melf #50 said:dan moet je een andere carburateur erop zetten heb ik ergens gehoord :*
BART#21 said:Oppervlakte van de doorlaat is uiteindelijk even groot als die van een 14 mm.
Ten tweede:
Artikel 4
Bij een niet ronde carburateur wordt de grootste doorlaatmaat beschouwd als de doorlaatdiameter.
Ik zie dus nog steeds niet in, wat er niet reglementair is aan een 19 mm met twee spijlen als restrictor.
Twin said:Het regelement schrijft 1 doorlaat voor.
graag reactie
D.J said:Dat er serieus over word gediscuseerd ok...
Maar dat je nu zulke debiele opmerkingen gaat maken, had ik niet van je verw8. Had je wel iets hoger in geschat.
Sander said:Inderdaad... best vreemd... Eigenlijk zou bij een niet ronde carburateur, alle oppervlaktes van de verscheidene inlaatkanalen moeten worden opgeteld.
twan nelissen said:patrick als je je mening geeft moet je wel zeker weten dat je info klopt want wat je over de carb van arnoud zegt klopt geen kut van
dus eerst vragen wat ie heeft gedaan dan mening geven
en anders mening voor je houden en niet op het forum plaatsen
verder reed arend super met zijn normale 14 had ie het ook gered
Twin said:Ben ik het niet mee eens, er staat doorlaat, geen doorlaten. Enkelvoud duid er voor mij op dat er dus maar 1 doorlaat toegestaan is.
Bij spijltjes of extra gaten krijg je dus meerdere doorlaten wat niet is toegestaan.
Twin said:Als ik een 14 mm carb van je koop wat krijg ik dan van je ?
Een 19 met spijltes heeft dus 3 of 4 doorlaten, afhankelijk hoe de spijltjes geplaatst zijn. Het regelement schrijft 1 doorlaat voor.
graag reactie
Twin said:Ben ik het niet mee eens, er staat doorlaat, geen doorlaten. Enkelvoud duid er voor mij op dat er dus maar 1 doorlaat toegestaan is.
Bij spijltjes of extra gaten krijg je dus meerdere doorlaten wat niet is toegestaan.
melf #50 said:en dat is die dus wel (totaaloppervlakte)
eigenlijk word dus alleen maar de meetmethode omzeild, maar dan is de carb alsnog wel groter dan 14... en daar gaat het om.. niet of het caliber er door wil of niet.. (vind ik dan)
D.J said:Dat er serieus over word gediscuseerd ok...
Maar dat je nu zulke debiele opmerkingen gaat maken, had ik niet van je verw8. Had je wel iets hoger in geschat.
melf #50 said:dat is het probleem ook , eigenlijk is de regel wat carburateur betreft gewoon onduidelijk , dus moeten de regels gewoon beter worden uitgelegd..
en/of de meetmethode aangepast worden..
BART#21 said:Het reglement spreekt inderdaad over een doorlaatdiameter. Maar het gaat erom hoe deze "doorlaatdiameter" bepaald wordt. Daar zit hem de clue.
Wederom artikel 4 aanhalen
De doorlaatdiameter van een carburateur wordt gecontroleerd met een plat kaliber dat 0.1 mm breder is dan de maximaal toegestane carburateurdoorlaat.
Hier gaat het al voor het eerst mis. Eerste deel spreekt over een doorlaatdiameter (= mm) en tweede deel spreekt over een doorlaat (=mm2). Ik lees het zo omdat het meetkaliber 0.1 mm groter is dan de doorlaat. En het meetkaliber is een stuk staal met een diameter van 14 mm. Dus kun je alleen het oppervlak meten. Anders hadden ze wel een schuifmaat gebruikt.
Wanneer het kaliber door de carburateurdoorlaat kan worden gestoken, is de carburateur te groot.
In mijn ogen staat hier dat wanneer het kaliber dus niet door de doorlaat kan de carburateur oke is. Er staat niet hoe de grootte van een doorlaat opgebouwd dient te worden. En in mijn ogen is de doorlaat een oppervlakte en mag deze volgens het reglement uit meerder delen bestaan. Zie het volgende.
Bij een niet-ronde carburateur wordt de grootste doorlaatmaat beschouwd als de doorlaatdiameter.
Hier wordt dus heel duidelijk gesteld dat een carburateur niet rond hoeft te zijn of niet voorzien mag zijn van eventuele meerdere doorlaten, zolang de grootste doorlaat maar niet groter is dan 14 mm.
Als jij nou eens een hortje je mond houdt, want in 10 posts zeg je telkens hetzelfde en voegt dus niks toe aan deze duscussie. verder nofi.melf #50 said:ik vind gewoon dat een spijl er tussenin gewoon 2 doorlaten creert , dus niet legaal..