uitlaatpoort + spoelpoorten polijsten

Huugoo

Well-Known Member
Hallo,

ben beetje bezig met zelf proberen en leren hoe het allemaal in elkaar steekt. Ben met oude cilindertjes etc. bezig. Maar welke opzet stukjes/materialen heb je nodig om een uitlaatpoort en eventueel de spoelpoorten te polijsten?

Ik gebruik hiervoor een dremel.

Dan kan ik een beetje leren etc:)

Thx.
 
Advertisement - register to remove this

als je er totaal geen verstand van heb moet je er ook niet aan beginnen! dan sloop je meer dan dat je het beter maakt..
je moet precies weten welke timingen juist zijn, hoe groot de spoelers en uitlaatpoort kunnen worden en wat voor effect het heeft.
 
Dat is zowat mijn probleem.
Ik weet niet hoever ik kan laten tunen om nog een "veilige" cilinder te hebben.
Word er bv. aan de binnenwand gefreesd?

Heb eens een getunde MHR gehad waar de vin van de uitlaatpoort zo dun was dat de zuigveer erin sloeg....

Als de cilinder wordt getuned door iemand met verstand en ervaring gaat dit zeker niet ten koste van de betrouwbaarheid. Wel moet je van tevoren aangeven of de cilinder voor de race of voor de sprint wordt gebruikt. Voor de sprint kan je uiteraard een extremere cilinder bouwen die vooral veel piekvermogen levert en het niet perse een race lang hoeft uit te houden.

Zo zijn onze cilinders (stage6) bijvoorbeeld van 15,5 naar 19+ pk gegaan en heb ik nog nooit een warm/vastloper gehad op de baan. Zeker bij een MHR team (geen speed dus) is het aan te raden om de cilinder te laten tunen omdat deze standaard vrij tam is.
 
*edit*

Zie nu trouwens dat je een speed hebt, ook daar valt nog genoeg uit te halen, maar uiteraard minder dan de verbetering t.o.v. een team cilinder. De betrouwbaarheid wordt alleen maar beter omdat je met de hand veel beter kan afwerken ipv machinaal. Op welk vermogen zit je nu met watvoor carb en uitlaat?
 
Vermogen heb ik geen idee van.
Alles is MHR en wel TEAM ipv SPEED. ( tis nog vroeg)

Deze week komen ons onderdelen binnen voor geheel nieuwe blok.
Enkel is de MHR factory niet goed verkrijgbaar waardoor we eentje willen laten tunen.
 

Attachments

  • 225461_1961563952326_1039641659_32286705_3526547_n.jpg
    225461_1961563952326_1039641659_32286705_3526547_n.jpg
    56.7 KB · Views: 21
Gezien de losse cilinderkop is dit wel een speed cilinder. Althans...in Nederland noemen we hem speed, maar in andere landen noemt men het een MHR team. Of dit moet een speed replica zijn. Heb je een 80mm of 85mm drijfstang?
 
Slag is 85mm
Het zijn MHR team speed 2.... koste 350 ongeveer

Ok duidelijk verhaal! Het gaat dus om een MHR Speed cilinder, althans...zo noemen we hem in NL. Maar zoals gezegd valt ook deze cilinder te verbeteren! Je drijfstang is trouwens 85mm...niet je slag. Je slag is 39,3mm ;)
 
Als de cilinder wordt getuned door iemand met verstand en ervaring gaat dit zeker niet ten koste van de betrouwbaarheid. Wel moet je van tevoren aangeven of de cilinder voor de race of voor de sprint wordt gebruikt. Voor de sprint kan je uiteraard een extremere cilinder bouwen die vooral veel piekvermogen levert en het niet perse een race lang hoeft uit te houden.

Zo zijn onze cilinders (stage6) bijvoorbeeld van 15,5 naar 19+ pk gegaan en heb ik nog nooit een warm/vastloper gehad op de baan. Zeker bij een MHR team (geen speed dus) is het aan te raden om de cilinder te laten tunen omdat deze standaard vrij tam is.

No offence, maar kun je wel een cilindertje laten proberen van een sprinter (+25 pk), geloof me die krijg je echt niet stuk, hebben we echt ons best op gedaan maar zelfs zonder koelwater niet...

Ligt er idd zoals jezelf al zegt aan hoe de cilinder is gemaakt, en volgens mij niet hoe extreem piekerig of wat dan ook.

Tevens rijden we ook nog steeds met een vario... waarmee je ook 1 toerental opzoekt..

greetz
 
No offence, maar kun je wel een cilindertje laten proberen van een sprinter (+25 pk), geloof me die krijg je echt niet stuk, hebben we echt ons best op gedaan maar zelfs zonder koelwater niet...

Ligt er idd zoals jezelf al zegt aan hoe de cilinder is gemaakt, en volgens mij niet hoe extreem piekerig of wat dan ook.

Tevens rijden we ook nog steeds met een vario... waarmee je ook 1 toerental opzoekt..

greetz

None taken...maar volgens mij zijn we het sowieso met elkaar eens toch? Ik bedoel meer te zeggen dat een cilinder voor de race anders aangepakt moet worden qua vermogensafgifte. Je wilt gewoon minder warmteontwikkeling omdat hij 20 minuten volgas moet kunnen zonder dat hij minder goed gaat lopen (bocht uit etc.)

En natuurlijk wil je hem op 1 toerental hebben, maar voor de race is het toch wel lekker als je een powerband van +-500 toeren hebt zodat hij hard uit de bocht komt en ook nog goed loopt als je een keer mis zit met je rollen of hij een beetje gaat inkakken na een x aantal ronden. Bij de sprint ligt dit toch echt wel anders.

Maar ben het met je eens dat een extreme cilinder echt niet kapot hoeft te gaan, zolang het mengsel goed gaat en jij voor goede koeling zorgt zal er weinig gebeuren :)
 
Mijn ervaring op endurance races is dat de lagers van de krukas kapot gaan...
Dit heeft toch met vermogen te maken denk ik, hoe meer pk hoe meer druk op je lagers.
Wij rijden steeds met 4% A747 en toch zijn de lagers al dikwijls kapot gegaan waardoor de cilinder gekrast of warmgelopen is.

Echt vastlopen ofzo heb ik nog niet gehad, wel veel warmlopers door lagers.
En het klopt wel wat er gezegd word over vastlopers.
Mijn Zip Ac met 15,5pk heeft orriginele krukas en Stage6 Racing cilinder en heeft al een 25u gebold op circuit. Dit zonder enig probleem.... (en word continu gebruikt als hamburger transporter in de pits :p)
De Zip Sp's hebben telkens last van kapotte lagers... Dus ik denk toch dat de extra pktjes hier een bijdrage leveren in levensduur.
Heb een 4jaar gereden in standaard 70cc klasse (zonder binnenrotor enzo) en deze scooters gingen echt nooit kapot.... ( rond de 12 a 13pk hehe)
 
Mijn ervaring op endurance races is dat de lagers van de krukas kapot gaan...
Dit heeft toch met vermogen te maken denk ik, hoe meer pk hoe meer druk op je lagers.
Wij rijden steeds met 4% A747 en toch zijn de lagers al dikwijls kapot gegaan waardoor de cilinder gekrast of warmgelopen is.

Echt vastlopen ofzo heb ik nog niet gehad, wel veel warmlopers door lagers.
En het klopt wel wat er gezegd word over vastlopers.
Mijn Zip Ac met 15,5pk heeft orriginele krukas en Stage6 Racing cilinder en heeft al een 25u gebold op circuit. Dit zonder enig probleem.... (en word continu gebruikt als hamburger transporter in de pits :p)
De Zip Sp's hebben telkens last van kapotte lagers... Dus ik denk toch dat de extra pktjes hier een bijdrage leveren in levensduur.
Heb een 4jaar gereden in standaard 70cc klasse (zonder binnenrotor enzo) en deze scooters gingen echt nooit kapot.... ( rond de 12 a 13pk hehe)

Een lager heeft uiteraard meer te verduren als er meer vermogen op komt, maar daar is hij op gebouwd en dat is zeker geen reden om kapot te gaan. Als je er zoveel problemen mee hebt dan denk ik toch dat ze niet goed spanningsvrij gemonteerd worden of dat er wellicht sprake is van een onbalans in de krukas. Wat je ook wel eens ziet is dat er 2 verschillende carterhelften op elkaar worden geplakt waardoor de krukas niet helemaal recht in de lagers ligt.

Het kan uiteraard wel eens gebeuren dat de lagers het begeven, maar als het bij jou zo vaak gebeurt zit er echt iets niet helemaal goed. :)
 
hoe vaak reviseren jullie die blokjes dan? en wat voor lagers gebruiken jullie?

Normaal om de 8u nieuwe lagers. Telkens Malossi lagers.
Maar de 2 sp blokjes waren overgenomen blokjes....
Nu worden deze volledig voorzien van nieuwe MHR krukas + lagers + MHR cilinder.
Want uiteraard weet je nooit hoe met de blokjes omgegaan is voordat ze bij jou terecht komen.
Op 1 overgenomen blokje kwam zelfs de grondplaat van de ontsteking los (hadden er maar 2 ipv 3 vijsjes in de carter vastgemaakt) Ooit al een binnenrotor gezien waar rook af kwam??? :p
Dit blokje ligt ondertussen al in de tuin gedumpt en heb ik nieuwe carters voor aangeschaft.
De andere overgenomen blok heeft toch 6uurtje goed zijn werk gedaan voor er een lager gesprongen was.
 
Een dr70 die het niveau tussen een stage6 en speed heeft liggen?

Hier zitten de echte max en fabios.

We doen in de sprintscene toch echt wat verkeerd als ik dit topic nalees.

ehm, als je even goed zou lezen? Je bent inderdaad nu zelf leuk dingen aan het verzinnen, want dat zei ik niet :) Ik zeg zeker niet dat hij even snel is, want ten eerste het is gietijzer, ten tweede het is luchtgekoeld, ten derde heeft de cilinder lang niet de hoeveelheid poorten als dergelijke cilinders, en als laatste, de cilinder heeft een conventionele uitlaatpoort.

Maar doordat de cilinder flink afgedraaid is, en aangepakt, liggen de timingen wel op het niveau van MHR speed. (uitlaattimingen +190 graden, blowdown van 35+) En dat is zeker mogelijk, als je een beetje verstand van tunen hebt, lijkt me wel als ik naar je naam enzo kijk:p alle timingen zijn flink verhoogd door het afdraaien, en de uitlaatpoort is nog extra bewerkt, en de rest van de poorten zijn verder slechts licht bijgewerkt en gecorrigeerd.
 
@tim.

Ik begrijp zeker wat je bedoelt, echter door af te draaien, komen je poorten hoger te staan ja, dat klopt.

Alleen om nu meteen een c21 erop te zetten, overrangekit etc.. dat is gewoon echt onzin.

Ik zie een dr70 echt geen 14000 toeren draaien.

Als je 190/134 speed gaat vergelijken met een 190/34 DR. vergelijk je uiteindelijk alsnog appels met peren.
 
haha tuurlijk, het zal natuurlijk nooit optimaal gaan lopen, dat snappen wij ook wel :P er komt uiteindelijk toch een ander cilindertje op, maar het is meer voor de lol.. gewoon kijken hoeveel er uit te halen valt.

en inderdaad, van alleen afdraaien worden de timings niet hoger. maar wat ik bedoel is een vulplaat onder de cilinder gebruiken, en dan de bovenkant van de cilinder afdraaien zodat de compressie gelijk blijft of hoger word. bij een standaard dr zit je toch wel met een deckheight van meer dan 2 mm. dit is nu gereduceerd tot minder dan een millimeter, en de timings zijn flink verhoogd doordat er nu een dikke voetpakking is gebruikt.

Ik snap het idee wel hoor van jullie hoor, ik vind het persoonlijk ook nogal vaag, t is niet mijn scooter, maar wel leuk om eraan te klooien... ik heb zelf op mn schakel een gekietelde pro race setup gehad, en dat liep toch vele malen mooier :#
 
Back
Top