Bella retro vonkt niet

Verhoeff

New Member
Er zijn al een aantal vragen over gesteld, ik heb er weer een. Ik heb een Chinese bella retro scooter staan, zonder vonk.

Bougie is goed, kill switch staat goed en op een vorig forum had ik gelezen dat door de zwart witte draad uit de CDI te trekken de standaard buiten spel bleef. Dat is het probleem naar mijn weten ook niet.

Dus dan kan het probleem nog de bobine en CDI of iets anders zijn?

Ik ben benieuwd wat jullie weten!
Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

het kan van alles zijn. ik raad aan om dingen uit te sluiten.
dus pak een multimeter en meet de weerstand over de draden, een tip is om te meten vanaf de pinnen van de CDI.

ik hoop dat je wat aan deze post heb:
 
Kleine toevoeging op de post van Lex:

De zwart/witte draad is het signaaldraad welke normaliter verbonden is met de jiffy (zijstandaard), en de CDI of bobine.
Ook is deze draad onderdeel van het contactslot en maakt deze verbinding met massa als de motor uit wordt geschakeld via het contactslot.

Deze draad verwijderen en/of lostrekken heeft tot gevolg dat er geen vonk meer mogelijk is.
Bij de startonderbreker (zoals o.a. de jiffy) is het wel mogelijk, maar dan moet het contactslot wel signaal maken met de CDI
Oude retro's werken nog via het oude AC-CDI concept waarbij de opgewekte spanning van belang is.
 
Last edited:
Het is toch zo dat als de zwart witte door het contactslot aan massa wordt gelegd de motor afslaat . Door deze uit de cdi te trekken kun je de motor niet meer afzetten met het contact slot , dan blijft de vonk juist in tact. Ook maakt deze draad massa als de jiffy uit staat , dus motor slaat niet aan , hetzelfde met de kill switch.
Dus zoals Lex en Floris aangeven , alles door meten.
 
Misschien dat onderstaande bestand nog wat extra duidelijkheid verschaft...
Is gemaakt door een member van het SFN community.
Kleurcodering van de bedrading kan afwijken (wat logisch is) maar het principe is/en blijft idem!
 

Attachments

  • Grande Retro SCHEMA (3).pdf
    759.1 KB · Views: 17
Last edited:
Back
Top