Verlicht Fosti Retro

JDobbel

New Member
Hallo,

Ik heb een Fosti Retro staan waarbij de koplamp en achterlicht niet werkt de rest wel.

Heb het volgende al gedaan....
Andere werkende koplamp gemonteerd
Andere werkende schakelaar gemonteerd
Lampjes vervangen
Spanningsregelaar overgezet
Niks hiervan heeft geholpen

Daarnaast heb ik vanaf de stator spanning
Accu wordt ook bijgeladen
Op de schakelaar ook spanning
In de fitting zelfs spanning(bijzonder)

Ik ben ten einde raad iemand die mij nog kan helpen???
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb het even aan chatgpt gevraagd en die zegt dit :

Het lijkt erop dat je al veel stappen hebt ondernomen om het probleem op te lossen. Aangezien je al hebt gecontroleerd of er spanning aanwezig is op de koplamp en achterlicht fittingen, lijkt het probleem te liggen in de bedrading tussen de fittingen en de voeding vanuit de stator.

Mogelijke oorzaken van dit probleem kunnen onder meer een slecht contact, een defecte zekering, een kapotte draad, of een beschadigde connector zijn. Je kunt proberen om de bedrading tussen de fittingen en de voeding te volgen en te controleren op eventuele beschadigingen, breuken of slechte contacten.

Daarnaast is het mogelijk dat er een probleem is met de aarding van de koplamp en achterlicht. Controleer of de aarding goed is en of er geen roest, corrosie of andere verontreinigingen aanwezig zijn op de aansluitingen.
 
In de fitting zelfs spanning(bijzonder)
Als je spanning meet op de fitting, zitten dan de lampjes gemonteerd?
Zo niet, zet ze er dan eens in en meet de spanning dan nog eens?
Waar neem je de massa als je meet, ook op de fitting of op de min-pool van de accu?
 
Als je spanning meet op de fitting, zitten dan de lampjes gemonteerd?
Zo niet, zet ze er dan eens in en meet de spanning dan nog eens?
Waar neem je de massa als je meet, ook op de fitting of op de min-pool van de accu?
Ik had het gemeten zonder lampjes erin

Massa gepakt van de accu
Post automatically merged:

Ik heb het even aan chatgpt gevraagd en die zegt dit :

Het lijkt erop dat je al veel stappen hebt ondernomen om het probleem op te lossen. Aangezien je al hebt gecontroleerd of er spanning aanwezig is op de koplamp en achterlicht fittingen, lijkt het probleem te liggen in de bedrading tussen de fittingen en de voeding vanuit de stator.

Mogelijke oorzaken van dit probleem kunnen onder meer een slecht contact, een defecte zekering, een kapotte draad, of een beschadigde connector zijn. Je kunt proberen om de bedrading tussen de fittingen en de voeding te volgen en te controleren op eventuele beschadigingen, breuken of slechte contacten.

Daarnaast is het mogelijk dat er een probleem is met de aarding van de koplamp en achterlicht. Controleer of de aarding goed is en of er geen roest, corrosie of andere verontreinigingen aanwezig zijn op de aansluitingen.
Ik heb er ook een andere koplamp ingehad die wel werkt op een andere scooter. Ga alles maar eens uit me kaar halen om de bedrading te controleren
 
Misschien dezelfde meting eens doen met lampjes gemonteerd.
Dan weet je of de spanning die je meet een lekspanning is of dat er daadwerkelijk spanning op staat.
Want het kan goed zijn dat door een grote weerstand in het circuitt je een spanning meet maar als je het lampje monteerd en het circuit wordt belast de spanning in elkaar kukelt.

Het kan ook zijn dat je ondanks dat de lampjes gemonteerd zitten je toch een volle spanning meet, dan zit er een probleem in de massaverbinding.

Laat maar even weten wat je bevindingen zijn, dan bekijken we de volgende stapppen.
 
Misschien dezelfde meting eens doen met lampjes gemonteerd.
Dan weet je of de spanning die je meet een lekspanning is of dat er daadwerkelijk spanning op staat.
Want het kan goed zijn dat door een grote weerstand in het circuitt je een spanning meet maar als je het lampje monteerd en het circuit wordt belast de spanning in elkaar kukelt.

Het kan ook zijn dat je ondanks dat de lampjes gemonteerd zitten je toch een volle spanning meet, dan zit er een probleem in de massaverbinding.

Laat maar even weten wat je bevindingen zijn, dan bekijken we de volgende stapppen.
Top ga ik morgenavond doen laat het weten
 
Misschien dezelfde meting eens doen met lampjes gemonteerd.
Dan weet je of de spanning die je meet een lekspanning is of dat er daadwerkelijk spanning op staat.
Want het kan goed zijn dat door een grote weerstand in het circuitt je een spanning meet maar als je het lampje monteerd en het circuit wordt belast de spanning in elkaar kukelt.

Het kan ook zijn dat je ondanks dat de lampjes gemonteerd zitten je toch een volle spanning meet, dan zit er een probleem in de massaverbinding.

Laat maar even weten wat je bevindingen zijn, dan bekijken we de volgende stapppen.
Paar dagen later maar heb nu gemeten met de lampjes en geen spanning...
 
Paar dagen later maar heb nu gemeten met de lampjes en geen spanning...
Dat dacht ik al, er zit dus ergens een hoge weerstand in het circuit en als je het niet direct met het oog kunt ontdekken zul je het moeten meten.

Op de schakelaar ook spanning
Ook nog nu de lampjes weer gemonteerd zitten?

Helaas heb ik geen schema van deze scooter, wellicht staat deze achterin het usermanual van je scooter.
Indien ja, is het handig om er even een duidelijke foto of scan van te maken en hier te posten.

Meestal is de kleur draad van de verlichting geel en vertrekt bij de stator achter je vliegwiel waar, bij lopende motor, spanning hoort op te staan.
Deze draad loopt naar je spanningsregelaar en vandaar uit naar de aan-/uitschakelaar van de verlichting of, als deze niet op deze scooter zit, naar de dimlicht-/grootlichtschakelaar.

Dus wat ik even zou proberen is, een testlampje knutselen, dus een 12 Volt lampje met 2 draadjes eraan en dan 1 voor 1 alle punten afprikken met de ene draad van het lampje terwijl de andere draad van het lampje op de min-pool van de accu zit aangesloten.

Dus beginnende bij de gele draad van de statorconnector, op de gele draad bij je spanningsregelaar, op de gele draad van de schakelaar connector, op de gele draad bij de schakelaar.
 
Last edited:
Dat dacht ik al, er zit dus ergens een hoge weerstand in het circuit en als je het niet direct met het oog kunt ontdekken zul je het moeten meten.


Ook nog nu de lampjes weer gemonteerd zitten?

Helaas heb ik geen schema van deze scooter, wellicht staat deze achterin het usermanual van je scooter.
Indien ja, is het handig om er even een duidelijke foto of scan van te maken en hier te posten.

Meestal is de kleur draad van de verlichting geel en vertrekt bij de stator achter je vliegwiel waar, bij lopende motor, spanning hoort op te staan.
Deze draad loopt naar je spanningsregelaar en vandaar uit naar de aan-/uitschakelaar van de verlichting of, als deze niet op deze scooter zit, naar de dimlicht-/grootlichtschakelaar.

Dus wat ik even zou proberen is, een testlampje knutselen, dus een 12 Volt lampje met 2 draadjes eraan en dan 1 voor 1 alle punten afprikken met de ene draad van het lampje terwijl de andere draad van het lampje op de min-pool van de accu zit aangesloten.

Dus beginnende bij de gele draad van de statorconnector, op de gele draad bij je spanningsregelaar, op de gele draad van de schakelaar connector, op de gele draad bij de schakelaar.
Probleem is opgelost, in de gele draad naar de spanningsregelaar zat een kabelbreuk...
 
Back
Top