Tweede race, Brakel 17 april 2006

melf #50 said:
ik vind gewoon dat de sobw nu de regelemten zo duidelijk moeten maken dat ze daadwerkelijk zeggen dat alleen een een 14mm met rond gat gebruikt mag worden ,en dat er geen spijlen of wat voor geintjes dan ook in voor mogen komen , gewoon 14mm rond . simpel , en dat er op de carb alles mag staan tot en met 14mm.. simpel.. anders gewoon diskwalificatie...

ik hou me eraan , en velen meer , dan kan de rest dat ook (teminste als je eerlijk bent)

Het reglement aanpassen mag niet volgens de eigen regels van de SOBW. Dat kan pas in het volgende seizoen.
 
Aha.. dus dan betekend, dat iedereen met een 28MM keihin met kippengaas mag gaan rijden :)?

(als de regels zo worden geinterpreteerd, en hierin de rijders in het gelijk worden gesteld.)
 
En natuurlijk heeft de SOBW dat zojuist wel gedaan:
Toelichting carburateurs. 18/04/2006

Bij de nacontroles in Brakel zijn meerdere rijders gediskwalificeerd vanwege carburateurs die niet conform het reglement waren. In deze gevallen was de carburateurdoorlaat opgedeeld in meerdere openingen. Wanneer men de grootste van die openingen als doorlaat neemt en die op de gebruikelijke wijze controleert, blijkt deze doorlaat niet groter dan de toegestane maximumdoorlaat voor de betreffende klasse. Het is echter eenvoudig in te zien, dat ook lucht, die niet door deze doorlaat is aangezogen, in de motor komt. En dat is in strijd met de laatste zin in artikel 4 van het Algemeen Technisch Reglement:

'Uitsluitend buitenlucht die door de doorlaat in de motor is gekomen, mag als oxidant worden gebruikt.'



Het huidige artikel 4 is dus op dit punt al volkomen duidelijk. Maar om elk misverstand te voorkomen gaan we in het Algemeen Technisch Reglement en in de Specifieke Technische Reglementen ook de inlaatoppervlakken vermelden die overeenkomen met de toegestane maximumdiameters. De formulering van de betreffende artikelen wordt als volgt:

ATR 4
Het totale inlaatoppervlak waardoor een motor ademhaalt, mag niet groter zijn dan het in de Specifieke Technische Reglementen vermelde maximale inlaatoppervlak. Uitsluitend buitenlucht mag als oxidant worden gebruikt.


SS 4

Het totale inlaatoppervlak mag maximaal 154 (viertakt 380 mm²) zijn.

Dit komt overeen met een diameter van 14 mm (viertakt 22 mm).

TS 2
Het totale inlaatoppervlak mag maximaal 284 mm² (viertakt 531 mm²) zijn.

Dit komt overeen met een diameter van 19 mm (viertakt 26 mm).

SP 4
Het totale inlaatoppervlak mag maximaal 113 mm² (viertakt 254 mm²) zijn.

Dit komt overeen met een diameter van 12 mm (viertakt 18 mm).

Wanneer de machine luchtkoeling en minder dan 5 versnellingen heeft, mag het toale inlaatoppervlak maximaal 201 mm² (viertakt 452 mm²) zijn. Dit komt overeen met een diameter van 16 mm (viertakt 24 mm).




FO 2 en EX 2
Het totale inlaatoppervlak mag maximaal 314 mm² (viertakt 531 mm²) zijn.
Dit komt overeen met een diameter van 20 mm (viertakt 26 mm).

SM 5
Het totale inlaatoppervlak mag maximaal 201 mm² (viertakt 452 mm²) zijn.
Dit komt overeen met een diameter van 16 mm (viertakt 24 mm).

Voor diegenen die twijfels hebben over hun carburateur bieden wij vóór elke training de gelegenheid om vrijblijvend de mening te vragen van het Hoofd Technische Commissie, zodat zij niet het risico hoeven te lopen dat kostbare kampioenspunten verloren gaan.
 
Ik wil me graag ook eens mengen, ook al heb ik nix met het racen op zich te maken...

Maar zoals ik het lees: bij een niet ronde carburateur wordt de grootste maat genomen als doorlaat. IMO wil dat zeggen, als de doorlaat opgedeeld wordt door spijltjes ofzo, wordt de grootste gepakt en gemeten. Deze wordt vervolgens de doorlaat genoemd.

Er zijn nu (door de spijltjes) nog meer openingen waardoor de buitenlucht naar binnen gaat. Deze vallen echter niet onder de doorlaat zoals hierboven gedefinieert en zijn dus illegale (extra) luchtinlaten.
Candyman said:
4 CARBURATEUR
De doorlaatdiameter van een carburateur wordt gecontroleerd met een plat kaliber dat 0,1 mm breder is dan de maximaal toegestane carburateurdoorlaat. Wanneer het kaliber door de carburateurdoorlaat kan worden gestoken, is de carburateur te groot. Bij een niet-ronde carburateur wordt de grootste doorlaatmaat beschouwd als de doorlaatdiameter. In het geval van brandstofinjectie geldt eenzelfde maximaal toegestane doorlaatmaat als bij een carburateur. Uitsluitend buitenlucht die door de doorlaat in de motor is gekomen, mag als oxidant worden gebruikt

[edit]Humm... okee, toen ik dit maakte was de reactie van de SOBW nog niet bekend bij mij. Maar ik denk dat mijn bovenstaande verhaal het idee van de SOBW achter hun regel was (en de diskwalificaties die daarop volgde)
 
Mechanic said:
Ik wil me graag ook eens mengen, ook al heb ik nix met het racen op zich te maken...

Maar zoals ik het lees: bij een niet ronde carburateur wordt de grootste maat genomen als doorlaat. IMO wil dat zeggen, als de doorlaat opgedeeld wordt door spijltjes ofzo, wordt de grootste gepakt en gemeten. Deze wordt vervolgens de doorlaat genoemd.

Dat staat er dus niet.
 
BART#21 said:
Mechanic said:
Ik wil me graag ook eens mengen, ook al heb ik nix met het racen op zich te maken...

Maar zoals ik het lees: bij een niet ronde carburateur wordt de grootste maat genomen als doorlaat. IMO wil dat zeggen, als de doorlaat opgedeeld wordt door spijltjes ofzo, wordt de grootste gepakt en gemeten. Deze wordt vervolgens de doorlaat genoemd.

Dat staat er dus niet.

lees mijn reply eens onderaan de vorige pagina!
wat is dat een niet-ronde carburateur
 
Hoe specifieker een organisatie een regelement maakt, des te vager de vager de lijn van wat wel en wat niet mag. Dit nodigt mensen uit om creatief na te denken en de machines te evolueren.

Nu komt het op mij over dat een heel hoop mensen de gediskwalificeerde mensen direct als valsspelers beschuldigen. Ik heb meer het idee dat sommige mensen balen dat ze zelf niet zo revolutionair zijn, want deze carburateur kwestie is al ouder dan dit seizoen.......
Zo als er mensen op het limiet op de baan rijden, zijn er ook mensen op de limiet van het regelement bezig net als in de F1.


Ik vind dat Arnoud en Denis strak gereden hebben. De rest die ze hun eventuele podium toewijzen aan deze zeer valse manier van "zeeeeer grote" vermogen verschillen vind ik erg kort zichtig.
 
Dat vermogensverschil zal in de komende wedstrijden duidlijkheid op gaan leveren.
Het lijkt wel of de critici zich richten tegen de SOBW terwijl ze in mijn ogen hun concurrentie aan het foppen zijn.

Ik denk dat het nu wel duidelijk zal zijn wat de bedoeling zal zijn en wat mij betreft kan er niet voldoende gecontrolleerd gaan worden.
 
Dani, als je wist dat Rik van Rijssen met een 24 carb rijdt en je rijdt er zelf steeds net reglementair achteraan zou je denk ik iets minder vrolijk worden, dat zou wel de lijn van je laatste post tegenspreken................of niet ?

Op de limiet rijden is op zich geen probleem, ga je er net over heen ga je wel aan de schandpaal. Het is maar net waar je voor kiest natuurlijk.
 
g-one said:
BART#21 said:
lees mijn reply eens onderaan de vorige pagina!
wat is dat een niet-ronde carburateur

Zeg jij maar wat een niet ronde carburateur is. Ik denk alles wat dus niet rond is. Dus vier kwartcirkels is ook niet-rond. Mijn reply sloeg meer op het feit dat de grootste doorlaatmaat bestempeld wordt als DE doorlaat. Dat staat er namelijk niet. Er staat de grootste doorlaat is bepalend voor de doorlaatdiameter.
 
Twin said:
Dani, als je wist dat Rik van Rijssen met een 24 carb rijdt en je rijdt er zelf steeds net reglementair achteraan zou je denk ik iets minder vrolijk worden, dat zou wel de lijn van je laatste post tegenspreken................of niet ?

Op de limiet rijden is op zich geen probleem, ga je er net over heen ga je wel aan de schandpaal. Het is maar net waar je voor kiest natuurlijk.

Ik spreek evens namens mijzelf. De discussie loopt nog steeds over wat reglementair is. Ik zou mijzelf persoonlijk heel erg dom vinden als ik er niet zelf opgekomen was.
 
Twin said:
Maar er staat toch ook dat het er maar 1 mag zijn ?

Ja maar niet hoe dat die ene doorlaat er dan uit moet zien :) Want volgens mij kan ik met mijn choke er voor zorgen dat op bepaalde toerentallen ook extra benzine met lucht toegevoegd worden. Is dit dan volgens jou ook een tweede doorlaat?
 
ik denk dat het ook de sport is om het reglement in je voordeel te laten werken door tussen de regels door te werken. dat wil niet zeggen dat je mag vals spelen.

op het moment dat er twijfel is of iets reglementair is, moet de letter van het reglment worden gehanteert. Dan is de vraag wat staat daar nu precies en kun je het op verschillende manieren interpeteren.

soms interpeteer je iets niet goed (kijk maar naar de vleugels van ferrari) dat wil niet zeggen dat zij opzettelijk de competitie hebben vervalst. zij hebben de grens op gezocht en zijn vervolgens te ver gegaan.

het blijft de grens opzoeken of gaten in de regels vinden, en of iets goed of fout is dat is aan de SOBW of indien je in protest gaat de geschillen comissie.

zo is mijn scooter in 2003 diverse malen afgekeurd. voor met name het stuurkapje. hierin stond dat het plaatwerk origineel moest zijn of hier sterk op gelijkend (of iets van die orde van grote)
ik had er flinke stukken af geslepen maar daarmee was hij nog wel origineel, wel niet van vorm maar wel van oorsprong.

het leuke is dat de slimste de regels in zijn voordeel kan laten werken.

en of die carb nu wel of niet mag, ik weet het niet.
aangezien de sobw nu ook de oppervlakte aangeeft betekend dat er iid mazen in de regels aanwezig waren.
 
BART#21 said:
Ja maar niet hoe dat die ene doorlaat er dan uit moet zien :) Want volgens mij kan ik met mijn choke er voor zorgen dat op bepaalde toerentallen ook extra benzine met lucht toegevoegd worden. Is dit dan volgens jou ook een tweede doorlaat?

Dat hoeft ook niet verder uitgelgd te worden als dat er het meetcaliber niet doorheen mag gaan. Je kan toch geen groter oppervlak maken met een bepaalde doorlaat als een cirkel van die maat, als het er niet door mag gaan, toch ?
 
BART#21 said:
g-one said:
Zeg jij maar wat een niet ronde carburateur is. Ik denk alles wat dus niet rond is. Dus vier kwartcirkels is ook niet-rond. Mijn reply sloeg meer op het feit dat de grootste doorlaatmaat bestempeld wordt als DE doorlaat. Dat staat er namelijk niet. Er staat de grootste doorlaat is bepalend voor de doorlaatdiameter.

als je leest staat er eigenlijk dat het feitelijk over de carburateur zelf gaat en niet over de doorlaat. duz de vorm van de carb. nou die ziet er alles behalve rond uit. Er had moeten staan een niet-ronde doorlaat.

maar goed ik houd erover op! en ga weer lekker werken *D*D
 
Lydia jammer dat je een geblokt werk door een slingerend scooter !!!

St A
Was erg leuk om te zien, Pronk die helemaal los ging! Wat me ook op viel was dat er veel mensen slingeren op het rechte stuk, om anderen te blokken:?
arno ook erg constant gereden!

Dennis en Arnoud, wat ik er van vernomen heb is dat de carbs niet regelementair waren!!! beide heren toch strak gereden!

Emmen wordt een grote carb controleer dag:L

Zelf eindelijk eens:winner:

-:-
 
Last edited:
Back
Top