Vader / zoon project Yamaha jog R

Vario is opgelost, alle onderdelen zitten erop, zoals het plaatje.

Membraam, hmm die heb ik nog niet eerder open gehad, dus zou idd kunnen. Moet ff kijken of ik daar nog een pakking voor heb liggen. Daar ga ik vanavond even naar kijken. Heb geen idee hoe dat eruit ziet en wat er mis mee kan zijn, maar waarschijnlijk spreekt het vanzelf als ik het beet heb.

Vanavond is de vrouw opstap dus kan ik ff kijken wat er mis is.
Als je de membraanplaatjes tegen het licht houd mag er geen licht door heen schijnen of heel erg minimaal,
of je ziet het sneller als er een stukje van is afgebroken.
Als dat zo is dan kan je beter carbon membraanplaatjes kopen , deze zijn er ook voor standaard membraans .
Die reageren wat sneller op het gas en zijn wat veiliger mocht er iets af breken .
 
Als je de membraanplaatjes tegen het licht houd mag er geen licht door heen schijnen of heel erg minimaal,
of je ziet het sneller als er een stukje van is afgebroken.
Als dat zo is dan kan je beter carbon membraanplaatjes kopen , deze zijn er ook voor standaard membraans .
Die reageren wat sneller op het gas en zijn wat veiliger mocht er iets af breken .

Dit klopt!
Het standaard membraan is voorzien van 2 plaatjes welke van metaal zijn.
Als deze krom raken en niet meer goed afsluiten is het dus mis. Deze kunnen ook makkelijk afbreken (metaalmoeheid) op den duur waardoor het mogelijk is dat er veel schade kan ontstaan als er resten onderin het blok en/of de cilinder terechtkomen.

Mocht je dit onderdeel los hebben en de plaatjes wijken af, vervang dan gelijk de metalen voor carbonnen exemplaren aangezien deze minder schade aanrichten als het fout gaat. Dit hoeft niet echt van een duur merk zoals Polini of Malossi te zijn. Maar goed, suc6 iig v.w.b. de (weder)opbouw van de scooters...
Ik blijf het volgen aangezien dit mij weer doet teruggaan naar projecten met m'n eigen zoon wat inmiddels al weer een tijd terug is...
Nostalgie is belangrijk net als het kweken van een goede band met de kids. ;)

Voorbeeld pakking onder het membraan:

 
Had blijkbaar de juiste torx ervoor…

Soms heb je meer zooi dan je dacht
In de scooter hobby kan je beter te veel zooi hebben dan te weinig .
Op de foto ziet het er uit of dat spruitstuk nooit is los gekomen vanwege die aparte roestige bout op die plek.
Ik zou zelf in dit geval sowiezo het spruitstuk en membraanplaatjes vervangen want zo te zien zit dit er al een tijdje op.
Dat is wel aan vervanging toe zo te zien.
Zorg wel dat je het stofvrij maakt als je het membraan los haalt, niet dat er wat van die zooi per ongeluk in het carter valt.
 
Last edited:
Dat torx boutje is er juist vanaf de fabriek in gezet zodat mensen minder makkelijk aan het blok gaan sleutelen. Tik met een doorslag op het puntje druk hem ook weleens in dan kan die met een normale torx los worden gedraaid.

Maare zoveel zooi blijkt het dan toch weer niet te zijn als je er nu wat mee kon
 
IMG_6608.jpeg
Eindelijk gewonnen, zucht…
Post automatically merged:

Heb hem er nog niet afgehaald, maatje van me kwam ff kijken, aangezien ik die bout al ver#&%#$# had.

We hadden hem er uiteindelijk in 2 minuten uit, zo'n dremel is toch wel een stuk onmisbaar gereedschap!

Ik twijfel welke te kopen, dit zal origineel zijn verwacht en dus oud, dus liever nieuw spul erin zetten. Ik twijfel tussen dezen:

Welke zouden jullie doen? Setup staat pagina terug.
 
Last edited:
Word ondertussen wel tijd een update te geven.....

Goed membraam vervangen, na het geklooi met het los te krijgen, konden we verder.
Helaas was dat het probleem niet. Elke keer bijna aanslaan (met starthulp) maar niet blijven lopen.

Het gele monster besloot er ook weer fijn mee te stoppen, dus dat moest eerst. Gezien dat ietsjes (kuch, kuch, kuch) prijziger is en we wat tegenslagen hebben gehad, moest zoonlief, maar even genoegen nemen met mijn scooter.

Dus cilinder eraf, aangezien ik geen compressietest kon doen, niet de spullen voor. Iemand advies voor iets simpels en betaalbaar misschien?
Hier werd al snel duidelijk dat er iets serieus mis is gegaan. Dikke groef in cilinder en zuiger. Ik heb met monteren dus iets niet goed gedaan.... Het G klipje voor de pistonpen, daar mis ik een stukje van. Die zal ik wel beschadigd hebben met monteren.

Blok naar maatje gebracht, hij heeft hem, uit elkaar gehaald, schoongemaakt en lagers en keerringen vervangen. Krukas geen sporen te zien van schade en draait nog uitstekend.

Afgelopen zondag nieuwe cilinder gemonteerd 50CC Malossi. 2 x kicken, lopen! Overigens na mijn ervaring genezen van die G klipjes en de C die erbij geleverd waren gemonteerd, na goed nagekeken te hebben hoe je die nu moest monteren.

Zoonlief gaat hem nu zelf weer helemaal opbouwen, ik ben die k kappen wel zat ondertussen.

Van het weekend zijn achterwiel weer onder de mijne vandaan halen (ik moet nog steeds een nieuwe erop zetten, is glad) en dan kan ie eindelijk weer op zijn scooter rijden.

Klein nieuwtje, heb een nieuwe baan aangenomen op 4 km van huis. Dus ga straks op de scooter naar het werk. Als mijn eind afrekening binnen is, ga ik iets betrouwbaars zoeken voor woon-werk.
Post automatically merged:

IMG_7209.png
 
Banzai, jouw posts zijn leuk om te lezen. Soms een meevaller, soms een tegenvaller, maar je beschrijft het mooi.
Groet,

Thanks!

Wat ik vaak bij de jeugdige zie, is voor mij als ouwe l*l vaak heel herkenbaar. Het moet altijd nu en met 1 woord moet je het gehele verhaal zien te begrijpen. Met mijn geklungel als voorbeeld, kan je mooi meelezen, waar je mogelijk tegenaan kan lopen. Wat mogelijke opties zijn en hoe je het een 2x kan verknoeien :sweatsmile: met de beste bedoelingen natuurlijk ;)

Ik gebruik dit topic ook als naslagwerk met alle adviezen die ik heb mogen ontvangen, dus probeer het voor iedereen leuk te maken.
 
Heren heb weer advies nodig….

De bougiedop en kabel moeten vervangen worden. Zit iets ruimte op en kabel is droog met scheurtjes erin.

Kan ik gewoon een kabel met dop kopen? En die aan de bobine prutsen..? Of moet ik all in one kopen? Zit nu nog origineel spul op.
 
IMG_7310.jpeg
Post automatically merged:

Tijd om eens wat aan mijn eigen scooter te doen….
Post automatically merged:

image.jpg
Die 2 kopere pijpjes, zijn voor carb verwarming toch? Moet je die afdoppen?
 
Back
Top