Facilly
[NHO] M-tuning
Beste tuners en tunerinnen,
ik zat laatst weer eens te zoeken naar de ''De Jager'' poort. Als ik hier dus naar zoek, krijg ik alleen maar topics uit 2002 a 2003.
Nu vroeg ik me dus af of er al wat meer over bekend is.
Het gaat om zo'n uitlaatpoort
Nu zat ik eens goed te brainstormen tijdens het vakkanvullen in De Super:X en kwam ik op het volgende uit:
1 ding dat goed in het achterhoofd gehouden moet worden is: Ze hebben alleen de uitlaatpoort aangepast.
Ze hebben de poort allereerst naar beneden gewerkt, hierdoor krijg je meer oppervlak van de poort (zie ta's en ma's).
Via deze time en mean area's kan je berekenen hoeveel oppervlak je nodig hebt bij een bepaald RPM.
Ze hebben niet de spoelpoorten omhoog gewerkt, maar de NRG maakte wel behoorlijke toeren. Als je dus alleen de uitlaatpoort omhoog werkt kom je in de knoei met je Blowdown.
Willen ze nu meer RPM draaien ZONDER de blowdown aan te tasten, moeten ze of de spoelers omhoog werken OF meer oppervlak maken.
Bij de Jager hebben ze de poort naar beneden gewerkt voor dit meer oppervlak, dus meer RPM. Doordat dit helemaal onderin zit zou je nog wat koppel winnen, maar dit is nutteloos denk ik, omdat de scooter pas bij 8000 toeren aangrijpt.
De poort is mooi breed, dus koppel zit ook op zijn max.
Nu kom ik bij het laatste punt en dat is: Waarom die gekke drempel, onderin de poort.
De poort mag onderin niet te breed worden, omdat deze anders met de spoelpoort in de knoei komt. ''Ze pakken elkaars mengsel af''
Dit gedeelte mag dus max 50% vd boring zijn.
Ze hebben dus maximaal van de uitlaatpoort gebruik gemaakt.
Dit is mijn visie, heb je aanmerkingen of klopt er geen zak van?
Let me know. Oftewel: brainstorm leuk mee:+
Gr Mitchel
ik zat laatst weer eens te zoeken naar de ''De Jager'' poort. Als ik hier dus naar zoek, krijg ik alleen maar topics uit 2002 a 2003.
Nu vroeg ik me dus af of er al wat meer over bekend is.
Het gaat om zo'n uitlaatpoort
Nu zat ik eens goed te brainstormen tijdens het vakkanvullen in De Super:X en kwam ik op het volgende uit:
1 ding dat goed in het achterhoofd gehouden moet worden is: Ze hebben alleen de uitlaatpoort aangepast.
Ze hebben de poort allereerst naar beneden gewerkt, hierdoor krijg je meer oppervlak van de poort (zie ta's en ma's).
Via deze time en mean area's kan je berekenen hoeveel oppervlak je nodig hebt bij een bepaald RPM.
Ze hebben niet de spoelpoorten omhoog gewerkt, maar de NRG maakte wel behoorlijke toeren. Als je dus alleen de uitlaatpoort omhoog werkt kom je in de knoei met je Blowdown.
Willen ze nu meer RPM draaien ZONDER de blowdown aan te tasten, moeten ze of de spoelers omhoog werken OF meer oppervlak maken.
Bij de Jager hebben ze de poort naar beneden gewerkt voor dit meer oppervlak, dus meer RPM. Doordat dit helemaal onderin zit zou je nog wat koppel winnen, maar dit is nutteloos denk ik, omdat de scooter pas bij 8000 toeren aangrijpt.
De poort is mooi breed, dus koppel zit ook op zijn max.
Nu kom ik bij het laatste punt en dat is: Waarom die gekke drempel, onderin de poort.
De poort mag onderin niet te breed worden, omdat deze anders met de spoelpoort in de knoei komt. ''Ze pakken elkaars mengsel af''
Dit gedeelte mag dus max 50% vd boring zijn.
Ze hebben dus maximaal van de uitlaatpoort gebruik gemaakt.
Dit is mijn visie, heb je aanmerkingen of klopt er geen zak van?
Let me know. Oftewel: brainstorm leuk mee:+
Gr Mitchel