Vespa LX50 optrekken teveel toeren?

Tommatje

New Member
Hi allemaal,

Ik kon afgelopen zomer een leuke Vespa LX 50 4 takt 2v overnemen van een buurman. Beestje was niet in de beste conditie, werd weinig gebruikt maar stond gelukkig wel altijd binnen. Was starten lopen. Vespa overgenomen en zodoende eigenlijk een beetje onverwachts (maar wel heel leuk!) het scooter wereldje in gerold. Is een oudje, uit 2007, met een afschrikwekkende 88.700 km op de teller. Bijna klokje rond dus (als de tellerstand klopt)!

Oorspronkelijke plan was oppoetsen en gaan, maar als je iets doet moet je het goed doen dus ook technisch ben ik uiteindelijk aan het sleutelen gegaan. Wat ik zelf al gedaan heb:

- nieuwe accu (zat geen accu in)
- nieuwe olie, oliefilter en vertandingsolie
- nieuw luchtfilterelement (origineel Piaggio)
- nieuwe bougie
- nieuwe rolletjes (origineel Piaggio ), v-snaar (origineel Piaggio), variogeleiders
- nieuwe achterremkabel
- verlichting teller vervangen
- cosmetisch helemaal los gegaan met een nieuw zadel, windscherm, chrome en plastic shine middeltjes etc.

Ding rijdt fantastisch, reed eerst +/- 40 op de teller en na het onderhoud en een iets kleinere varioring 50 op de teller.

Het "probleem" is bij het optrekken en wegrijden je hoort dat de scooter teveel toeren maakt, zodra ik op snelheid begin te komen (+/- 20km/u) zakken de toeren terug en dan loopt hij vrijwel constant door richting de top. Ik zat zelf te denken aan de rolletjes, maar die zijn dus net nieuw en origineel Piaggio 6,4 gram. Ook al nieuwe originele v-snaar gemonteerd.

Nou lees ik wel eens vaker dat een belangrijk onderdeel voor onderhoud de trekveertjes / drukveer zijn, deze heb ik nog niet vervangen. Zou dat er mee te maken kunnen hebben? Ondanks de overtoeren grijpt de koppeling opzich wel goed aan, het is niet dat de scooter moeite heeft om van z'n plek te komen. Verder lees ik ook regelmatig dat je de klepspeling dient te controleren, maar ik weet niet in hoeverre dat zich vertaalt naar overtoeren. De klepspeling staat sowieso nog op de to-do lijst maar omdat het blok zo mooi loopt zonder enige bijgeluiden oid heb ik dat voor nu geen prioriteit gegeven.

Is het gezien de kilometerstand misschien niet beter om überhaupt een hele nieuwe koppeling te monteren? Ik weet niet wat er afgezien van de veertjes nog meer kan slijten en ik weet ook niet of de koppeling nog origineel is, maar gezien het voor een scooter een flinke kilometerstand is kan het wellicht geen kwaad een nieuwe koppeling te monteren? Hoe kan ik de koppeling op slijtage controleren? Of vergeet ik een ander belangrijk onderdeel dat onderhoud nodig heeft?

Bedankt voor de hulp!
 

Attachments

  • vespalx50.jpg
    vespalx50.jpg
    293.2 KB · Views: 5
Advertisement - register to remove this

Let wel kleppen zonder bij geluiden , kunnen ook te strak staan . Weet je buurman niet meer , bij welke km stand de kleppen het laatst
gesteld zijn ?
En de klepspeling heeft niets met over toeren te doen , overtoeren zijn daarin tegen wel slecht voor de kleppen , deze kunnen gaan zweven , en de zuiger raken. Is het de orginele drukveer , kan deze ook verzwakt zijn , gezien de km stand ( als die klopt ). De koppeling schoentjes kun je bekijken of er nog genoeg voering op zit . Voor de trekveertjes geldt hetzelfde als voor de drukveer , en het zijn ook de kosten niet.
 
Last edited:
even naar de koppelingssegmenten kijken. anders lichtere trekveren monteren. dan grijpen de segmenten sneller, bij een lager toerental aan. en inderdaad, kost dit de kop niet. onder de 20kmpu is in de koppeling te vinden (en te winnen!)

succes.
 
Back
Top