Verschil tussen Skf C3 en C4 lagers

MiQ

Driven By Style
Yo,

Ik heb ff een vraagje; wat is het verschil tussen Skf C3 en C4 lagers?
Ik moet namelijk nog lagers kopen en ik rij op de volgende setup:
mhr-r 70
doppler S1R 10 pens
21 mm
hebo verstelbare koppeling
gianelli shot

welke lagers kan ik het beste halen??
Ik kan ook nog Creco lagers halen zijn deze goed?

alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Neo's OWNAGE said:
wat right?
jij loopt hier foute informatie te verzaaien, ben je wel eens cker van je zaak?
Ik weet wel cker dat je dit zelf bedacht hebt, of ergens hier op het forum gelezen hebt van iemand die er net zo weinig verstand van heeft als jij.
Een krukas buigt wel degelijk door, heel minimaal, maar wel zoveel dat ie een std. lager, die geen horizontale speling heeft kapot kan draaien.
En jij hebt het over speling vertikaal?
als je dat al in een lager zou hebben zou het zoiezo van slechte kwaliteit zijn, pak maar eens een origineel lager en een C4 lager, en probeer de binnenring maar eens horizontaal t.o.v. het lager te bewegen, daar zit dus zoveel speling in om het doorbuigen van die krukas op te vangen.
En nu jij weer
ik heb het dus, net als jij, over minimale speling. en nee ik heb het niet zelf bedacht of van n n00b van t forum ofzo, maar van een lagerboer zelf.

de speling (waar de c+getal toch voor staat, toch?) bedoel ik niet horizontaal/verticaal mee, maar de grootte van de kogeltjes. die zijn nét weet ik het hoe weinig micrometer kleiner in dia zodat er nét dat beetje extra speling is, waardoor het lager wat soepeler kan lopen...

trouwens waar anders wou jij speling hebben...

een krukas kan misschien wel een aantal micrometer doorzakken, maar daar is die grotere speling in het lager echt niet voor.
 
waar baseer je dit nou op dan?
puur op wat je denkt?

Als wat ik zei niet waar was, zou ik het niet zeggen, en zou het al helemaal niet verteld zijn aan mij door iemand die op hoog niveau met 125cc wegracers bezig is.
En wrom zou een lager meer axiale speling krijgen als de kogeltjes kleiner waren?
Dan zouden ze zoveel kleiner moeten zijn dat ze ook radiale speling kregen die net zo groot was, wat zou leiden tot lagers die het nog geen minuut volhielden.
Het verschil zit hem in de schaal, die bij C3 lagers al een iets kleinere bolling heeft dan bij C2 (lees originele lagers) waardoor je dus meer axiale speling hebt, en bij C4 een nog kleinere bolling en een bredere schaal.
Maar goed, als jij denkt dat C3 lagers meer uitzetting door warmte op kunnen vangen, en C4 nog meer dan C3, dan moet je dat vooral blijven denken, maar dan zit je wel in de verkeerde richting te denken.
 
Last edited:
mjah ik heb het toch echt van n lagerboer...en als jij denkt dat c4 niet meer speling heeft als c3, ben je de eerste.

ik zeg ook niet zomaar wat als ik wist dat het niet waar was...waar heb jij je info vandaan eigelijks?
 
ik zeg toch dat een C4 lager juist wel meer speling heeft als een C3, in axiale richting uiteraard.
Anders is het een typfout, ik zei ook al dat mij dit verteld is door iemand die op hoog niveau bezig is met 125cc wegracers, die is genoodzaakt de lagers zeer vaak te vervangen, maar dat is een samenhang van meerdere factoren
 
mjah, denk je dat een lagerboer der geen verstand van heb...? zeg maar skf-dealer...

niet doen alsof ik niet weet waar ik over praat, ik zeg nooit zomaar iets...no offence btw, is nix aanvallends aan dit gesprek neem k aan.
 
geen ruzie maken jongens, je hebt net alle 2 gezegd (als je goed had gelezen) dat C4 meer speling heeft als C3, Het cijfertje duid geen grootte aan... Maar is een aanduiding (dat je waarschijnlijk in 1 of ander tabellenboek kan opzoeken welke grootte dit is) De setup dat onze TP heeft kan zeer goed draaien op C3, C4 is natuurlijk beter, omwille van de iets grotere speling en meer speling heeft ook als voordeel dat de warmte iets sneller weg kan, minder wrijving, ... maar dit zijn details ;)
Slaap zacht :p
 
Dus nu hebben al 3 (of meer mensen) gezegd dat de C4 lagers een grotere speling hebben dan de C3 :p Ik denk dat dit nu wel duidelijk is? :)
Er zijn natuurlijk nog vele andere type lagers, ik ken ze nu niet direct. SKF is gewoon het meest gebruikte merk van lagers ;)
 
$aint said:
Leer lezen: Je hebt verschillende soorten speling...

Juist, maar over radiale speling heb ik het niet, ik heb het over axiale speling.
Als er toch radiale speling op je lager zou zitten, zou de krukas toch kunnen gaan klapperen?
Ik heb het over de axiale speling die dus bedoeld zou moeten zijn om het doorbuigen van de krukas bij hoge toerentallen op te vangen.
 
De lagers die wij gebruiken voor het monteren van een krukas zijn, volgens SKF
"Deep groove ball bearings, single row"-lagers.
Bij dit type lagers geeft de C-waarde alleen de radiale speling aan.
Ik heb het nog even op de SKF-site opgezocht:
http://www.skf.com/skf/productcatal...25253Dcontent%252526paf_gear_id%25253D4400006

Rechts-bovenaan staat alleen "Radial internal clearance", als je hierop klikt krijg je het uitgelegd + de bijbehorende waarden te zien.

Wat betreft het doorbuigen van de krukas:
Op welk punt zou dat dan gebeuren?
 
punt van het big-end.
Over die speling, ik bedoel dus axiale speling bekeken vanaf een binnenring die op een kruktap zit gemonteerd.
Ik zal in paint eens "proberen" te tekenen waar ik het nou precies over heb, denk dat niemand het nog steeds begrijpt...
ff painten... dus :p
 
en geef eens aan wrom dan niet?
gezeur is het ja, maar we willen nou toch graag concluderen waarom je wel of niet bepaalde lagers zou gebruiken, dus laten we nog ff lekker door discuseren zou ik zeggen :)

Hier iig wat ik bedoel;

buzethoss-KogellagerC4.JPG


De buitenste rechthoek is dan dus denkbeeldig de buitenschaal/ring, de binnenste rechthoek de binnenschaal/ring, de rondjes de kogels, en de ovaal met pijlen in welke richting de speling zit en op wat voor manier.
Hopelijk heb je er wat aan.
 
mjah zo extreem zoals jij het vertelt met krukas klapperen enzo...nu kan je dan de krukas heen en weer trekken?

tot nu toe ben jij de enige die komt met het verhaal dat er alleen horizontale speling is, blijkbaar is er toch radiale speling (oftewel speling overal om de kogel even groot, toch?)

de c-waarde in de lagercode geeft aan hoe groot die speling is, die overal om de kogel dus even groot is....

denk dat het nu wel duidelijk is :)

ps: ik snapte wel wat je bedoelde zonder je mooie tekening, tekening snap ik niet echt helemaal:?

idd, c3 voldoet ook zat en je zal er ook nix van merken...het is puur theoretisch voordeel.
 
c-4 lagers worden vaak gebruikt wanneer de lagers teveel uitzetten en moeilijk gaan lopen , maar daarom hoef je nog geen c-4 te gebruiken aangezien je dan meer speling hebt in het draaiende gedeeelte wat eigenlijk niet moet. het draaiende gedeelte (krukas/lagers) moet soepel draaien , dat doe je door goeie montage van de lagers , in het carter dus , en niet op de krukas zoals velen doen en daardoor dus de lagers te dicht op de krukas zitten en bij warm worden dus moeilijk gaan lopen..


en het verhaal dat std lagers kapot lopen door 70cc is ook gewoon BS , de krukas zal eerder kapot lopen..
 
ik denk ook dat c4 bij hetzelfde toerental en zelfde temp met wat minder smering langer heel zal blijven
(meer wrijving, meer warmte, meer uitzetting ??)

anyway, voor mij is dat handig omdat me mengsel met minder olie beter verbrand en omdat ik dan me oliekanaaltjes drastisch kan aanpassen...
 
Back
Top