uitlaatpoort + spoelpoorten polijsten

Huugoo

Well-Known Member
Hallo,

ben beetje bezig met zelf proberen en leren hoe het allemaal in elkaar steekt. Ben met oude cilindertjes etc. bezig. Maar welke opzet stukjes/materialen heb je nodig om een uitlaatpoort en eventueel de spoelpoorten te polijsten?

Ik gebruik hiervoor een dremel.

Dan kan ik een beetje leren etc:)

Thx.
 
Advertisement - register to remove this

stel je eerst eens de vraag: waarom zou ik dit willen doen? een schuurpapiertje maakt het ook al goed glad. Een ruw oppervlak zou trouwens ook olie vast kunnen houden wat dus ook glad is. De vraag is dus of dat polijsten nou echt zoveel nut heeft. Ik denk zelf van niet.
 
dat heb ik al gedaan, check mijn project pagina.. Dus heb me er aardig in verdiept:). toch bedankt voor deze zeer aanvullende en op feiten gebaseerde mening:)

Nu graag ontopic, want heb nog steeds geen antwoord.
 
Ben je nou zo dom, of doe je het gewoon? Als je nu eens googled op dremel opzetstukjes dan zijn er weet ik hoeveel sites waar al die dingen op staan en waar je ze voor kan gebruiken, dus ook lekker polijsten. Zou het wel met pasta doen en ja pasta moet je heel letterlijk nemen want dan kan jij er ook nog van eten.
 
Stekker had je wel in het stopcontact?

Hahaha schiet me lek :p ik kom niet meer bij :p haha 8P


Maar Hugow beste vrind, zoals de meeste hier al zeggen als je het wil weten kan je beter even op een dremel site kijken, even een bouwmarkt in lopen etc. Daar kan je alle stukjes ook in de hand houden en voelen en desnoods neem je je cili mee om te kijken of alles wel past en je overal wel bij kan ;)

Tevens heeft naar mijn inziens ook geen zin om alleen iets te polijsten als die nog helemaal standaard is en onbewerkt.... Kan je beter eerst leren hoe je poorten op hoogte moet leggen etc. Vind zelf dat het polijsten de "finishing touch" is in het hele tune proces.
 
Vind zelf dat het polijsten de "finishing touch" is in het hele tune proces.

En ik vind polijsten echt dikke bullshit. Geloof mij nou maar dat dat geen merkbaar verschil in vermogen gaat geven en het gewoon zonde van je tijd is. Polijsten doen tuners alleen maar zodat de pubers met geld een harde krijgen als ze die cilinder zien, dit zorgt voor goede verhalen en dus veel klanten. Dat is echt het enige voordeel van een gepolijste uitlaatpoort. Natuurlijk moet hij wel gewoon strak zijn zonder hobbels...
 
als je jezelf hierin hebt verdiept dan weet je toch ook dat polijsten alleen optisch is?

en als je met deze vragen komt moet je ook verwachten dat andere mensen (die veel meer ervaringe hiermee hebben) tegen vragen gaan stellen..
 
Leren tunen is gewoon heel lastig. Ik weet nog precies hoe het bij mij ging, je wil het leren, maar je weet niet waar je het moet zoeken. Iedereen die het al kan geeft je vage antwoorden. Er is geen boek wat je ff kan lezen ofzo want dat is allemaal achterhaald, er is eigenlijk maar 1 echte manier om het te leren en daar heb je een (haakse) frees en een testbank voor nodig.

Als andere tuners een keer iets loslaten moet je dat koesteren, ze zeggen niet zomaar iets. Dus als je wordt verteld dat het polijsten van een uitlaatpoort alleen voor de looks is en dus zonde van je tijd, neem dat dan gewoon aan want de mensen die dat tegen je zeggen in dit topic zijn al jaren met cilinders bezig en hebben een testbank. Natuurlijk...het kan ook kwaad om hem te polijsten, maar je blok wordt er echt niet sneller van :)
 
De meeste winst haal je met het polijsten van je uitlaatpoort als de cilinder al wat ouder is en veel koolaanslag heeft. Ook voorkomt het polijsten van de uitlaatpoort het afzetten van kool, het heeft dus zeker wel nut.

Verder heeft iedereen wel een mening van: Ja dat is bullshit of ja dat helpt, gewoon doen wat je zelf wil, met experimenteren kom je al een stuk verder dan met al dit geblaat. Met een ongepolijste poort kan er een olielaagje afgezet worden waardoor de stroming ook weer vlotter kan verlopen doordat het als het ware over het oliefilm heen zweeft, maar met een gepolijste poort heb je die zekerheid wat meer, vinden andere weer. Omdat je de eerste theorie niet echt kunt bevestigen. 8)

Verder valt de winst vooral te behalen in de timingen natuurlijk, als het om een straatcilindertje gaat. Wij hebben hier een DR72cc, die 1,6mm afgedraaid is zodat de spoelers mooi openen en de timingen heel erg hoog liggen. Dikke voetpakking ertussen, squish wat verkleind, uitlaatpoort flink aangepakt en de rest van de poorten lichtjes bijgewerkt. Timingen liggen nu tussen de S6R en de 7T in (behalve dat zij beiden dan wel meer/mooiere poorten hebben), we hebben getest met een 24mm en Yasuni R, hier komt nog een Overrangeset en C21 op, want de R knijpt hem verschrikkelijk. Met de R reden wij al diverse Stage 6 racings eruit. (ik weet niet helemaal precies meer hoeveel we alles gedaan hadden, een vriend van me had het berekend en dat papiertje ligt ergens in de hoek)

En dan vraagt men, wat zit eronder, en dan vallen de monden open van verbazing:# Toch een stuk leuker dan gewoon kant en klare cilinder kopen.
Deze scooter is van Cees, is wel te vinden op Saints Hyve:p
 
Back
Top