electrisch schema retro scooter yiyning

Advertisement - register to remove this

Helaas kan ik je daar niet aan helpen.
Maar over het algemeen zijn de elektrische installaties van deze chinese scooters grofweg hetzelfde.
Misschien heb je iets aan het schema van de Grand Reto 50cc 4-takt, ik heb het schema, dat ik ergens op deze website gevonden heb, hieronder toegevoegd.
Is dit een 2Takt of een 4Takt en wat is het probleem precies, wellicht kunnen we je ook zonder schema helpen.
 

Attachments

  • Grande Retro SCHEMA 6.1.pdf
    759.1 KB · Views: 13
Het is 4 takt . Als het contact aan staat dan brand de achterverlichting constant en kan hem niet uitzetten alleen met de contact sleutel en in ieder geval al bedankt voor het schema
 
Is het niet het remlicht dat brandt?
Want dat zou betekenen dat een remschakelaar in 1 van je remhendels defect is.

Kun je de scooter elekrtrisch starten zonder dat je 1 van de remhendels inknijpt?
 
nee niet werkelijk ergens zit een storing ik heb geprobeerd met een andere hendel maar lukt nog steeds niet nu kan ik het proberen met een andere lamp unit en dan maar gelijk kijken of de bekabeling naar achteren goed is maar wordt vervolgt
 
Heb je geprobeerd of de scooter start wanneer je hem op contact zet en ZONDER een rem in te knijpen op de startknop drukt?
Als de startmotor NIET begint te draaien, is het daadwerkelijk het achterlicht dat brandt.
Als de startmotor WEL begint te draaien, is het je remlicht dat brandt.
Want je weet nu nog niet of het lampje dat brandt nu het achterlicht is of het remlicht.

Deze test is belangrijk om te bepalen waar de fout zit.
Trouwens bij veel scooters werkt de verlichting via wisselspanning van de stator vooral de ouderen.
Dus je verlichting achter zou dan niet kunnen branden als je de scooter enkel op contact zet want om de verlichting te laten branden moet de motor lopen.

Trouwens het schema dat ik heb toegevoegd is volgens mij van @trabiarie afkomstig en ook op dit schema zie je dat de verlichting werkt vanaf de wisselspanning van de stator achter je vliegwiel. (gele draad)
 
het is gelukt met het brandende achterlicht het was het remlicht dit functioneert nu weer op beide hendels alle het achterlicht en de koplamp fuctioneren nog steeds niet (branden nog niet) verder heb ik bij de scooter van mijn vrouw die ik aan het opknappen ben het volgende probleem
ik heb geen vonk op de bougie ,ik heb het ,met verschillende bougies geprobeerd maar geen werken.
ook heb ik bij de cdi een draad liggen die nergens naar toe gaat dit is volgens het schema de draad naar de begrenser waar moet die naar toeven kan daar het probleem liggen
 
achterlicht en de koplamp fuctioneren nog steeds niet
Deze branden met spanning die op de gele draad staat , deze draad loopt van de stator naar de regelaar , en wordt gesplitst , naar de choke , en licht schakelaar . Je kan meten als de motor loopt hoeveel spanning daarop staat , bij je lichtschakelaar , en op de aansluiting van de choke . Zijn de lampen nog wel heel , het gebeurt als de regelaar defect is , dat er teveel spanning op de draad komt te staan , en dat daardoor de lampen doorbranden . Dus even meten . Om wat voor scooter gaat het van uw vrouw ? Normaal heeft de begrenzerdraad geen invloed op de vonk . Deze sluiten ze ook af , om onbegrensd te rijden , als u het schema ook hier post kunnen we meekijken
 
Ik was hetzelfde verhaal aan het typen als Arie, hij was mij weer eens voor en heb het maar weer gewist. ;)
Soms hebben scooters bij de jiffy een switch, dit is om te voorkomen dat je wegrijdt met de jiffy uitgeklapt.
Omdat zulke schakelaars erg zijn bloodgesteld aan opspattend water en viezigheid laten deze het nog wel eens afweten.
Dus als jij zo'n schakelaar hebt, ligt daar misschien het probleem.
 
ok bedankt in ieder geval heb ik morgen weer wat uit te zoeken
Post automatically merged:

de scooter van mijn vrouw is een yiying en het schema is wat ik vab trabiarie gekregen heb
 
Last edited:
ik heb nog steeds geen vonk op mijn bougie ik heb de switch van de jiffy gecontroleerd deze is schoon en zit goed vast maar ik heb geen stroom op mijn bobine
 
Heb je wel gecontroleerd of je spanning op je cdi hebt als je start ? pas op kan wel 30v wisselspanning zijn . De aansluiting 5 moet tevens vrij van massa wezen , als hij met deze pin massa maakt , vonkt de bougie ook niet . Dit kan komen ( dat hij massa heeft) door : contact slot , zij standaard , eventueel kill switch , indien die erop zit . Of de draad maakt ergens massa . Dus meten of er spanning op pin 6 staat ( zwart/rode draad ) , met starten , en pin 5 massa vrij is ( moet contact wel op aan staan ) . Heb je geen spanning tijdens het starten op pin 6 , dan de draad naar het vliegwiel door meten , en of je spanning hebt als je start op de connector bij het vliegwiel , die van de rotor komt . En volgens mij dacht ik dat dit een aparte draad is met een enkele verbinding , samen met een enkele draad van de pickup
 

Attachments

  • AC-cdi aansluit schema.jpg
    AC-cdi aansluit schema.jpg
    107.3 KB · Views: 2
Wat heb je gedaan dat je nu wel een vonk hebt ? Je hebt toch wel de juiste bougie ? Als je een bougie , met weerstand hebt , en een bougie dop ook met weerstand , kan dat misschien al verschil maken. Als alle aansluitingen verder kloppen en schoon zijn ( ook massa bobine ) zou ik een nieuwe bobine met kabel en dop , en een nieuwe cdi proberen .
 
alles heb ik schoon gemaakt en de vonk is prima nu de scooter loopt ook goed verder maar ik heb nog een vraag kan ik de scooter wat snelller maken door de cdi te vervangen door een 50 km cdi nu zit er een 40 km cdi in
 
Back
Top