Tweede race, Brakel 17 april 2006

melf #50 said:
dan moet je een andere carburateur erop zetten heb ik ergens gehoord :*

Dat er serieus over word gediscuseerd ok...

Maar dat je nu zulke debiele opmerkingen gaat maken, had ik niet van je verw8. Had je wel iets hoger in geschat.
 
Als ik een 14 mm carb van je koop wat krijg ik dan van je ?
Een 19 met spijltes heeft dus 3 of 4 doorlaten, afhankelijk hoe de spijltjes geplaatst zijn. Het regelement schrijft 1 doorlaat voor.

graag reactie
 
BART#21 said:
Oppervlakte van de doorlaat is uiteindelijk even groot als die van een 14 mm.

Ten tweede:
Artikel 4
Bij een niet ronde carburateur wordt de grootste doorlaatmaat beschouwd als de doorlaatdiameter
.
Ik zie dus nog steeds niet in, wat er niet reglementair is aan een 19 mm met twee spijlen als restrictor.

Inderdaad... best vreemd... Eigenlijk zou bij een niet ronde carburateur, alle oppervlaktes van de verscheidene inlaatkanalen moeten worden opgeteld.


Twin said:
Het regelement schrijft 1 doorlaat voor.
graag reactie

Kijk... Die regel heb ik nog nergens gepost zien worden hier.... Maar in dat geval is er zeer duidelijk vals gespeeld.
 
D.J said:
Dat er serieus over word gediscuseerd ok...

Maar dat je nu zulke debiele opmerkingen gaat maken, had ik niet van je verw8. Had je wel iets hoger in geschat.

je moet je gewoon even stilhouden ,je rijd zelf niet eens mee man..

er word hier wel vaker geouwehoerd @ racetopic , dus dit kan er ook nog wel bij...
 
patrick als je je mening geeft moet je wel zeker weten dat je info klopt want wat je over de carb van arnoud zegt klopt geen kut van
dus eerst vragen wat ie heeft gedaan dan mening geven
en anders mening voor je houden en niet op het forum plaatsen
verder reed arend super met zijn normale 14 had ie het ook gered
 
Sander said:
Inderdaad... best vreemd... Eigenlijk zou bij een niet ronde carburateur, alle oppervlaktes van de verscheidene inlaatkanalen moeten worden opgeteld.

ik vind gewoon dat de sobw nu de regelemten zo duidelijk moeten maken dat ze daadwerkelijk zeggen dat alleen een een 14mm met rond gat gebruikt mag worden ,en dat er geen spijlen of wat voor geintjes dan ook in voor mogen komen , gewoon 14mm rond . simpel , en dat er op de carb alles mag staan tot en met 14mm.. simpel.. anders gewoon diskwalificatie...

ik hou me eraan , en velen meer , dan kan de rest dat ook (teminste als je eerlijk bent)
 
twan nelissen said:
patrick als je je mening geeft moet je wel zeker weten dat je info klopt want wat je over de carb van arnoud zegt klopt geen kut van
dus eerst vragen wat ie heeft gedaan dan mening geven
en anders mening voor je houden en niet op het forum plaatsen
verder reed arend super met zijn normale 14 had ie het ook gered

even uitleggen dat hetgeen ik zeg niet klopt door aan te geven hoe hij het dan WEL gemaakt zou hebben !

BTW ik ben geen Patrick maar Anthony, scherp blijven jongeman.
 
En het argument wat ik van Frits Overmars hoorde vind ik gezien mijn visie op het reglement nergens opslaan. Die beriep zich namelijk op het laatste gedeelte van artikel 4
Uitsluitend buitenlucht die door de doorlaat in de motor is gekomen, mag als oxidant worden gebruikt.

Hiermee wilde Frits Overmars zeggen dat wanneer je een 19 mm pakt met spijltjes je niet zou voldoen aan het reglement. Omdat er dan lucht buitenom je doorlaat in de motor komt. Maar dat is niet zo.

Dit regeltje zegt in mijn ogen dat er geen andere oxidanten dan buitenlucht mogen worden gebruikt. Het regeltje zegt helemaal niks over hoe een doorlaat van de carburateur bepaald wordt.
 
Ben ik het niet mee eens, er staat doorlaat, geen doorlaten. Enkelvoud duid er voor mij op dat er dus maar 1 doorlaat toegestaan is.
Bij spijltjes of extra gaten krijg je dus meerdere doorlaten wat niet is toegestaan.
 
Twin said:
Ben ik het niet mee eens, er staat doorlaat, geen doorlaten. Enkelvoud duid er voor mij op dat er dus maar 1 doorlaat toegestaan is.
Bij spijltjes of extra gaten krijg je dus meerdere doorlaten wat niet is toegestaan.

Ben ik het mee eens... Al is die onderstaande regel, er naar mijns inzien, in het regelement opgenomen, om andere toevoegingen uit te sluiten. Toch is deze regel hier wel op van toepassing.
 
Twin said:
Als ik een 14 mm carb van je koop wat krijg ik dan van je ?
Een 19 met spijltes heeft dus 3 of 4 doorlaten, afhankelijk hoe de spijltjes geplaatst zijn. Het regelement schrijft 1 doorlaat voor.

graag reactie

Het reglement spreekt inderdaad over een doorlaatdiameter. Maar het gaat erom hoe deze "doorlaatdiameter" bepaald wordt. Daar zit hem de clue.

Wederom artikel 4 aanhalen

De doorlaatdiameter van een carburateur wordt gecontroleerd met een plat kaliber dat 0.1 mm breder is dan de maximaal toegestane carburateurdoorlaat.
Hier gaat het al voor het eerst mis. Eerste deel spreekt over een doorlaatdiameter (= mm) en tweede deel spreekt over een doorlaat (=mm2). Ik lees het zo omdat het meetkaliber 0.1 mm groter is dan de doorlaat. En het meetkaliber is een stuk staal met een diameter van 14 mm. Dus kun je alleen het oppervlak meten. Anders hadden ze wel een schuifmaat gebruikt.
Wanneer het kaliber door de carburateurdoorlaat kan worden gestoken, is de carburateur te groot.
In mijn ogen staat hier dat wanneer het kaliber dus niet door de doorlaat kan de carburateur oke is. Er staat niet hoe de grootte van een doorlaat opgebouwd dient te worden. En in mijn ogen is de doorlaat een oppervlakte en mag deze volgens het reglement uit meerder delen bestaan. Zie het volgende.
Bij een niet-ronde carburateur wordt de grootste doorlaatmaat beschouwd als de doorlaatdiameter.
Hier wordt dus heel duidelijk gesteld dat een carburateur niet rond hoeft te zijn of niet voorzien mag zijn van eventuele meerdere doorlaten, zolang de grootste doorlaat maar niet groter is dan 14 mm.
 
Twin said:
Ben ik het niet mee eens, er staat doorlaat, geen doorlaten. Enkelvoud duid er voor mij op dat er dus maar 1 doorlaat toegestaan is.
Bij spijltjes of extra gaten krijg je dus meerdere doorlaten wat niet is toegestaan.

Nogmaals er staat niet hoe de doorlaat bepaald wordt volgens het reglement.
 
en dat is die dus wel (totaaloppervlakte)

eigenlijk word dus alleen maar de meetmethode omzeild ;) , maar dan is de carb alsnog wel groter dan 14... en daar gaat het om.. niet of het caliber er door wil of niet.. (vind ik dan)
 
melf #50 said:
en dat is die dus wel (totaaloppervlakte)

eigenlijk word dus alleen maar de meetmethode omzeild ;) , maar dan is de carb alsnog wel groter dan 14... en daar gaat het om.. niet of het caliber er door wil of niet.. (vind ik dan)

Wat jij en ik vinden vormt geen onderdeel van de discussie. Het gaat erom wat het reglement voorschrijft en hoe dat gelezen kan/moet worden.
 
D.J said:
Dat er serieus over word gediscuseerd ok...

Maar dat je nu zulke debiele opmerkingen gaat maken, had ik niet van je verw8. Had je wel iets hoger in geschat.

Hoezo debiel ? Ik dacht dat iemand anders zei van 'dat maakt het verschil met A en B' en hij gebruikt het nu alleen voor de gein.

En over dat A en B, wij Twins rijders hebben gewoon egte 14's en rijden toch ook in de A ? Dus ook met een egte 14 kun je A rijden.
 
dat is het probleem ook , eigenlijk is de regel wat carburateur betreft gewoon onduidelijk , dus moeten de regels gewoon beter worden uitgelegd..

en/of de meetmethode aangepast worden..
 
melf #50 said:
dat is het probleem ook , eigenlijk is de regel wat carburateur betreft gewoon onduidelijk , dus moeten de regels gewoon beter worden uitgelegd..

en/of de meetmethode aangepast worden..

Ik wil zelf nog verder gaan. Er staat nergens in het reglement hoe ik mijn carburateur ter keuring moet aanbieden. En wat ik daarmee bedoel kunnen jullie zelf wel verzinnen.
 
BART#21 said:
Het reglement spreekt inderdaad over een doorlaatdiameter. Maar het gaat erom hoe deze "doorlaatdiameter" bepaald wordt. Daar zit hem de clue.

Wederom artikel 4 aanhalen

De doorlaatdiameter van een carburateur wordt gecontroleerd met een plat kaliber dat 0.1 mm breder is dan de maximaal toegestane carburateurdoorlaat.
Hier gaat het al voor het eerst mis. Eerste deel spreekt over een doorlaatdiameter (= mm) en tweede deel spreekt over een doorlaat (=mm2). Ik lees het zo omdat het meetkaliber 0.1 mm groter is dan de doorlaat. En het meetkaliber is een stuk staal met een diameter van 14 mm. Dus kun je alleen het oppervlak meten. Anders hadden ze wel een schuifmaat gebruikt.
Wanneer het kaliber door de carburateurdoorlaat kan worden gestoken, is de carburateur te groot.
In mijn ogen staat hier dat wanneer het kaliber dus niet door de doorlaat kan de carburateur oke is. Er staat niet hoe de grootte van een doorlaat opgebouwd dient te worden. En in mijn ogen is de doorlaat een oppervlakte en mag deze volgens het reglement uit meerder delen bestaan. Zie het volgende.
Bij een niet-ronde carburateur wordt de grootste doorlaatmaat beschouwd als de doorlaatdiameter.
Hier wordt dus heel duidelijk gesteld dat een carburateur niet rond hoeft te zijn of niet voorzien mag zijn van eventuele meerdere doorlaten, zolang de grootste doorlaat maar niet groter is dan 14 mm.

die Rik is zo gek nog niet daar heeft hij een puntje, het gaat erom wat door de sobw gedefineerd wordt als doorlaat. erg scherp!!!

btw @ Candyman

doorlaat betekend dat er ergens in de carb de minimale maat niet mag worden overschreden. Of dat hun op 0.1 van een mm hele helemaal tegen het spruitstuk aan is of op een andere plek maakt niet uit.
dus of het nu voor of achter de gasschuif is maakt niet uit als 1 zijde de minimale maat maar niet overschrijd.
machine is pas afkeurd als het caliber helemaal door de carb heen gaat.

edit

wtf is dit "Bij een niet-ronde carburateur wordt de grootste doorlaatmaat beschouwd als de doorlaatdiameter."
is mijn delorto ook een niet ronde carburateur?????. ze hebben het niet over de doorlaat. kan iemand mij helpen aan een perfect ronde carburateur *D*D
 
Last edited:
melf #50 said:
ik vind gewoon dat een spijl er tussenin gewoon 2 doorlaten creert , dus niet legaal..
Als jij nou eens een hortje je mond houdt, want in 10 posts zeg je telkens hetzelfde en voegt dus niks toe aan deze duscussie. verder nofi.
 
Back
Top