sprinter
a real Fastard
Onlangs kwam ik op het idee een tweecilinder blok te bouwen, dus 2*70cc met 2 krukassen en 2 roterende inlaten.
Aan zoiets begin je niet zomaar, dus ben ik aan het tekenen geslagen. Het is de bedoeling dat als ik alle tekeningen af heb, het project ook realiseerbaar is.
Op deze manier wil ik jullie dus op de hoogte houden van mijn eerste virtueel project:
De CONTRA TWIN:
Mijn plan is om het rechter carterdeel van een 180 runner te gebruiken, ook de aandrijving(vertanding, poulies en vario) mag blijven.
Omdat die runner blokken nauwelijks meer dan 10000tr draaien maak ik gebruik van 2 krukassen die een derde as aandrijven.
Deze derde as moet een stuk trager gaan draaien dan de krukassen.
Aan de linker kant van het blok komen dus de 3de as en 1 krukas uit het blok, op die krukas komt dan de ontsteking.
Aan de rechter kant zitten 2 roterende inlaten met telkens een carb erbij.
De 2 cilinders komen verticaal te staan, de achterste met de uitlaat naar achter, de voorste naar voor.
De 2 krukassen draaien ook tegengesteld aan elkaar.
Als eerste ben ik over krukassen gaan denken. De mina assen leken mij het meest bruikbaar. Deze moeten wel een beetje aangepast worden.
De as waar de ontsteking op komt ziet er zo uit:
Deze voor de achterste cilinder:
De opstelling van beide assen is getekend, ook met de belangrijkste onderdelen erop.
De tandwieloverbrenging, de krukassen draaien 1.4 keer sneller dan de derde as(tandwiel met gat erin).
De tussenas is naar onder verschoven, maar misschien maak ik die nog kleiner en zet ik hem naar boven.
De schijven zijn getekend, ze worden gemaakt uit carbon plaatjes waar normaal membraanplaatjes uit gemaakt worden.
En nu over de carters beginnen denken
Aan zoiets begin je niet zomaar, dus ben ik aan het tekenen geslagen. Het is de bedoeling dat als ik alle tekeningen af heb, het project ook realiseerbaar is.
Op deze manier wil ik jullie dus op de hoogte houden van mijn eerste virtueel project:
De CONTRA TWIN:
Mijn plan is om het rechter carterdeel van een 180 runner te gebruiken, ook de aandrijving(vertanding, poulies en vario) mag blijven.
Omdat die runner blokken nauwelijks meer dan 10000tr draaien maak ik gebruik van 2 krukassen die een derde as aandrijven.
Deze derde as moet een stuk trager gaan draaien dan de krukassen.
Aan de linker kant van het blok komen dus de 3de as en 1 krukas uit het blok, op die krukas komt dan de ontsteking.
Aan de rechter kant zitten 2 roterende inlaten met telkens een carb erbij.
De 2 cilinders komen verticaal te staan, de achterste met de uitlaat naar achter, de voorste naar voor.
De 2 krukassen draaien ook tegengesteld aan elkaar.
Als eerste ben ik over krukassen gaan denken. De mina assen leken mij het meest bruikbaar. Deze moeten wel een beetje aangepast worden.
De as waar de ontsteking op komt ziet er zo uit:
Deze voor de achterste cilinder:
De opstelling van beide assen is getekend, ook met de belangrijkste onderdelen erop.
De tandwieloverbrenging, de krukassen draaien 1.4 keer sneller dan de derde as(tandwiel met gat erin).
De tussenas is naar onder verschoven, maar misschien maak ik die nog kleiner en zet ik hem naar boven.
De schijven zijn getekend, ze worden gemaakt uit carbon plaatjes waar normaal membraanplaatjes uit gemaakt worden.
En nu over de carters beginnen denken
Last edited: