Tovami testbank

JohanS

Well-Known Member
oi,

ik had een vraagje,
Ik zat eens op de site van tovami te kijken, bij zo'n tovami 200 bank. Daar vertellen ze:
De Tovami model 200 heeft een zwaar vliegwiel, welke de massatraagheid van de motor op de weg a.h.v. simuleert. Met behulp van het meetprogramma is het vooral goed mogelijk, om de overbrengingen van scooters af te stellen.

Maar als die rol eenmaal op snelheid is, hoe kan je dan meten hoe hoog het koppel nog is?? Lijkt mij dat je dat alleen bij het versnellen van de rol kan meten, of zie ik dat vekeerd?
greetz, johan
 
Advertisement - register to remove this

Nee, je kan toch ook meten hoe erg de scooter de rol blijft voorstuwen ook al is het draaien van de rol gelijk.
Je hebt namelijk kunnen meten hoeveel energie er nodig was om de rol op gang te brengen. En ook hoeveel er nodig is om de rol draaiende te houden of zie ik dat fout.
 
goed, dan weet je dus de uitgaande energie, en het toerental van de motor. Maar dan nog weet je het koppel niet want je weet het rendement niet van de motor....
 
Je weet welk hoeveel vermogen die bij een bepaald toerental geeft. Dan heb je je koppel toch. N/M--> Lengte rol en gewicht*0.098
 
me vraag is niet beantwoord...
Stel je een testbank grafiek voor. Stel je eens een run voor. Eerst stuk versnelt de rol heel veel (a1). Dan later in de run versnelt de rol niet echt meer, hij heeft de weerstand overwonnen. (a2)

a1 is niet gelijk aan a2
F1 is niet gelijk aan F2
Terwijl het vermogen gelijk blijft van je motor aangezien we een vario gebruiken. Toerental is hetzelfde... dan dan zou je volgens deze theorie op het begin een veel groter vermogen hebben dan op het eind... dat klopt dus niet.. dus waar zit mij denkfout?

En casper, aangezien ik pas in 4Havo F=ma kreeg zal jij wel op een bijster hoog niveau zitten, dus vertel et maar.
 
Lijkt me vrij logisch toch, en gezien de reacties van de andere mensen mag ik het toch wel als verondersteld beschouwen dat dit basis kennis is...
 
Je vermogen blijft gelijk als je -goed afgestelde- vario zijn werk doet.
Op een gegeven moment is ie uitgewerkt, en zal je scoot proberen meer toeren te gaan draaien, loopt dus de powerband uit, koppel zakt tot 0, en de rol wordt niet meer versneld.

Op de rol werkt geen weerstand, alleen maar de traagheid door de grote massa die het heeft
 
Originally posted by Hans F.
nogmaals wet van newton toch? Als je niet versneld is er geen kracht en dus geen vermogen nodig.
wat ik bedoel, als je f=ma gebruikt, je op een steeds andere waarde uitkomt. terwijl het vermogen van de motor (ongeveer) gelijk blijft. dus als je niet meer versnelt op de testbank, heb je 0 pk????
 
Lijkt me nogal logisch dat als er niet versneld wordt er geen vermogen op de bank wordt geleverd... Ja alleen het vermogen van de rolweerstand, maar is verwaarloosbaar...

Verder heb je totaal nix aan de formule f = MA, aangezien f kracht weergeeft en geen vermogen (P). Verder gaat het om het traagheidsmoment van de rol en niet om het gewicht. uiteraard heeft het gewicht daar wel mee te maken.
 
Eerst eens naar lijntraagheidsmoment kijken en dan wordt de massa interessant...
 
Back
Top