tino pijp

Er staat bijvoorbeeld. Theoretisch zorgt een hogere compressieverhouding voor meer Koppel. Dat het in de praktijk af en toe anders uitwijst heeft weer niets met het voorbeeld te maken en is dus offtopic.
 
ja dat geloof ik zowizo wel, het geheel moet ook steeds blijven kloppen
want als je aleen de compressie verhoogt zul je ook het ontstekingstijdstip mischien iets moet wijzigen omdat de ontstekingsvertraging iets kleiner wordt
waardoor het mengsel eerder ontbrand en er meer druk opgebouwd wordt voor het bdp
 
Originally posted by Joor
Er staat bijvoorbeeld. Theoretisch zorgt een hogere compressieverhouding voor meer Koppel. Dat het in de praktijk af en toe anders uitwijst heeft weer niets met het voorbeeld te maken en is dus offtopic.

Hey Joor .. drink eens wat minder koffie :p

Offtopic... tering he .. dit is pas offtopic....

Alles heet tegenwoordig offtopic...



:'(
 
Ik ben aan het werk, misschien heeft dat er wat mee te maken. Maar goed. Het zijn dus voorbeeldjes om het duidelijker te maken. Nu wordt het alleen onduidelijker. Zeker als je naard e naam van deze thread kijkt :)
 
Meer koppel .. het is maar net wat je wil bereiken... kijk naar een Honda S2000 die heeft veel vermogen en minder koppel ... een Andere auto heeft meer koppel maar minder vermogen maar zou dus nog even hard kunnen rijden ...
 
helaas heb ik mijn pijp nog niet maar misschien kan ik hem eens lenen van Tino .. dan kan ik zeker eens komen testen bij je ....

Voor de rest heb ik de hoogste scoren met jouw Kundo F1 gemaakt dus die is zeker vet alleen heeft die pijp niet het koppel dan de VTM geeft namelijk 8,5 nm voor de Kundo en 10,5 nm voor de VTM

Wat heb je nu liggen dan Vincent??

Ben heel erg benieuwd... Moet alleen wel even mijn blok reviseren . heeft nieuwe lagers nodig...

En mijn membraan lekt dus daarna wil ik graag komen testen

groeten Rudi
 
Originally posted by The One
Meer koppel .. het is maar net wat je wil bereiken... kijk naar een Honda S2000 die heeft veel vermogen en minder koppel ... een Andere auto heeft meer koppel maar minder vermogen maar zou dus nog even hard kunnen rijden ...

Rudi wat je hier neer zet klopt niet!!!
Voor topsnelheid zijn 2 factoren die het meest belangrijkst zijn:
- vermogen
- luchtweerstand

Je hebt voor een hoge topsnelheid vermogen nodig!!!
Je kan namelijk met minder koppel en veel vermogen (dus veel toeren) (lees: S2000) namelijk andere versnellingsbak verhoudingen gaan gebruiken (of een vario die later "overshakeld"), waardoor je meer draaimoment aan het achterwiel hebt met toch minder koppel...
Dus zal je met dezelfde auto met meer vermogen altijd harder KUNNEN rijden mits de tandwiel verhoudingen goed zijn...

Er is volgens mij een beetje erg veel sprake van een Babilonische spraak verwarring wat betreft vermogen en koppel...
 
Originally posted by EGT
Rudi wat je hier neer zet klopt niet!!!
Voor topsnelheid zijn 2 factoren die het meest belangrijkst zijn:
- vermogen
- luchtweerstand

Je hebt voor een hoge topsnelheid vermogen nodig!!!
Je kan namelijk met minder koppel en veel vermogen (dus veel toeren) (lees: S2000) namelijk andere versnellingsbak verhoudingen gaan gebruiken (of een vario die later "overshakeld"), waardoor je meer draaimoment aan het achterwiel hebt met toch minder koppel...

Er is volgens mij een beetje erg veel sprake van een Babilonische spraak verwarring wat betreft vermogen en koppel...

Dit klopt ook niet wat je zegt.... draaimoment is koppel en we hadden het niet over verhoudingen van tandwielen of vertanding maar over vermogen en koppel in een blok .. een corvette gaat ook harder dan auto's met meer vermogen in pk's maar dat komt door het koppel van de motor.. en dus inderdaad langere vertanding waardoor de auto harder gaat maar dit veranderd niets aan het koppel in de motor.. maar dit bedoel ik ook als ik zeg dat je met meer koppel even hard kan rijden als een motor met meer vermogen
Dus zal je met dezelfde auto met meer vermogen niet altijd harder KUNNEN rijden mits de tandwiel verhoudingen goed zijn... want een motor met meer vermogen heeft dus ook in de meeste gevallen een kortere vertanding aan het achterwiel .. logisch toch???
 
Dit gaat ff nie helemaal goed.
Het klopt inderdaad dat koppel een draaimoment is.
Echter zei ik "draaimoment aan het achterwiel", omdat voor EXTREEM veel mensen niet helemaal duidelijk is wat wordt bedoeld met koppel aan het achterwiel of aan de krukas. Dus om verwarring te voorkomen noemde ik het draaimoment aan het achterwiel. Kan net zo goed koppel aan het achterwiel zijn ja.

Met MEER pk en MINDER koppel (aan de krukas dus) kan je meer koppel aan de achterwielen krijgen bij dezelfde snelheid met een goede gearing. Daarom zullen 2 auto's met identieke lucht/rol weerstand, waarvan 1 met veel koppel/minder pk's en 1 auto met veel pk's en minder koppel, en beide goed gegeard, zal degene met meer pk's ALTIJD sneller zijn op topsnelheid!!!
Geen uitzonderingen, tenzij de gearing niet goed gekozen is.

Wat boeit mij het wat voor koppel het motorblok levert? Ja het is een functie van de BMEP, waardoor dus de efficientie etc bepaald wordt, maar als je bij 1000 toeren meer, meer pk eruit kan persen ten koste van koppel, waarom zou het dan niet sneller zijn??? (afgezien van slijtage).
Een scooter heeft namelijk (zoals we allen weten) een CVT, waardoor je dus theoretisch altijd op het maximum vermogen kan rijden.
Als 1 scoot minder koppel heeft zal die in het begin (dus voordat de vario werking begint) iets minder snel zijn bij eenzelfde primaire en secundaire vertanding. Echter zodra de vario in werking komt, zal de scooter met meer koppel het af moeten leggen tegen de scooter met meer pk's!!!

nog een laatste voorbeeldje. Scooter 1 draait 6.000 rpm met 15 nm koppel. Scooter 2 draait 12.000 rpm met 10 nm koppel.
Duidelijk is dat scooter 2 meer pk's heeft, maar wel minder koppel.
Scooter 1 zal in het begin (dus aangrijp traject van de koppeling en de vario nog in begin stand) sneller weg zijn, hij heeft immers 5 nm meer koppel (en dus ook 50% meer koppel aan het achterwiel dan scoot 2). Daarna zal de vario in werking treden. Om een bepaalde snelheid te halen zal scooter 1 een 2 keer zwaardere overbrenging van de CVT moeten hebben dan scooter 2. gevolg is dat scooter 2 dus 33 % meer koppel aan het achterwiel heeft dan scooter 1.

En Ruud, als je het niet gelooft, ga is met Valentino babbelen, die weet ook precies hoe het in elkaar steekt...
 
Originally posted by Enrico@nrg
En valentino weet ook dat waardes van 15nm niet zijn te halen met een scooter:) Mja, er zit logica in maar of het ook allemaal klopt is een ander verhaal:)
180cc runner hehe8P
 
Originally posted by EGT
Dit gaat ff nie helemaal goed.
Het klopt inderdaad dat koppel een draaimoment is.
Echter zei ik "draaimoment aan het achterwiel", omdat voor EXTREEM veel mensen niet helemaal duidelijk is wat wordt bedoeld met koppel aan het achterwiel of aan de krukas. Dus om verwarring te voorkomen noemde ik het draaimoment aan het achterwiel. Kan net zo goed koppel aan het achterwiel zijn ja.

Met MEER pk en MINDER koppel (aan de krukas dus) kan je meer koppel aan de achterwielen krijgen bij dezelfde snelheid met een goede gearing. Daarom zullen 2 auto's met identieke lucht/rol weerstand, waarvan 1 met veel koppel/minder pk's en 1 auto met veel pk's en minder koppel, en beide goed gegeard, zal degene met meer pk's ALTIJD sneller zijn op topsnelheid!!!
Geen uitzonderingen, tenzij de gearing niet goed gekozen is.

Wat boeit mij het wat voor koppel het motorblok levert? Ja het is een functie van de BMEP, waardoor dus de efficientie etc bepaald wordt, maar als je bij 1000 toeren meer, meer pk eruit kan persen ten koste van koppel, waarom zou het dan niet sneller zijn??? (afgezien van slijtage).
Een scooter heeft namelijk (zoals we allen weten) een CVT, waardoor je dus theoretisch altijd op het maximum vermogen kan rijden.
Als 1 scoot minder koppel heeft zal die in het begin (dus voordat de vario werking begint) iets minder snel zijn bij eenzelfde primaire en secundaire vertanding. Echter zodra de vario in werking komt, zal de scooter met meer koppel het af moeten leggen tegen de scooter met meer pk's!!!

nog een laatste voorbeeldje. Scooter 1 draait 6.000 rpm met 15 nm koppel. Scooter 2 draait 12.000 rpm met 10 nm koppel.
Duidelijk is dat scooter 2 meer pk's heeft, maar wel minder koppel.
Scooter 1 zal in het begin (dus aangrijp traject van de koppeling en de vario nog in begin stand) sneller weg zijn, hij heeft immers 5 nm meer koppel (en dus ook 50% meer koppel aan het achterwiel dan scoot 2). Daarna zal de vario in werking treden. Om een bepaalde snelheid te halen zal scooter 1 een 2 keer zwaardere overbrenging van de CVT moeten hebben dan scooter 2. gevolg is dat scooter 2 dus 33 % meer koppel aan het achterwiel heeft dan scooter 1.

En Ruud, als je het niet gelooft, ga is met Valentino babbelen, die weet ook precies hoe het in elkaar steekt...

Zo erg weinig op toe te voegen (valt me op hoe weinig mensen het verschil tussen koppel en vermogen weten, zelfs mensen waar ik meer van verwacht had(nee bedoel er verder nix luligs mee) alleen dat je met b.v. een schakelbrommer er veel meer van merk als met een scooter (die blijft door cvt zoals reeds gezegt op zijn maximale vermogen)
Al heb je aan alleen pk's natuurlijk ook niet alles. Zeker als je ga kijken naar schakel's (weet ik toch meer van :p ) b.v. een crossmotor zal niet vooruit komen met het blok van een 125cc wegracer (mist gewoon trekkracht en veel te smalle powerband)
 
Bedoel je mij ??

Mafkees.... ik weet het verschil tussen koppel en vvermogen wel hoor geloof me ... waarom denk je dat ik ga sprinten met mijn scoot niet omdat hij zoveel vermogen heeft maar omdat hij een combinatie van vermogen met hoog kopple heeft natuurlijk is de mix belangrijk maar ik heb liever 1 nm meer dan 1 pk meer .. ik zal een voorbeeld geven aan de hand van mijn eigen scoot:

Mijn scoot heeft 20 pk en 10 nm

ALs ik een pk win dan heb ik een winst van ??? juist 5%
Als ik 1 Nm win dan is dat een winst van ??? Juist 10%

Wat wil ik dus liever ???

Koppel bij mijn vermogen ....

En koppel kan je omzetten in vermogen door een langere vertanding te monteren ... zie een tweetakt wegracer 500 cc tegen een ducati 996 met hoger koppel ...

En toch wint de duc... vertel me maar waarom???

|( :|
 
Rudi, door een langere prim. + sec. vertanding te monteren op een scooter wordt je vermogen volgens mij niet hoger hoor..
Of heb je hier een duidelijke verklaring voor?
(mijn scoot 10pk @ 7nm trouwens..)
 
Originally posted by The One
Bedoel je mij ??

Mafkees.... ik weet het verschil tussen koppel en vvermogen wel hoor geloof me ... waarom denk je dat ik ga sprinten met mijn scoot niet omdat hij zoveel vermogen heeft maar omdat hij een combinatie van vermogen met hoog kopple heeft natuurlijk is de mix belangrijk maar ik heb liever 1 nm meer dan 1 pk meer .. ik zal een voorbeeld geven aan de hand van mijn eigen scoot:

Mijn scoot heeft 20 pk en 10 nm

ALs ik een pk win dan heb ik een winst van ??? juist 5%
Als ik 1 Nm win dan is dat een winst van ??? Juist 10%

Wat wil ik dus liever ???

Koppel bij mijn vermogen ....

En koppel kan je omzetten in vermogen door een langere vertanding te monteren ... zie een tweetakt wegracer 500 cc tegen een ducati 996 met hoger koppel ...

En toch wint de duc... vertel me maar waarom???

|( :|
waarom moet je koppel dan omzetten naar vermogen
vermogen is hetzelfde als koppel bij een bepaald toerental
en is rechtevenredig aan elkaar.
en die 2 takt 500 wint het ook nog eens kwa koppel en kwa vermogen koppel heeft meer dan 120 Nm

wat je uitgerekent hebt klopt idd ongeveer wel ligt er natuurlijk aan wat voor een toerental je neemt als je uitgaat van 14370 (en de werkelijkheid zal toch anders zijn)
dan win je met 1Nm koppel 12.6% vermogen in KW
als je 1 pk wint dan stijgt het koppel 2.5 %

Originally posted by The One

En koppel kan je omzetten in vermogen door een langere vertanding te monteren ... zie een tweetakt wegracer 500 cc tegen een ducati 996 met hoger koppel ...

En toch wint de duc... vertel me maar waarom???

|( :|
wat help het als je een andere vertanding gebruikt daar stijgt het vermogen niet door vermogen is onafhankelijk van de vertanding en hoeksnelheid

Originally posted by The One
Bedoel je mij ??
Wat wil ik dus liever ???

Koppel bij mijn vermogen ....

je wilt altijd koppel want koppel X hoeksnelheid is vermogen
dus liefste zoveel mogelijk koppel bij een zo hoog mogelijk toerental
beperking is de gutegrad(vullingsgraag en stromingsverliezen stijgen bij hoge toerentallen)
 
Originally posted by The One
Meer koppel .. het is maar net wat je wil bereiken... kijk naar een Honda S2000 die heeft veel vermogen en minder koppel ... een Andere auto heeft meer koppel maar minder vermogen maar zou dus nog even hard kunnen rijden ...

[off]
Da's dan weer net het verkeerde voorbeeld :) Zoek maar een 2.0 zonder turbo met minder vermogen die toch harder accelereert ;)
[/off]
 
Back
Top