Groeven variateur Vespa LX50

Tommatje

New Member
Hi,

Mijn Vespa LX50 4t brom heeft bij t optrekken een dipje, bij +/- 30 km/u trekt ie kortstondig niet lekker door, valt iets terug in toeren, en na een seconde “klimt” ie daar weer uit en trekt ie vloeiend door tot de top (originele cdi begrenst). Ook vanuit stilstand tot aan die 30 km/u komt ie prima van z’n plek af. Enkel dat dipje halverwege is hinderlijk.

Nu zie (en voel) ik twee groeven in de variateur. Zie foto. Kan dat de oorzaak zijn? Rolletjes/V-Snaar/geleiders 1000KM geleden nog vervangen dus dat sluit ik eigenlijk uit. Snap ook niet waarom er twee groeven zijn, wellicht is t ooit een snor geweest? Of zijn die groeven origineel en zoek ik spijkers op laag water?

Ik dacht zelf een eerste instantie aan de koppeling. Maar lijkt me dat als die versleten is hij vooral vanuit stilstand al niet lekker zou moeten trekken en niet enkel specifiek rondom een bepaalde snelheid?

Mvg Tom
 

Attachments

  • IMG_3445.jpeg
    IMG_3445.jpeg
    220.7 KB · Views: 22
Advertisement - register to remove this

Klopt, wel een iets dunnere dan origineel geplaatst want ik was alle bumperklevende auto’s zat. Doet nu 51 gps / 55 teller en dat vind ik prima. Zie te vaak de rollerbank staan hier in Zoetermeer … :p

Multivar zag ik ook, maar is dat niet zonde als je m begrenst rijdt of heb je dan alsnog voordelen?
 
Klopt, wel een iets dunnere dan origineel geplaatst want ik was alle bumperklevende auto’s zat. Doet nu 51 gps / 55 teller en dat vind ik prima. Zie te vaak de rollerbank staan hier in Zoetermeer … :p

Multivar zag ik ook, maar is dat niet zonde als je m begrenst rijdt of heb je dan alsnog voordelen?
Wij hebben overal Malossi Multivar in zitten.
Optrek is net iets beter.
 
Oke, dat klinkt positief! Thanks!

Iets anders, ik zie op de schematische tekeningen dat tussen de krukasmoer en het kickstartrondsel een kleine opvulring zou moeten zitten, klopt dat? Die zit daar al niet sinds ik de Vespa heb overgenomen van de vorige eigenaar en ik heb alweer dik 1400km afgelegd sinds de laatste keer dat ik die moer eraf heb gehad, en teruggeplaatst heb zonder tussenring. Ben ik al 1400km lang ontsnapt aan een groot probleem of is zo'n ringetje niet essentieel?
 
Oke, dat klinkt positief! Thanks!

Iets anders, ik zie op de schematische tekeningen dat tussen de krukasmoer en het kickstartrondsel een kleine opvulring zou moeten zitten, klopt dat? Die zit daar al niet sinds ik de Vespa heb overgenomen van de vorige eigenaar en ik heb alweer dik 1400km afgelegd sinds de laatste keer dat ik die moer eraf heb gehad, en teruggeplaatst heb zonder tussenring. Ben ik al 1400km lang ontsnapt aan een groot probleem of is zo'n ringetje niet essentieel?
Dat kan ook een shimring zijn., maar die zit tegen de variobus.
Meestal is 1 voldoende.
Hierdoor kan je v-snaar iets verder onderin komen.
Achter de moer hoort wel een dunne ring.
 
Ben uiteindelijk gegaan voor een originele Piaggio vario. Scheelde enkele tientjes en die heb ik gebruik om ook meteen de halfpoelie (ook versleten) en v-snaar te vervangen. Dat laatste wellicht overdreven na slechts 1400km maar gezien de diepe groeven op de oude vario (en dus extra slijtage v-snaar?) en alles toch open lag maar gelijk een frisse erin gehangen.

De Vespa rijdt weer heerlijk soepel, zonder dip, strak naar de top. :cool:

Iedereen bedankt voor de hulp!!
 
Back
Top