De meeste winst haal je met het polijsten van je uitlaatpoort als de cilinder al wat ouder is en veel koolaanslag heeft. Ook voorkomt het polijsten van de uitlaatpoort het afzetten van kool, het heeft dus zeker wel nut.
Verder heeft iedereen wel een mening van: Ja dat is bullshit of ja dat helpt, gewoon doen wat je zelf wil, met experimenteren kom je al een stuk verder dan met al dit geblaat. Met een ongepolijste poort kan er een olielaagje afgezet worden waardoor de stroming ook weer vlotter kan verlopen doordat het als het ware over het oliefilm heen zweeft, maar met een gepolijste poort heb je die zekerheid wat meer, vinden andere weer. Omdat je de eerste theorie niet echt kunt bevestigen. 8)
Verder valt de winst vooral te behalen in de timingen natuurlijk, als het om een straatcilindertje gaat. Wij hebben hier een DR72cc, die 1,6mm afgedraaid is zodat de spoelers mooi openen en de timingen heel erg hoog liggen. Dikke voetpakking ertussen, squish wat verkleind, uitlaatpoort flink aangepakt en de rest van de poorten lichtjes bijgewerkt. Timingen liggen nu tussen de S6R en de 7T in (behalve dat zij beiden dan wel meer/mooiere poorten hebben), we hebben getest met een 24mm en Yasuni R, hier komt nog een Overrangeset en C21 op, want de R knijpt hem verschrikkelijk. Met de R reden wij al diverse Stage 6 racings eruit. (ik weet niet helemaal precies meer hoeveel we alles gedaan hadden, een vriend van me had het berekend en dat papiertje ligt ergens in de hoek)
En dan vraagt men, wat zit eronder, en dan vallen de monden open van verbazing:# Toch een stuk leuker dan gewoon kant en klare cilinder kopen.
Deze scooter is van Cees, is wel te vinden op Saints Hyve