tino pijp

Originally posted by Joël
Werd jij in Almelo niet gevlamd door een 50cc zip met 3 pk en een heleboel koppel minder...?

Verder sluit ik me volledig aan bij Ivo, je hebt koppel nodig om de rijweerstanden te overwinnen, niet om te presteren.
Verschil van een Honda CRX en een Golf TDI met beide 130 pk dat de Golf de CRX tegen een heuvel omhoog of met beide aanhangers voorbij knalt, en de CRX op rechte weg de TDI helemaal zoek rijdt op top...

Als we nu sandhill racing deden met onze scooters, dan zou Rudi gelijk hebben....

De redenen dat ik gevlamd werd door zip 50cc...

- Koppeling zwaar oververhit slipte door haalde hem ook in later naar de finish ....
- Scheelt dik 25 kg tussen zip en sr stealth
- Scheelt denk ik ook dik 15 kg tussen gewicht van mij en dat van Anthony.. ik weeg 86 kg en ik schat Anthony op 70 kg ongeveer.

Dus wat bewijst dit....

Met een overgewicht van 40 kg scheelt dit nogal wat opbouw van snelheid .. denk niet dat alleen 3 pk meer dit goed kan maken .... maar goed ... ik vlamde jou ook en daar hoor ik je weer niet over terwijl je meer pk's had ;)

En jij absoluut lichter dan ik bent in gewicht....

Maar ik weet dat je scoot niet goed optrok in het begin als je naar mij geluisterd had op Almelo dan wist je ook dat mijn scoot extreem doorslipte in het wegtrekken ... en dat is geen excuus maar realiteit...

no offence
 
Originally posted by Joël

Verder sluit ik me volledig aan bij Ivo, je hebt koppel nodig om de rijweerstanden te overwinnen, niet om te presteren.
Verschil van een Honda CRX en een Golf TDI met beide 130 pk dat de Golf de CRX tegen een heuvel omhoog of met beide aanhangers voorbij knalt, en de CRX op rechte weg de TDI helemaal zoek rijdt op top...

Als we nu sandhill racing deden met onze scooters, dan zou Rudi gelijk hebben....

Heb je ook van de luchtweerstand rekening gehouden die de crx iets minder heeft dan de golf...

Ook gehoord van het Opel speedster eco programma met een 1.3 Tcdi diesel motor met een top van 250 km p/h ...

Zegt dus niets.. die diesel motor heeft weinig vermogen maar de luchtweerstand en de lengte van de vertanding maken dat de top dus hoog of laag is .. denk ik dan .. nu ben ik natuurlijk weer eigenwijs....
opel-eco-speedster1.jpg

opel-eco-speedster2.jpg
En hier kan je het moois met slecht 112 pk vinden
 
Last edited:
Originally posted by The One
De redenen dat ik gevlamd werd door zip 50cc...

- Koppeling zwaar oververhit slipte door haalde hem ook in later naar de finish ....
- Scheelt dik 25 kg tussen zip en sr stealth
- Scheelt denk ik ook dik 15 kg tussen gewicht van mij en dat van Anthony.. ik weeg 86 kg en ik schat Anthony op 70 kg ongeveer.

Dus wat bewijst dit....

Met een overgewicht van 40 kg scheelt dit nogal wat opbouw van snelheid .. denk niet dat alleen 3 pk meer dit goed kan maken .... maar goed ... ik vlamde jou ook en daar hoor ik je weer niet over terwijl je meer pk's had ;)

En jij absoluut lichter dan ik bent in gewicht....

Maar ik weet dat je scoot niet goed optrok in het begin als je naar mij geluisterd had op Almelo dan wist je ook dat mijn scoot extreem doorslipte in het wegtrekken ... en dat is geen excuus maar realiteit...

no offence

Okee, dat is waar, zoiets is van te veel factoren afhankelijk om er een zinnige uitspraak over te doen.

En het voorbeeld van de CRX en de Golf TDI is misschien ook niet helemaal correct, maar toch...

Je moet koppel meer zien als een garantie voor je vermogen, en je vermogen bepaalt de prestaties.
Met meer koppel en hetzelfde vermogen (wat dan automatisch resulteert in minder toeren) zul je nauwelijks betere prestaties neerzetten, echter bij hoge rijweerstanden zul je een stuk beter presteren...
Met veel koppel presteer je veel constanter als het ware, het is moeilijker te beinvloeden van buitenaf.

Meer vermogen en hetzelfde koppel (dus meer toeren) geeft weldegelijk betere prestaties... Maar valt makkelijker te beinvloeden door factoren van buitenaf...

Het is een beetje vaag uitgelegd misschien, maar toch....

Je kunt het ook simpel houden:

Vermogen is een hoeveelheid energie die per tijdseenheid wordt afgegeven, dus bepaalt hoe hard je van je plek komt.

Koppel is slechts de hoeveelheid energie die per omwenteling wordt afgegeven, los van de hoeveelheid omwentelingen die je maakt per tijdseenheid, dus zegt nog niets over de prestaties...
 
Originally posted by Joël
Okee, dat is waar, zoiets is van te veel factoren afhankelijk om er een zinnige uitspraak over te doen.

En het voorbeeld van de CRX en de Golf TDI is misschien ook niet helemaal correct, maar toch...

Je moet koppel meer zien als een garantie voor je vermogen, en je vermogen bepaalt de prestaties.
Met meer koppel en hetzelfde vermogen (wat dan automatisch resulteert in minder toeren) zul je nauwelijks betere prestaties neerzetten, echter bij hoge rijweerstanden zul je een stuk beter presteren...
Met veel koppel presteer je veel constanter als het ware, het is moeilijker te beinvloeden van buitenaf.

Meer vermogen en hetzelfde koppel (dus meer toeren) geeft weldegelijk betere prestaties... Maar valt makkelijker te beinvloeden door factoren van buitenaf...

Het is een beetje vaag uitgelegd misschien, maar toch....

Je kunt het ook simpel houden:

Vermogen is een hoeveelheid energie die per tijdseenheid wordt afgegeven, dus bepaalt hoe hard je van je plek komt.

Koppel is slechts de hoeveelheid energie die per omwenteling wordt afgegeven, los van de hoeveelheid omwentelingen die je maakt per tijdseenheid, dus zegt nog niets over de prestaties...

Amen, dit is tot nu toe de meest duidelijke en simpelste definitie van koppel, zelf ik begin het nu te snappen, dank je Joel 8)
 
En daarom is het van belang waar je het koppel of vermogen meet...

Met veel koppel kan je ook veel vermogen aan het achterwiel hebben met een langere vertanding...

Toch??

Want zonder de kracht om een omwenteling ( Koppel ) te maken heb je ook geen vermogen ( Koppel maal toeren )

Conclusie: Ik denk dus dat beiden niet zonder elkaar kunnen.....
 
laten we eens ophouden over dat koppel verhaal....

vermogen is gewoon koppelx toerental.......................
en je kunt alleen met een lange vertanding rijden als je veel vermogen hebt (en dat is door 2 dingen te bereiken of veel toeren of veel koppel, liefst beide dus)
 
Last edited:
Originally posted by The One
En daarom is het van belang waar je het koppel of vermogen meet...

Met veel koppel kan je ook veel vermogen aan het achterwiel hebben met een langere vertanding...

Toch??

Want zonder de kracht om een omwenteling ( Koppel ) te maken heb je ook geen vermogen ( Koppel maal toeren )

Conclusie: Ik denk dus dat beiden niet zonder elkaar kunnen.....

Nee, dat verhaal klopt niet helemaal. Motorvermogen is een product van motorkoppel en motortoerental, achterwielvermogen is dan motorvermogen maal een factor (<1) voor de aandrijfverliezen (vario e.d.).
Of achterwielvermogen bereken je uit achterwielkoppel en achterwieltoerental.

Jij neemt een motorkoppel en een toerental van het achterwiel, om tot een vermogen te komen, dat kan natuurlijk niet.

Bij koppel is het verhaal anders, daar ga je juist vergroten naar het achterwiel toe, omdat de toeren minder worden. Het product van deze twee, vermogen dus, blijft hetzelfde (niet gekeken naar verliezen).
Achterwielkoppel is daarom motorkoppel maal de reductiefactor van de vertanding, maal de reductie(-of versnellings)factor van de vario. Zo zal jij aan het achterwiel een koppel kunnen meten van 130 NM.
Als jij deze waarde vermenigvuldigt met 2Pi x het toerental van het wiel in Hz, dan krijg je achterwielvermogen.
 
Originally posted by JohnB
Dude wat zwam jij nou weer slap uit je nek?



JohnB hij heeft toch geen flauw benul tussen welke members hij zomaar posts het is ook nog een junior member dat gebeurt gewoon soms :eek:
 
Back
Top