Vervolg ''De Jager'' poort

zolang je maar geen gecorigeerde en ongecorigeerde score's door elkaar gaat halen .. want dat vindt ik wel zo vervelend ..
 
als je op 1 dag gaat meten (op meetings bijvoorbeeld, wat wij ook doen) kan je gewoon ongecorrigeerd gaan meten, omdat je dan gewoon het vermogen weet wat je op die dag hebt

als je onderling gaat vergelijken of de scooter op een andere dag weer testen, moet je gecorrigeerd (SAE) meten
 
Marco, had jij de poort vroeger ook zoals de ''de jager'' poort door het oppervlak, drukgolven of..?

En waarom pas je hem tegenwoordig niet meer toe? (althans ik dacht dat je dat niet meer doet :P)
 
Vorige week heb ik dus een Speed 06 gezien, tuned by RR.
Deze had ook de vreemde poort en in het echt is die poort nog vreemder. Ik had een poortmapje er van gemaakt, maar kwam toch tot de conclusie dat ik beter de normale poort kon maken.

Dus daar maar mee begonnen @ MHR Cross.

(links is gedaan(moet nog iets afronden), rechts moet nog)

4_050.jpg
 
Naja ten eerste wil ik graag weten waarom ik zo'n poort aanbreng, maar daar was dus niet echt duidelijkheid over. Zoals drukgolven, daar weet ik niks van :P

En de poort moet vrij afgerond zijn, voor het vlees langs de spoelpoort. Dus zou je de poort niet kunnen maken zoals hierboven en ws wat koppel verliezen.

Misschien dat ik het er toch nog een keer infrees, maar ik wil eerst met de poort gaan testen zoals ie nu is. Vind hem er namelijk aardig strak uitzien :P
 
Zoals drukgolven, daar weet ik niks van

timing / oppervlak veranderen heeft hier een direct verband mee, de hele 2 takt motor is 1 grote drukwisseling. Je hierin verdiepen is dus wel erg interessant en leerzaam. Een cilinder pas je oa aan aan de uitlaat, verdiepen in de werking hiervan heb je dus wel erg veel aan om je basiskennis wat op te schroeven.
 
Net even met mannetje gesproken die ook zo'n poort De jager poort heeft. Volges hem was het het volgende:

Joost says:
Meer oppervlakte zonder je timing te verkloten = meer toeren met behoud van het zelfde koppel
Joost says:
(koppel x toeren) / vaste waarde = PK
Joost says:
rekenuit je winst

wat die vaste waarde dan is weet ik ook niet, maarja..
 
Als je dat niet weet moet je je toch even in de boeken werpen vriend! Maar wat 'joost' bedoeld heb ik ook al uit geprobeerd te leggen.

1*
Het grote voordeel met een grotere area onderin, is dat je een gelijke koppel behoudt en een grotere area/timing.

2*
Bij een hogere poort neemt de timing meer toe, dan je ooit zou kunnen krijgen met een diepe poort. Maar ondanks dat je het mengsel verlies kan corrigeren met de uitlaat en de compressie in de verbrandingskamer, zal de arbeidslag niet gecorrigeerd kunnen worden en afnemen.

Optie 1 is dus voor crossers interressant
Optie 2 is dus voor racers interressant
Maar bij racers doen ze optie 1e (max toeren met behoud van koppel)
en daarna optie 2 er bij (koppel inleveren voor nog meer toeren)
 
maar als je optie 2 doet, dan lever je koppel in voor meer toeren. Maar voor de sprint wil je toch juist meer koppel?

Of zie ik dit nu verkeerd

Edit// jij zegt dus dat je het best ook de poort naar beneden kan werken?
 
Natuurlijk wil je koppel, maar je wil ook een bult toeren anders heb je na +/- 100m geen versnelling meer.

De moraal van het verhaal: Test het allemaal!
 
Luuk said:
Natuurlijk wil je koppel, maar je wil ook een bult toeren anders heb je na +/- 100m geen versnelling meer.

De moraal van het verhaal: Test het allemaal!

Dat ben ik met je eens, enige manier waarop je erachter zult komen is testen, testen, testen en nog eens (je raad het al) testen.

Je zult niet in 1 keer de "perfecte" cilinder frezen :)

Je kan beter vermogenstoename hebben door toeren, dan door koppel. Ben ik van mening.
 
Facilly said:
Net even met mannetje gesproken die ook zo'n poort De jager poort heeft. Volges hem was het het volgende:

Joost says:
Meer oppervlakte zonder je timing te verkloten = meer toeren met behoud van het zelfde koppel
Joost says:
(koppel x toeren) / vaste waarde = PK
Joost says:
rekenuit je winst

wat die vaste waarde dan is weet ik ook niet, maarja..

Ik vind het wel erg makkelijk dat veel mensen zomaar aannemen dat meer oppervlak onderin meer koppel betekend.

Dat is eenzelfde stelling als: een grotere diameter uitlaattunnel geeft meer vermogen.

Slaat dus nergens op en is afhankelijk van -tig factoren of je er koppel mee wint.
 
Luuk said:
Natuurlijk wil je koppel, maar je wil ook een bult toeren anders heb je na +/- 100m geen versnelling meer.

snap je niet, meeste rijden scooter hier, geen automaat oid, dus waar haal je die 100meter ivg met toerengebied ineens vandaan?..

die hele poort heeft sowieso niks met time area oid te maken.
 
Last edited:
Back
Top