Electrisch schema Sym Orbit III?

Sparky

Well-Known Member
Hallo allemaal,

allereerst een fijne Kerst en een voorspoedig Nieuwjaar.

Ik heb de zoon een Sym Orbit III gekocht voor zijn 16de verjaardag.
Nu staat "inspuiting" als brandstofvoorziening maar dit klopt natuurlijk niet helemaal omdat deze, volgens mij, werkt met een electrisch gestuurde carburateur. (ECS)
Ik zou graag wat meer detail informatie willen omtrendt dit systeem en een goede weg is, denk ik, het electrische schema van deze scooter te bestuderen.

Wie o wie heeft dit schema liggen want op internet heb ik het niet kunnen vinden.

Ik heb het stukje van @Floris van bommelstijn gelezen en de dwarsdoorsnede gezien van zo'n carburateur maar buiten de twee air solenoids (elektrisch gestuurde luchtklepjes) kan ik geen verschil ontdekken met bijvoorbeeld een normale CVT-carburateur.

Met andere woorden, deze electrisch gestuurde carburateurs werken niet met een, bij echte inspuiters, variabele inspuittijd van de brandstof (dus meer of minder brandstof) maar wordt er aan de hand van verschillende sensoren meer of minder lucht bij de brandstof gemengd?

Klopt mijn aanname?
 
Advertisement - register to remove this

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Last edited:

Sparky

Well-Known Member
Hi Floris,

allereerst ook een voorspoedig en vooral gezond 2020 voor jou en de jouwen.

GEWELDIG, juist wat ik zocht, perfect met meetwaardes en alles erbij.

Ik dacht ook "de Sym Fiddle III zal wel het zelfde blok hebben als de Orbit III" en had dan ook al een service manual gedownload van scooterhulp.com, echter bleek dat dit een caburateurversie was met een gewone AC-CDI.

Dus hier had ik niks aan.

Ik heb het stukje gelezen van hoofdstuk 4 en mij valt op dat in de blokschemaatjes op blz 4-5 t/m 4-10 de Pulse Width Modulation valves niet staan getekend maar ik heb al vaker gezien dat manuals niet altijd correct zijn wat dat betreft.

Zo ook wordt de uitgangspanning van de TPS in het grafiekje gepresenteerd als 0 tot 5 Volt terwijl in de tekst eronder eitwat andere waardes worden aangegeven.

Maar goed, het principe is nu helemaal duidelijk want ik wist niet precies hoe deze luchtklepjes werden aangestuurd maar dat gebeurt middels PWM, dus neem ik aan dat deze klepjes niet alleen klepjes zijn, die enkel open en dicht kunnen maar ook alle tussenliggende waarde kunnen aannemen en dat met een refresh rate van 10 keer per seconden.

Ook zag ik dat deze "ECU", zoals deze in de blokschemaatjes genoemd wordt, kan worden uitgelezen met een programma op een pc.

Ik heb een paar vraagjes over de communicatie van deze "ECU"

- Weet jij hoe dit programma heet?
- Weet jij of dit programma ergens gratis te downloaden is of dat dit een programma is waarvoor betaald moet worden.
- Weet jij welke signalen deze communicatie gebruikt zoals bijv. RS232, RS485 of gewoon TTL en eventueel Baudrate, startbit, stopbit, aantal databits.
- Of weet jij een website waar ik bovenstaande vragen kan stellen of de antwoorden kan vinden

Als hobbyist ben ik namelijk hierin geinteresseerd om eventueel een simpele terminal te maken met een Wemos D1 Mini (een wifi enabled Arduino achtig processorbordje) voorzien van een klein display.
Dat lijkt me de max als hobby projectje ;)
 

Sparky

Well-Known Member
Wat ik begrepen heb zou Floris deze hier plaatsen.
Er zal wel wat tussen gekomen zijn zoals bij iedereen wel eens gebeurd.

No worries, tijd genoeg, voor mij is er geen haast bij.
 

Bulldog

Active Member
Wat ik begrepen heb zou Floris deze hier plaatsen.
Er zal wel wat tussen gekomen zijn zoals bij iedereen wel eens gebeurd.

No worries, tijd genoeg, voor mij is er geen haast bij.
Klopt dat kan, gewoon even wachten, Rome is ook niet op 1 dag gebouwd.:D
 

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Sorry, er is inderdaad iets (vervelends) tussen gekomen, verder niet belangrijk voor het draadje.

@ Sparky, ik post alleen even de links met een toelichting, op een later tijdstip gaan we wel verder de koppen bij elkaar steken.

Onderstaande link is van een andere scootersite (welke we geen van allen leuk vinden) waar het e.e.a. wordt uitgelegd.
Ik heb het ook elders beschreven, maar deze persoon weet ook veel, zie:

https://www.scootertourclubnederland.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=10942
(er is nog meer te vinden v.w.b. het ECS systeem op betreffende website)

Het bestand en software waar deze persoon aan refereert staat hier:

https://www.dellorto-pe.com/dellorto/DEUSS-SERVICE-TOOL.Rxxx

Bijbehorende manual is de: https://dellorto.it/wp-content/uploads/2015/10/Manual_DST_EN_110.

Sommige dealers en webshops zijn dus in bezit van beide, bijvoorbeeld volgende web/scootershop:


De meeste Sym en/of andere (Peug) dealers zijn echter in het bezit van een ander type OBD apparatuur wat wel alles uitleest, maar niet de mogelijk heeft om het e.e.a. af te stellen!

Zie hiervoor: https://www.dealerinfo.net/newsitems/SYMNL/SYMNL_38874_FirmwareUpdateV91NlNwLogo.pdf
 

Bulldog

Active Member
Ik heb al naar verschillende Dellorto site's, dus ook in Italië, al mails naar toe gestuurd.
En aangegeven dat ik de software wil hebben en de kast.
Maar die leveren ze dus niet naar een Particulier, alleen naar bedrijven.

En die persoon op dat ander forum had ik ook al gevonden.

Bij https://www.myscootershop.nl ben ik zelf al op bezoek geweest met mijn ECU, hebben ze iets sneller gezet en parameters aangepast.

Ben dus zelf ook opzoek om zelf aanpassingen te doen, of uit te lezen.
 

Sparky

Well-Known Member
Bedankt Floris voor de reeds gedane moeite.

Ik moet er even voor gaan zitten om dit alles eens goed door te nemen maar momenteel heb ik erg weinig tijd.
 

Sparky

Well-Known Member
Ik ga bij AliExpress zo'n USB naar ODBII interface kabel bestellen.
Alleen moet ik nog iets verzinnen om een koppeling te maken van die ODBII connector naar de Data-connector van de scooter.

Maar de levering zal wel wat langer duren dan normaal ivm transport limitaties door het Coronavirus.

ODB2 contra stekker.pngODB2 to usb.png
 
Last edited:

Sparky

Well-Known Member
Weer even een update.
Ik heb met @Manu76 even de motornummers vergeleken.
Manu heeft een Sym Orbit II ook een Euro4.
Het blijkt dat de Orbit II Euro4 en de Orbit III Euro4 hetzelfde blok hebben.
Maw, alles wat hier geschreven is/wordt geldt ook voor de Orbit II Euro4.
 

Sparky

Well-Known Member
Inderdaad, het bloknummer is indentiek, maw de Euro4 versies van Sym Fiddle 2, de Orbit 2 en de Orbit 3 hebben hetzelfde blok.
 

Bulldog

Active Member
Alleen wil ik nog uitzoeken hoe de kilometerwijzer naar de ECU gaat (1kabeltje)
Voor de ECU voor de gek te houden, maar wat voor signaal is dat? (millivolt, milliampere?)
 

Sparky

Well-Known Member
Dit was ook mijn bedoeling toen ik dit draadje startte.
Als je het elektrisch schema hebt kun je het 1 en ander afleiden en misschien inderdaad de ECU voor de gek houden.
Echter heb tot nu toe geen echt resultaat met de zoektocht naar het goede schema.

Ik heb geen idee of de ECS uberhaupt een snelheids signaaltje krijgt en hierop regelt en ook natuurlijk niet in welke vorm.
Bij de Chineesjes die gebruik maakte van de snelheidsvariabele was dit gewoon een pulstreintje afkomstig van de cartersensor, die in principe hetzelfde werkte als een pickupspoel.
 

Hennep

New Member
Sorry, er is inderdaad iets (vervelends) tussen gekomen, verder niet belangrijk voor het draadje.

@ Sparky, ik post alleen even de links met een toelichting, op een later tijdstip gaan we wel verder de koppen bij elkaar steken.

Onderstaande link is van een andere scootersite (welke we geen van allen leuk vinden) waar het e.e.a. wordt uitgelegd.
Ik heb het ook elders beschreven, maar deze persoon weet ook veel, zie:

https://www.scootertourclubnederland.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=10942
(er is nog meer te vinden v.w.b. het ECS systeem op betreffende website)

Het bestand en software waar deze persoon aan refereert staat hier:

https://www.dellorto-pe.com/dellorto/DEUSS-SERVICE-TOOL.Rxxx

Bijbehorende manual is de: https://dellorto.it/wp-content/uploads/2015/10/Manual_DST_EN_110.

Sommige dealers en webshops zijn dus in bezit van beide, bijvoorbeeld volgende web/scootershop:


De meeste Sym en/of andere (Peug) dealers zijn echter in het bezit van een ander type OBD apparatuur wat wel alles uitleest, maar niet de mogelijk heeft om het e.e.a. af te stellen!

Zie hiervoor: https://www.dealerinfo.net/newsitems/SYMNL/SYMNL_38874_FirmwareUpdateV91NlNwLogo.pdf
Goedemorgen, nu is het linkje naar de Deuss service tool niet meer bestaand. Is er nog een andere manier om aan deze software te komen?

Met vriendelijke groet,

Hennep
 
Advertisement - register to remove this
Top