijkt mij heel lastig, vooral het maken van een geschikt carter en het afstellen van het geheel lijkt mij een flinke opgave, natuurlijk wel heel veel respect als het gaat lukken!
 
Moet je voor een roterende inlaat je ene rechter carter niet dicht laten gieten, zoiets heeft iemand mij ooit uitgelegt, en hoe wil je de gasschuif van de inlaat dichtdoen, open gaat wel maar dicht word moeilijk
 
misschien beetje offtopic (sorry daarvoor, ik kon het nergens anders plaatsen).. maar waar maak je die tekeningen mee??
 
Van het 180 carterdeel wordt het grootste deel weggefreest, zodat er een nieuw stuk carter kan ingelast worden.
Als je het rechter carterdeel zelf maakt moet je het ook niet gaan dichtgieten
Een roterende inlaat is ook gewoon met een carb, geen probleem dus om het gas weer dicht te doen.

Tekeningen maak ik met Solid Works en die kan je dan renderen met Photoworks.