tino pijp

Originally posted by Folkert@MinaRally


Gelukkig is er nu al een tijdje injectie ;)

Gelukkig weet ik ook hoe het werkt, injectie spuit brandstof in inlaat traject in, dan opent klep, en word mengsel door onderdruk naar binnen gezogen.

(GDI injecteerd als enige direct in cilinder, maar de lucht word aangezogen)
 
Ze hebben het nog steeds helemaal mis.

Ga maar eens denken waarom polini aanraad de interne carterdiameter te vergroten en waarom een speed cilinder 5mm hoger is ipv de zuiger 5mm lager te maken.

En dan niet weer antwoorden: Ja maar ik had het over dit of dat.

JE HEBT MET EEN GOEDE PIJP GEWOON FLOW DIE NIET ALLEEN AANGESTUURD WORDT DOOR CARTERDRUK! PUNT.
 
Originally posted by Ufo
Ze hebben het nog steeds helemaal mis.

Ga maar eens denken waarom polini aanraad de interne carterdiameter te vergroten en waarom een speed cilinder 5mm hoger is ipv de zuiger 5mm lager te maken.

En dan niet weer antwoorden: Ja maar ik had het over dit of dat.

JE HEBT MET EEN GOEDE PIJP GEWOON FLOW DIE NIET ALLEEN AANGESTUURD WORDT DOOR CARTERDRUK! PUNT.

Dank u, dat bedoel ik dus met op een 2t is zuiger vacuum en/of carterdruk niet zo belangrijk.

Uitlaat is gewoon THE main thing in 2 stroke
 
niet boos omdat je gelijk hebt maar ivo zegt dat de uitlaat het meeste doet en zeg jij direct er na jaaaa de uiltaal is the main thing :|

En in mijn eerste post stond al dat de onderdruk onder de zuiger zit dus had je maar beter moeten lezen
 
Originally posted by r-ox
niet boos omdat je gelijk hebt maar ivo zegt dat de uitlaat het meeste doet en zeg jij direct er na jaaaa de uiltaal is the main thing :|

En in mijn eerste post stond al dat de onderdruk onder de zuiger zit dus had je maar beter moeten lezen

je zei vacuum van zuiger...

mekaar verkeerd begrepen..

nou weer normaal aub?
 
Originally posted by r-ox
tuulk niet op het moment dat de zuiger omhoog gaat en de inlaatpoorten dicht zijn maakt hij een vacuum ONDER de zuiger hoe kan hij anders mengsel aan zuigen en de zuiger heeft ook een hemd waarmee hij hij de uitlaatpoort afsluit als hij op het BDP is.
Hoe wil jij anders ooitonderdruk creeren om het megsel aan te zuigen
De zuiger wordt dus zeg maar aan de onderkant gebruikt als pomp

kijk maar ik doe wel weer normaal :)
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
Ow, misschien irritant; ff terugkomen op die formule van JohanS...

Hij is mijns inziens sowieso niet relevant, omdat het max. koppel bij een ANDER toerental wordt afgegeven dan het maximum vermogen...

Dat was weer mijn heldere ingeving van vandaag :)

sorry, nog ff terugkomen op die formule. maar naar mijn mening klopt ie wel, want je stelt je vario af op het gebied waar het meeste koppel ligt, of zie ik dat verkeerd??
 
Ja, dat zie je verkeerd. Je stelt hem af op maximum vermogen.

Maar max. koppel en max. vermogen ligt bij een tweetakt heel dicht bij elkaar, veel dichter als bij een viertakt.
Hangt natuurlijk voor een groot deel van de setup af, maar toch...

Originally posted by JohanS
sorry, nog ff terugkomen op die formule. maar naar mijn mening klopt ie wel, want je stelt je vario af op het gebied waar het meeste koppel ligt, of zie ik dat verkeerd??
 
Koppel is naar mijn mening een heel belangrijk gegeven voor maximale trekkracht... en vermogen voor maximale snelheid .. heb dus liever koppel dan snelheid....

Hoog koppel is meestal ook een hoog vermogen maar andersom geld dat niet .. dus IVo ... daarom staren mensen zich dood op koppel

;)
 
Originally posted by The One
Koppel is naar mijn mening een heel belangrijk gegeven voor maximale trekkracht... en vermogen voor maximale snelheid .. heb dus liever koppel dan snelheid....

Hoog koppel is meestal ook een hoog vermogen maar andersom geld dat niet .. dus IVo ... daarom staren mensen zich dood op koppel

;)

eeeh koppel is eigelijk zowizo onzin het is draaimoment... maargoed

vermogen (in watt) =koppel(in nm)* hoeksnelheid(rad/sec)
Dus wat heb je nodig: veel koppel op een hoogtoerental.....
 
Last edited:
Zoals Joël zegt liggen de koppel en de vermogenscurve bijna altijd in hetzelfde toerengebied. Die grafiek "krijg" je van je setup.

Wat je dus wilt is een zo hoog mogelijk koppel bij een zo hoog mogelijk toerental.

Als je naar een hoger koppel gaat werken (b.v. compressie verhogen) zal je vermogen automatisch omhoog gaan. Ga je echter naar meer toeren zoeken (b.v. uitlaattiming aanpassen) is er een kans dat je daardoor koppel inlevert en uiteindelijk winig opschiet behalve meer slijtage.

Ik denk dus dat het niets met blindstaren te maken heeft, maar dat koppel toch wel degelijk interressant is.
 
Wat is weet is kompressieverhouding niet helemaal debet aan koppel.. het is namelijk geen verschil bij meting... is meer door de uitlaat bepaald ....
 
hogere compressie geeft een hoger koppel(zolang er geen detornatie optreed)en zelfs een hoger rendement
uitlaat heeft natuurlijk erg veel invloed
 
Absoluut niet waar .. het kan zelfs zijn dat als je het zonder detonatie red er toch een vermogens verlies optreed... hogere compressie is onzin ... gewonnen vermogen staat niet in verhouding voor de kosten die je er voo rmaakt .. Ruud frederiks van dynojet vertelde dit .. als er iemand verstand heeft van motoren is hij het wel.....

qua koppel .. ach ik zal het eens vergelijken mijn scoot haalde 10,5 nm koppel nu wordt de kop uitgedraaid en zal ik het koppel eens meten kijken of ik verliezen heb...
 
Back
Top