tino pijp

[off]

Donkervoort :p

[/off]

Maar ik zie hier heel die discussie ook staan over veel koppel hebben of veel vermogen, maar het is gewoon toch wel duidelijk dat je gewoon van allebei veel wil hebben. Simpel gezien dan.
 
Originally posted by Joor
[off]
Da's dan weer net het verkeerde voorbeeld :) Zoek maar een 2.0 zonder turbo met minder vermogen die toch harder accelereert ;)
[/off]

S2000 heeft geen turbo trouwens :)
max. vermogen 177 kW (240 pk)/8300tpm
max. koppel 208 Nm/7500tpm
turbo:nee
Check hier voor technische gegevens

En nu ik toch lekker offtopic bezig ben: de nieuwe donkervoorts hebben een 1.8 audi motor met turbo 0?
 
ff nog 2 dingen recht zetten:

Originally posted by The One
ALs ik een pk win dan heb ik een winst van ??? juist 5%
Als ik 1 Nm win dan is dat een winst van ??? Juist 10%

En koppel kan je omzetten in vermogen door een langere vertanding te monteren ... zie een tweetakt wegracer 500 cc tegen een ducati 996 met hoger koppel ...

En toch wint de duc... vertel me maar waarom???

|( :|

Ten eerste wie heeft het erover dat je net zo makkelijk 1 pk wint als 1 nm??? Mijn voorbeeld was puur ter illustratie om te laten zien waarom je met meer vermogen en minder koppel toch meer koppel aan het achterwiel kan creëeren!!!

Ten tweede: koppel omzetten in vermogen????? Volgens mij weet je dus toch het verschil niet tussen vermogen en koppel (lees reply Rudy_W anders ff). Verder wint de Honda NSR-500 V-4 ONGETWIJFELD van de Ducati 996!!!!! Laat daar geen misverstanden over verstaan!!!

Maar goed, ik heb geen zin om er nog verder over te gaan discuseren, als je nou gewoon toegeeft dat het zo is...
Zo simpel(?) is het gewoon..

Mischien heeft Rudy_W nog wel zin om verder te gaan met het uitleggen ;)
 
blablablabla


Wat merk je uiteindelijk voor zowel acceleratie als topsnelheid±

Enkel vermogen. Dat je door meer koppel betere prestaties krijgt is enkel omdat je vermogen erdoor toeneemt.

En waarom graag veel koppel, dan heb je minder toeren nodig om tot een hoog vermogen te komen.

Dus het is weer bevestigd, mensen staren zich dood op koppel. En dat is enkel gerechtvaardigd als je geen versnellingen of vario hebt.

En om het nu over je achterwiel te gaan hebben vind ik ronduit dom, want daar kun je vanaf de as de koppel-snelheid verhoudig regelen zoals je zelf wilt.

Ik had het uiteraard over krukas.
 
Ehm, ik heb met een getunede Malossi cilinder gereden en met een standaard Heb0 (@ NsR natuurlijk) qua vermogen maakt het nog een 1,5pk uit.
Maar die Malossi is gewoon veel sterker, vanaf z'n 4 blijft hij gewoon lekkerder door gaan, ook met z'n 2en.
Dit is toch te danken aan het koppel of ben ik nou gek?
Ik zal die grafieken er nog maar eens op nakijken denk ik..
 
Hier ben ik het mee eens!!!

Dit klopt gewoon voor de volle 100% :)
Ik snap niet dat er toch nog mensen zijn, die dit niet willen of kunnen begrijpen.......


Alfonso


Originally posted by Ufo
blablablabla


Wat merk je uiteindelijk voor zowel acceleratie als topsnelheid±

Enkel vermogen. Dat je door meer koppel betere prestaties krijgt is enkel omdat je vermogen erdoor toeneemt.

En waarom graag veel koppel, dan heb je minder toeren nodig om tot een hoog vermogen te komen.

Dus het is weer bevestigd, mensen staren zich dood op koppel. En dat is enkel gerechtvaardigd als je geen versnellingen of vario hebt.

En om het nu over je achterwiel te gaan hebben vind ik ronduit dom, want daar kun je vanaf de as de koppel-snelheid verhoudig regelen zoals je zelf wilt.

Ik had het uiteraard over krukas.
 
Originally posted by Rudy_W
S2000 heeft geen turbo trouwens :)
max. vermogen 177 kW (240 pk)/8300tpm
max. koppel 208 Nm/7500tpm
turbo:nee

[mega off]
Ik iriteer me aan je...

Lees nou nog eens waar je op replyed. Ik zeg dat er w.s. geen snellere is zonder turbo en dan kom jij me vertellen dat ie geen turbo heeft.
[/mega off]

Verder even over wat Ivo en Fons zeggen. Puur theoretisch klopt het weer voor 100%. Maar, vaak als je toeren gaat maken ga je koppel verliezen. Wat je zult merken is dat je powerband gaat versmallen. Juist nu we het over scooters hebben wordt dat een probleem. Varioverloop van de gemiddelde scooter is gewoon ziek groot.
 
Last edited:
Originally posted by Freezer
[off]

Donkervoort :p

[/off]

Maar ik zie hier heel die discussie ook staan over veel koppel hebben of veel vermogen, maar het is gewoon toch wel duidelijk dat je gewoon van allebei veel wil hebben. Simpel gezien dan.

Mja, das duidelijk maar daar ging de discussie niet over:)
 
Originally posted by Joor
[mega off]
Ik iriteer me aan je...

Lees nou nog eens waar je op replyed. Ik zeg dat er w.s. geen snellere is zonder turbo en dan kom jij me vertellen dat ie geen turbo heeft.
[/mega off]

Verder even over wat Ivo en Fons zeggen. Puur theoretisch klopt het weer voor 100%. Maar, vaak als je toeren gaat maken ga je koppel verliezen. Wat je zult merken is dat je powerband gaat versmallen. Juist nu we het over scooters hebben wordt dat een probleem. Varioverloop van de gemiddelde scooter is gewoon ziek groot.
ligt eraan hoe je het leest(kunt het ook lezen zoek een auto zonder turbo met minder vermogendie..) maar..

|( oeps verkeerd begrepen
 
Last edited:
Ok . Ik zal toegeven ... jongens zoek het in vermogen..haha. doe je best en ik zie jullie op de brommersprints....

Maar nog1 ding zet een scooter met een 50 cc cilinder en een scooter met een 70 cc cilinder naast elkaar dan gaat volgens mij de gene met de 70 cc cilinder harder door het koppel wat hij meer heeft ....

Rudi
 
Ik bedoel .. je hebt vermogen ... en koppel .. stel:de 50 cc haalt veel meer toeren mar minder koppel ..... maar dus hetzelfde vermogen ... en de 70 cc haalt minder toeren maar meer koppel en dus ook hetzelfde vermogen .. Koppel maal toeren is vermogen .. welke gaat dan harder ?? de 70cc gaat harder naar zijn top toe en kan met een langere vertanding harder gaat zover ik weet of is het zo dat ze dan theorethisch even hard gaan?? nee omdat je luchtwee4rstand met koppel moet doorbreken .. een ferrari 550 maranello gaat 2x zo langzaam met 550 pk naar de 300 km/h dan een mercedes sl55 amg met 470 pk met 720 nm koppel en dat terwijl de mercedes niet 2x zoveel koppel heeft als de ferrari en ook nog eens minder vermogen

leg het mij maar uit...
 
Mja, toch klopt het niet dat jij zegt dat door een langere vertanding meer vermogen gehaald kan worden.. (dus koppel omzetten in vermogen staat ergens hierboven..).. Kan ook door late tijdstip komen hoor;) Mja, nogmaals dit is geen kritiek maar gewoon een discussietje :)
 
Tja ok, daar zit ook wat in, maar als jij iets zwaardere vertanding
in je scoot zet, en ALS dat RECHT-VERTANDING is, dan heb je
grote kans, dat je ineens meer vermogen hebt...

Daar wil ik niet mee zeggen, dat je vermogen wint, maar je bent het wrijvingsverlies aan het compenseren, dus gewoon minder verliezen..

Alfonso


Originally posted by Enrico@nrg
Mja, toch klopt het niet dat jij zegt dat door een langere vertanding meer vermogen gehaald kan worden.. (dus koppel omzetten in vermogen staat ergens hierboven..).. Kan ook door late tijdstip komen hoor;) Mja, nogmaals dit is geen kritiek maar gewoon een discussietje :)
 
In principe is het zo, dat wanneer ze beide evenveel vermogen hebben de gehaalde topsnelheid en de acceleratie hetzefde zijn, want:

de 50cc er geef je een korte vertanding, waardoor hij snel accelereert. Een lange vertanding voor topsnelheid is niet nodig, omdat hij door het vermogen bij hoge toerentallen al een hele hoge top haalt.
De 70cc zal met de zelfde vertanding veel harder trekken, maar omdat hij bovenin niet presteerd zal je hem zo'n lange vertanding moeten geven om hem dezelfde top als de 50cc'er te laten halen dat de acceleratie uiteindelijk hetzelfde is.

Er zijn echter belangrijke bezwaren:

-andere vertandingen en/of onderdelen geven andere verliezen, dit zorgt voor verschillen.
-je moet genoeg koppel hebben om je toeren te halen. DUs als die 50cc er een keer flink tegenwind heeft kan het zijn dat ie zn toeren niet meer haalt en dus ook het vermogen en de prestaties achterblijven. De ideale koppel/toeren verhouding is dus afhankelijk van de te verwachten weerstand (een racer met een erg zware berijder kan beter wat lager in toeren gaan zitten).
-de powerband is erg bepalend voor bijv. de topsnelheid. Dus, ook al ligt het topvermogen van de 70cc'er lager, mischien is de band breed genoeg om hem zover uit de vario te laten lopen dat hij uiteindelijk toch nog een erg hoge top haalt.

En zo nog wat kleine dingetjes.

Originally posted by The One
Ik bedoel .. je hebt vermogen ... en koppel .. stel:de 50 cc haalt veel meer toeren mar minder koppel ..... maar dus hetzelfde vermogen ... en de 70 cc haalt minder toeren maar meer koppel en dus ook hetzelfde vermogen .. Koppel maal toeren is vermogen .. welke gaat dan harder ?? de 70cc gaat harder naar zijn top toe en kan met een langere vertanding harder gaat zover ik weet of is het zo dat ze dan theorethisch even hard gaan?? nee omdat je luchtwee4rstand met koppel moet doorbreken .. een ferrari 550 maranello gaat 2x zo langzaam met 550 pk naar de 300 km/h dan een mercedes sl55 amg met 470 pk met 720 nm koppel en dat terwijl de mercedes niet 2x zoveel koppel heeft als de ferrari en ook nog eens minder vermogen

leg het mij maar uit...
 
Originally posted by The One
Ok . Ik zal toegeven ... jongens zoek het in vermogen..haha. doe je best en ik zie jullie op de brommersprints....

Maar nog1 ding zet een scooter met een 50 cc cilinder en een scooter met een 70 cc cilinder naast elkaar dan gaat volgens mij de gene met de 70 cc cilinder harder door het koppel wat hij meer heeft ....

Rudi

Werd jij in Almelo niet gevlamd door een 50cc zip met 3 pk en een heleboel koppel minder...?

Verder sluit ik me volledig aan bij Ivo, je hebt koppel nodig om de rijweerstanden te overwinnen, niet om te presteren.
Verschil van een Honda CRX en een Golf TDI met beide 130 pk dat de Golf de CRX tegen een heuvel omhoog of met beide aanhangers voorbij knalt, en de CRX op rechte weg de TDI helemaal zoek rijdt op top...

Als we nu sandhill racing deden met onze scooters, dan zou Rudi gelijk hebben....
 
Hmm joel aan de drugs? :)

Mja beetje fout wat je zegt met 50cc zip enzo. Ding is stukken lichter evenals de berijder. Dus sja..... zo kan ik ook wel zeggen van werd jij neit gevlamt door rudi zelf? Mja.............. eindeloze discussie die nergens eindigd.
 
Back
Top