Vespa LX50 4t 2v trekt heel erg sloom

Hallo,
Ik heb een Vespa LX50 (25km/u) en deze trekt heel erg sloom op.
De varioring is eruit en verder is deze helemaal origineel.

Nu trekt hij zo sloom op dat hij heel lang rond de 20 blijft rijden en dan na tientallen meters een keer doortrekt naar 37.
Er zitten nu 10gr rollen in. Ik heb geprobeerd deze te vervangen voor 8,5 en 7,5 echter heeft dit niet geholpen. de optrek ging niet sneller en de top was lager.
Het lijk alsof er totaal geen vermogen in het blok zit.
Ook blijven de toeren erg laag. dit is ook op de top zo

Heeft iemand enige idee hoe ik dit kan oplossen zonder dat deze harder op de top gaat?
Welke afstelling kan er voor zorgen dat deze makkelijker wil lopen?

alvast bedankt!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Vervang de drukveer eens ... misschien heeft die zijn beste tijd gehad,
Ik heb de drukveer vervangen, helaas heeft dit niet geholpen...

Verder had een vriend nog een cdi voor de 45km/u liggen. deze heb ik er in gedaan en teruggeschroefd met een varioring. Nu trekt hij al een stuk beter op. Alleen de eerste paar meters zijn nog zeer sloom. Als er iemand achterop zit komt hij bijna niet vooruit....
Zou dit misschien met de trekveren in de koppeling te maken hebben?

Ook is het starten wat moeilijker geworden. het lijkt alsof je wel gas moet bij geven anders slaat ie niet aan.
Tijdens het rijden is die ook een keer uitgevallen. zit er nog verschil in de carburateur bij een 45km variant?

hij komt totaal niet op toeren, pas als die over de 20km/u is
 
Last edited:
grotere sproeier?
hallo, ik heb er een grotere sproeier in gedaan. lijkt wel iets beter te lopen.

Helaas bleef de scooter steeds slechter starten. Ook als ik de originele CDI er in doe...
Nu wilde ik de kleppen stellen en viel het mij op dat de inlaat klep niet goed te stellen is. ik krijg er met geen mogelijkheid een voelermaatje er tussen. zelf de 0.05 niet als de stelschroef maximaal is uitgedraaid...
Voor het stellen heb ik de timing goed gezet en de scooter goed laten afkoelen.

Wat zou dit kunnen zijn? de timing die niet goed meer is? of lekker kleppen? ingezakte kleppen?
ik heb geen idee meer.
 
Kan alleen zijn dat de klep is ingeslagen op de zitting , hoewel wel vreemd voor een inlaatklep , gebeurt meestal met een uitlaatklep.
En je weet zeker dat de motor op compressie slag staat , en niet op tuimelen
 
Kan alleen zijn dat de klep is ingeslagen op de zitting , hoewel wel vreemd voor een inlaatklep , gebeurt meestal met een uitlaatklep.
En je weet zeker dat de motor op compressie slag staat , en niet op tuimelen
ja ik heb deze via het nokkenas tandwiel op tijd gezet en via het vliegwiel. dan staat volgens mij de zuiger bovenaan.
het rare is dat als ik de stelschroef helemaal opendraai dat er nog niks tussen past. zou de klep dan in de kop zijn gesleten waardoor deze te ver omhoog staat?


Volgens mij kan de timing toch ook niet zomaar veranderen tenzij er geen spanning op de ketting staat?
Hoe kan ik het controleren? Cilinderkop eraf halen? En opnieuw op tijd zetten?
 
Last edited:
Wij hadden laatst ook een slecht startende Vespa, tenminste na lange tijd.
Daar zat op 2 kleppen ook geen speling. (van de 4)
Maar als er bij helemaal uitdraaien niets tussen past, dat is wel heel vreemd.
 
Wij hadden laatst ook een slecht startende Vespa, tenminste na lange tijd.
Daar zat op 2 kleppen ook geen speling. (van de 4)
Maar als er bij helemaal uitdraaien niets tussen past, dat is wel heel vreemd.
Ja het lijkt mij ook erg gek.

Kan de timing veranderen als ik heb begrens met een varioring? Heb ergens ooit gehoord dat dit niet heel goed is voor de scooter
 
Nee, dan moet je echt de nokkenas of de ketting loshalen.
Meet je wel op het goed punt ?
Ik heb de cilinderkop er even afgehaald. Volgens mij is de inlaatklep helemaal er in gesleten. Toch?

Scooter staat goed optijd tijden het meten
Post automatically merged:

Nee, dan moet je echt de nokkenas of de ketting loshalen.
Meet je wel op het goed punt ?
Ik heb de cilinderkop er even afgehaald. Volgens mij is de inlaatklep helemaal er in gesleten. Toch? Zie foto

Scooter staat goed optijd tijden het meten
Post automatically merged:

Foto
 

Attachments

  • 1D0A8F86-E1BD-4352-8438-E94967A7C426.jpeg
    1D0A8F86-E1BD-4352-8438-E94967A7C426.jpeg
    163.2 KB · Views: 20
Ja die is niet goed meer , zit veel te diep , daarom had je geen speling meer , je zal nu moeten kijken of het de klep , of de zitting is die versleten is , als je er een nieuwe zitting in moet laten zetten , met nieuwe klep , en eventueel geleiders , is misschien een nieuwe kop nog wel zo makkelijk .
 
Ja die is niet goed meer , zit veel te diep , daarom had je geen speling meer , je zal nu moeten kijken of het de klep , of de zitting is die versleten is , als je er een nieuwe zitting in moet laten zetten , met nieuwe klep , en eventueel geleiders , is misschien een nieuwe kop nog wel zo makkelijk .
Nieuw kop is het voordeligst, en snel in huis.
Bedankt voor jullie hulp!
Ik zal wel kijken naar een nieuwe cilinderkop.
Zou een tweedehandse ook kunnen? Natuurlijk niet de voorkeur maar de scooter is erg weinig in gebruik en wil er niet al te veel geld in steken
 
Natuurlijk kan een 2ehands , je zou alleen als je hem koopt , moeten kunnen kijken of de kleppen afsluiten , door de verbrandings ruimte te vullen met benzine , en dan kijken of er niets in de in / uit laat loopt. Ook even de kleppen indrukken , en kijken of ze weer goed op de zitting komen . En tot slot met b.v. een blokhaak kijken of de pasvlakken , waar de koppakking opkomt vlak is . De kleppen moeten zo hoog zitten , als de uitlaat klep bij je oude kop.
 
Natuurlijk kan een 2ehands , je zou alleen als je hem koopt , moeten kunnen kijken of de kleppen afsluiten , door de verbrandings ruimte te vullen met benzine , en dan kijken of er niets in de in / uit laat loopt. Ook even de kleppen indrukken , en kijken of ze weer goed op de zitting komen . En tot slot met b.v. een blokhaak kijken of de pasvlakken , waar de koppakking opkomt vlak is . De kleppen moeten zo hoog zitten , als de uitlaat klep bij je oude kop.
En dan heb je alles gemonteerd en dan lekt er weer een pakking.
Ga voor een nieuwe.
 
Ga voor een nieuwe.
Dat ben ik niet geheel met je eens , maar wel , dat als je niet precies weet waar je op moet letten , dat wel een punt is .
Verder speelt natuurlijk ook het prijs verschil , tussen gebruikt , en nieuw een rol . Voor een paar tientjes , ben ik het helemaal met je eens , en zou ik ook een nieuwe halen .
 
Dat ben ik niet geheel met je eens , maar wel , dat als je niet precies weet waar je op moet letten , dat wel een punt is .
Verder speelt natuurlijk ook het prijs verschil , tussen gebruikt , en nieuw een rol . Voor een paar tientjes , ben ik het helemaal met je eens , en zou ik ook een nieuwe halen .
Vaak zijn gebruikte onderdelen te koop omdat er iets mee is.
En vooral bij een cilinderkop kom je daar pas achter als het bij je thuis ligt of gemonteerd is.
Zelfs schadeonderdelen worden te koop aangeboden.
 
Vaak zijn gebruikte onderdelen te koop omdat er iets mee is.
En vooral bij een cilinderkop kom je daar pas achter als het bij je thuis ligt of gemonteerd is.
Zelfs schadeonderdelen worden te koop aangeboden.
Dat ben ik niet geheel met je eens , maar wel , dat als je niet precies weet waar je op moet letten , dat wel een punt is .
Verder speelt natuurlijk ook het prijs verschil , tussen gebruikt , en nieuw een rol . Voor een paar tientjes , ben ik het helemaal met je eens , en zou ik ook een nieuwe halen .
Ik heb een tweedehands cilinderkop via marktplaats gekocht, deze komt als het goed is vandaag binnen. lijkt mij een erg betrouwbare. kan natuurlijk altijd een miskoop zijn. maar voor 30 euro kan ik het altijd proberen. een nieuwe kost al gauw 200. mocht deze toch niet goed zijn kan ik een nieuwe overwegen. uiteraard heb ik ook een nieuwe set pakkingen gekocht. voor het monteren controleer ik de kleppen op lekkage en rare plekken.
 
Back
Top