Vader / zoon project Yamaha jog R

Waarom lever ze zooi met c klipjes voor de pistonas, wat een ……. Dingen!!

Jeff op pad gestuurd voor andere na 1,5 uur en een krasje op de zuiger ben ik het zat.

Had voor mijne dubbel g klipjes, die zaten er in 10 sec op.

Edit:
10 Minuten nadat ik de juiste klipjes had de cilinder en al erop. Pffff
 
Last edited:
Nou weer een tijdje verder, vakantie weer voorbij...

Op woensdag 12-7 begonnen met strippen van jeff zijn scooter en begonnen met het schuren en plamuren van de kappen. Eerst droog daarna nat, had beter gelijk met nat kunnen schuren, vind het veel mooier/gladder worden.

Donderdag verder gegaan met plamuren en schuren en tegen de avond was dat klaar.
Nieuwe uitlaat monteren ging niet helemaal zoals gedacht, cilinder was compleet verrot, althans de poort waar de uitlaat op gemonteerd zit. Hoe de vorige uitlaat is blijven zitten is mij een raadsel....

DR50 besteld en die werd vrijdag geleverd. Na een paar uur klooien en vloeken, jeff erop uitgestuurd om andere piston clipsjes te halen, kreeg die C dingen en met geen mogelijkheid in :mad: Na de juiste clipjes zat ie binnen 10 minuten op. Vervolgens nog meer gevloek en gemopper, want de pasvorm van de uitlaat was de kwaliteit uitermate teleurstellend! Dremel erbij en slijpen totdat het past, was het ondertussen behoorlijk beu!!
S'avonds laat (lees midden in de nacht) de kappen gespoten.

Vrijdag al het spuitwerk nagelopen, 2 kleine plekjes bijgewerkt en 2e laag erop. Boodschapjes doen, benzine halen, rookwaar enz en de kappen waren droog. Toch nog 1 kap die niet helemaal oke was. Dus weer schuren en opnieuw gespoten.

Zaterdag, alles nalopen en tevreden :cool: Tijd om alles te monteren. Kabelboom op de gevoelige plekken (schuren langs frame) extra ingepakt, alle schroeven en klemmen vervangen en tegen de middag, was het dan eindelijk tijd om het voor het eerst te kunnen starten.
Denk dat de hele straat heeft kunnen meegenieten van de 2T olie.... Halve straat blank, had vrij veel olie gebruikt bij het monteren... :innocent:
Na tig keer kicken, liep ie, iets rijker gezet en hij loopt prachtig, heerlijk rustig. Nieuwe uitlaat ziet er vind ik top uit, maar vooral hij is minimaal de helft stiller als de mijne! Laat maar lekker draaien, tijd om op te ruimen. Want na een weekje sleutelen, spuiten, bier drinken en smoken, was de garage veranderd in een smerige bende. (maar goed dat de vrouw lekker in Cyprus zat, anders had ze me vermoord ;))
Een maatje van mijn zoon kwam ff buurten, die was benieuwd of we al klaar waren.
"Pap, mag ik ff een stukje gaan rijden, ik blijf echt niet lang weg en dan kom ik zo helpen opruimen" Ja hoor veel plezier...
2 uur later hoor ik hem weer aankomen, garage voor 95% schoon en opgeruimd en een ouwe man, die van de rugpijn niet meer rechtop kan staan verder.. "ga jij maar ff douchen, dan maak ik de rest wel schoon" Ja fijn...

Zondag, zouden naar circuit gaan, maar ik had de puff niet. Dus hele dag geen reet gedaan, beetje tv hangen. Goed dat verveeld ook vrij snel, dus laat in de middag Jeff, maar geroepen om ff stukje te rijden.
2 tankbeurten verder en vele foto's midden in de nacht weer thuis gekomen. Maar we hebben genoten!!!

Onze scooters rijden nu eindelijk beide goed. Afstelling van de mijne moet nog beter, hij heeft nog steeds een dipje, nu bij 10-15km/h. Die van Jeff loopt echt helemaal top. trekt zonder te dippen van 0 naar top. Bij het afstellen kwamen we erachter dat er bij die van hem geen 12mm carb op zit maar 17,5mm. Die staat nu ook op mijn verlanglijstje...

En dan denk je, hehe eindelijk alles netjes, goedlopend, voorlopig niets meer te doen.


Vorige week, Jeff komt thuis, moeilijk lopend.... Dus vraag wat heb jij? Ja euh niet euh laat maar en weg was ie. Hmmm hier speelt meer... s'avonds ga ik naar de garage om te roken, kijk naar zijn scooter en zie dat zijn remhendel verbogen is. Huh?!? Bekijk die kant van zijn scooter, wel &^%)*%*&^%)^%&$%^%&*^*(_ x 100000000, is ie onderuit gegaan en weer heel de zijkant onder de krassen.

Mag ik ff huilen?

Was ie bij een rotonde onderuit gegaan door een plas olie, hij had hem nog weten te houden, maar stoepje zorgde dat ie toch onderuit is gegaan. Voelde zich zo schuldig tegenover mij dat ie niets durfde te zeggen. Dus nog voor het einde van zijn vakantie moeten nog 2 kappen opnieuw doen. Achja zo blijf je van de straat.

Tot zover project JOG R x 2
 
Conische ring zit sowieso verkeerd. Krijg je de boel niet los? Dan kun je toch onderzoek doen.

Euh?!? Welke ring?

De “ster” is in de stukken, is van waardeloos materiaal, tanden afgebroken.

Bij het loshalen zat er geen speling op de variateur. Krukas is wel ietsjes aangeslagen, maar had nog een oude liggen en die ging er moeiteloos op gelukkig.

Rondje gereden en reed weer prima.
 
Die ring achter de moer moet met de bolle kant naar buiten.
Dan heeft ie altijd al verkeerd om gezeten sinds ik hem heb….

Vanavond alles weer loshalen en opnieuw monteren.

Iemand advies welke halfpoulie aan te schaffen? K-part heeft alleen mezoly
 
Nadeel van de Mezoly gevallen is dat het soms niet op de krukas past. Dus je het gat nog wat moet uitvijlen.

Top performance voor 3,95

Kun je meteen voordelig 2t olie kopen. Vanaf drie flessen 5euro. Is trouwens vol synthetisch.
 
Last edited:
Nadeel van de Mezoly gevallen is dat het soms niet op de krukas past. Dus je het gat nog wat moet uitvijlen.

Top performance voor 3,95

Kun je meteen voordelig 2t olie kopen. Vanaf drie flessen 5euro. Is trouwens vol synthetisch.

Dat is degene die ik had en er nu zo uitziet
IMG_6377.jpeg

Heb een Naraku variateur dus nu ook de halfpolie van besteld!
 
Helemaal blij pakketje is al geleverd, het zou ook eens niet zo zijn, incompleet de inlegster (ah zo heet zo’n ding dus) zit er niet bij:mad:
 
Inlegster ontvangen, maar nog geen tijd gehad.

Rij gisteren van het werk naar huis, zoon aan de lijn...


Reed rond de 50, ging weer op het gas en toen een knal? (hij is ook altijd zo lekker duidelijk, hij dacht aan uitlaatkant). En viel uit en met geen mogelijkheid meer aan het lopen te krijgen. Wat gesputter zoals op dat filmpje.

Gisteren even heel snel gekeken, maar niet echt de tijd. Hij vonkt, krijgt benzine (de vraag is of het voldoende is), maar wil niet lopen.

Hij klinkt ook raar, maar ik kan het niet plaatsen.

Bougie zit er prima uit, kleur is prima. Hij gaat rond, zonder bijgeluiden. Carter open gehaald, zag niets vreemds...

Yamaha Jog r 2008
DR50
17,5 Delorto sproeier 78 (bougie koffie met beetje melk)
Org. Vario met 5 gr rollen
Uitlaat, zie foto boven, gaat om de zwarte. Kan niet op de naam komen.

Iemand een idee waar te gaan zoeken, voordat ik heel dat ding weer uit elkaar trek?
 
Kan zijn dat 1 van de membraanplaatjes niet meer goed sluit of de pakking (onder het membraan) is lek.
Ander iets wat het ploffen/knallen en pruttelen kan veroorzaken is een verstopte stationair en/of choke sproeier.

V.w.b. het vario verhaal doe je er goed aan om te controleren of alles wel aanwezig is..
Zo te zien heeft er speling op de half poelie gezeten waardoor het spul kapot gedraaid is.

Zie ook de weergave hieronder:

aerox standaard vario.png
 
Vario is opgelost, alle onderdelen zitten erop, zoals het plaatje.

Membraam, hmm die heb ik nog niet eerder open gehad, dus zou idd kunnen. Moet ff kijken of ik daar nog een pakking voor heb liggen. Daar ga ik vanavond even naar kijken. Heb geen idee hoe dat eruit ziet en wat er mis mee kan zijn, maar waarschijnlijk spreekt het vanzelf als ik het beet heb.

Vanavond is de vrouw opstap dus kan ik ff kijken wat er mis is.
 
Back
Top