Start en stationair probleem Vespa LX50 4T4V

Pauwl

New Member
Beste,

Ik heb hier een Vespa LX50 uit +/- 2010 met ong 7k op de klok. Deze hebben we in 2010 nieuw gekocht, mijn vrouw heeft hem gebruikt om naar haar werk te gaan.
Hij heeft een langere tijd stil gestaan, en op een gegeven moment kregen we te maken met start problemen en vooral uitvallen bij stationair. Ook valt hij soms uit bij gas geven vanuit stationair. Bij een warme motor start hij beter, maar blijft wel uitvallen. Wat ik tot nu toe heb gedaan:

- Heb er een tijd geleden euro95 in gedaan omdat de tank leeg was. Kwam er nu achter dat dat e10 was, niet goed dus vervangen voor 98.
- Nieuwe bougie
- Nieuw luchtfilter
- Nieuwe olie en oliefilter

Hij reageert nu wel een stuk beter op het gas, maar de startproblemen blijven. Overigens is de vario ontgrenst, en rijd hij netjes 60 op de teller. Als hij rijdt, dan rijdt hij ook wel goed, behalve dus bij lage toeren/stationair. Hij start ook goed met remmen reiniger overigens.

Wat zou ik zelf nog kunnen doen voordat ik hem wegbreng? Ik heb vroeger wel wat gesleuteld aan 2 takt brommertjes maar dat is ook weer een hele tijd geleden.
Ik heb wat gelezen over het stellen voor de kleppen maar daar heb ik op dit moment helaas ook niet het juiste gereedschap voor. Ik las ook dat dat pas zou hoeven bij 12k.
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou idd beginnen om de klepspeling na te kijken, was bij onze Vespa's ook het probleem van slecht starten en rijden.
Wat voor sproeier zit er in ?
Wij rijden met sproeier 78 en dat start en rijdt goed.
Nu met Malossi multivar en ecu, en dat is helemaal top.
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2021-05-13 at 13.37.28.jpeg
    WhatsApp Image 2021-05-13 at 13.37.28.jpeg
    93.9 KB · Views: 5
Carburateur zag er op het eerste gezicht ok uit, maar is niet schoongemaakt. Heb niet gecontroleerd wat voor sproeier erin zit, maar vermoed standaard (72?)
Wil beste kijken naar de kleppen, en de carb schoonmaken maar heb zo het vermoeden dat dat niet veel gaat opleveren. Hij is verder niet opgevoerd dus standaard sproeier lijkt mij ok en kleppen stellen zou pas bij 10/12k hoeven.
 
Carburateur zag er op het eerste gezicht ok uit, maar is niet schoongemaakt. Heb niet gecontroleerd wat voor sproeier erin zit, maar vermoed standaard (72?)
Wil beste kijken naar de kleppen, en de carb schoonmaken maar heb zo het vermoeden dat dat niet veel gaat opleveren. Hij is verder niet opgevoerd dus standaard sproeier lijkt mij ok en kleppen stellen zou pas bij 10/12k hoeven.
Je hebt de varioring eruit gehaald, 72 (=standaard)is dan te klein.
Als je de vlotterbak er even onderuithaalt kan je dat gelijk bekijken/wisselen. Sproeier kost hooguit €1,50.
Zeker als hij zolang stil heeft gestaan, even de carburateur schoonmaken.
Wij tanken tegenwoordig V-power van Shell.
 
Neem aan dat de kleppen ook na het inrijden gesteld zijn? Als een brommer niet goed loopt na stilstaan (en al helemaal e10) is het vaak de carburateur. Is nog geen half uur werk dus is de moeite waard.

Een iets grotere sproeier kan geen kwaad. En de luchtschroef afstellen kan ook helpen.
Ik stel die altijd af door hem warm te rijden en hem dan stationair te laten draaien. Dan draai ik in beide richtingen totdat het blok op zn snelst draait. Weet niet of dat de manier is maar werkt naar mijn ervaring goed en snel
 
Inrijden is 10 jaar geleden geweest. Daar heb ik geen actieve herinnering aan ;) maar ik de carb wel even loshalen hoor, maar heeft gewoon prima gereden met deze afstelling. Ik zal eens kijken of ik ergens een voelermaatje vandaan kan toveren om toch de kleppen even te controleren
 
Back
Top