[Theorie] harder met grotere sproeier

Cipher

Well-Known Member
Oke.. de topictitlel klinkt misschien n00b.. maar ik ga het helemaal beargumenteren en toelichten :p

Een scooterblok krijgt zijn mengsel door te zuigen aan de carb. Als je hem start slinger je zelf de krukas aan (met kickstart of startmotor), waardoor aan de carb wordt gezongen, je blokkie mengsel krijgt, aanslaat, en blijft draaien.
Je stationairschroef houd je luchtschuif (en dus ook gasnaald) op een bepaalde hoogte, waardoor je blok een bepaalde hoeveelheid mengsel krijgt, en op een bepaald toerental blijft draaien.

Als je gas geeft gaan je luchtschuif en gasnaald omhoog. Je carb krijgt meer benzine en lucht, en geeft meer mengsel aan je blokje, waardoor de ontbranding sterker wordt, de zuiger harder wordt terug geblazen, en je blokje dus sneller gaat draaien. Hoe meer gas je geeft, hoe meer mengsel hij krijgt, en dus hoe harder hij gaat draaien.

Op volgas staan je luchtschuif en gasnaald zover omhoog, dat alle benzine en lucht die aangezogen kan worden, ook aangezogen worden. Je blokje krijgt een bepaalde hoeveelheid mengsel, waardoor de ontbranding een bepaalde kracht heeft, je zuiger met een bepaalde snelheid naar beneden wordt geblazen, en op zijn maximale toerental draait. Harder draaien zal hij niet, daarvoor heeft de ontbranding niet genoeg kracht.

Tot nu toe heb ik nog niets raars verteld toch? Bovenstaande lijkt me algemeen bekend en kloppend.

Maar..
Stel nu dat er meer mengsel in je verbrandingskamer past, dan dat er bij volgas beschikbaar is. Dat zou betekenen dat als je er toch nog meer mengsel in propt, de ontbranding nog sterker wordt... etc.. en je dus nog meer toeren maakt.
In principe is dit namelijk precies wat je met een grotere carb doet. Een grotere carb heeft een grotere mengkamer, waardoor er meer mengsel aan het blok gegeven kan worden dan door zijn kleinere broertjes.
En de meeste weten wel wat een grotere carb met je vermogen onderin doet (ik kom later terug waarom het op top weinig uitmaakt)

Maar nu vraag ik mij dus af.. als je een grotere sproeier neemt.. en je luchttoevoer hier natuurlijk op aanpast (we willen geen te rijk mengsel natuurlijk).. dan zou je dit toch ook moeten merken onderin je toeren gebied?
En als je huidige carb om welke reden dan ook tekort schiet bij volgas (lees: niet genoeg mengsel kunnen leveren om de verbrandingskamer te kunnen vullen) dan zou dit toch ook een verschil moeten maken op je topsnelheid? (max toeren).

Begin me niet meteen te flamen. Ik heb hier over nagedacht.. maar twijfel heel erg. Ik weet alleen niet waarom. Wie kan mijn ideeën ondersteunen, of onderuit halen met goede argumenten?

Natuurlijk zit hier een bepaald limiet aan. Je kan niet oneindig veel mengsel in je verbrandingskamer blijven stoppen. Buiten dat er natuurlijk maar een beperkte hoeveel in past, heb je ook maar een beperkte tijd om hem te vullen.
Hoe meer toeren je draait, hoe minder tijd het mengsel heeft om van onder het carter boven de zuiger geperst te worden, en hoe minder tijd het mengsel heeft om vanuit je carb door je membraam in je carter te komen.
Grote van spoelpoorten (dat zijn de poorten in je carter welke zorgen dat het mengsel van onder je zugier naar boven kunnen komen toch) en de grote van je membraam lijken me hiervoor dus ook belangrijk. Maar het is maar een theorie ;)
 
Advertisement - register to remove this

Nope.. volgens mij zit je best in de goede richting.
Lijkt me alleen niet dat je membraan continue open staat..

Heb een paar fora tegen gekomen waar mensen hetzelfde hebben geprobeerd uit te halen met het luchtfilter van hun auto en motor. Daar worden ze er steeds op gewezen dat er zo min mogelijk turbulentie in de lucht moet zijn, zodat deze sneller kan instromen. Dat komt neer op een lange, rechte aanzuigweg, waarlangs de lucht makkelijk kan bewegen.

De tijd dat je membraam open staat is een beetje aan te passen aan de hand van de dikte van je plekjes. Als deze dun zijn worden ze eerder open getrokken, en veren later dicht dan dikkere.
 
Alles door elkaar? :)

Hallo luitjes, lijkt erop dat dit ouwegie ook wat in de discussie gaat doen. Hoop dat jullie er wat van kunnen opsteken :)

Een benzine-motor (2 of 4-takt maakt niet uit) is mengselcomprimerend. d.w.z., er wordt een benzine/luchtmensel in de cilinder gebracht en dat wordt ontstoken door de bougie.

In het geval van een scooter wordt de lucht door de cilinder via de carburateur aangezogen. In de carburateur zit, net voor de sproeierbuis (dat ding waar je gasnaald in op en neer schuift) een versmalling, de zgn. venturi. Door nu lucht door de carb aan te zuigen onstaat er na de venturi een onderdruk. Deze zorgt ervoor dat er benzine door de sproeierbuis wordt aangezogen en zich vermengt met de aangezogen lucht. Hoe meer lucht aangezogen, hoe meer onderdruk, hoe meer benzine.

Nu is het zo dat een motor bij lage toeren een iets rijker mengsel nodig heeft dan bij hoge toeren. Echter door de beperkte grote van de scootercarb is dit niet te realiseren. (geen plek voor acceleratiesproeier e.d.) Dat betekend dat je een goed gemiddelde moet hebben wil het motortje over het hele toerenbereik goed lopen.

Een grotere sproeier (niet te groot) zorgt er dus voor dat je onderin meer kracht hebt maar niet goed in hoge toeren loopt. En hier komt gelijk het hoe en waarom voor de grotere carb: Het toerental van je motor bepaald voor het grootste gedeelte je maximale vermogen uitgedrukt in kW/pk (mits alles goed afgesteld e.d.) Het maximale koppel, dwz trekkracht/soeplesse van de motor wordt echter bepaald door de diameter van de carb. (en o.a. compressie, maar daarover later meer) uitgedrukt in Nm.

Het gaat dus niet om de rijkheid van het mensel (die was immers goed), maar om de hoeveelheid mensel! Inderdaad, hier zit een max aan. Je kunt bij een 50cc cilinder maar max 50cc benzine/luchtmengsel aanzuigen, dus als je al max aanzuigt gaat het er dus om dat je zo snel mogelijk aanzuigt, dus een grote carb en dito spruitstuk.

Dus een goed gemiddeld mengsel, die houden we even vast.

Het verschil tussen het onderste dode punt en het bovenste dode punt van de zuiger is 50cc. Dus als de zuiger omhoog gaat voor de compressieslag pers je 50cc samen. Onder de zuiger zuig je echter ook 50cc aan, via je carb het drukcarter in. (drukcarter is de ruimte onder de cilinder waar je krukas in ronddraait). Bij de arbeidsslag gaat de zuiger naar beneden en zal het verbrande mensel via de uitlaatpoort de cilinder verlaten. Tegelijkertijd wordt bij het naar beneden gaan van de zuiger de 50cc mengsel in het drukcarter samengeperst en via de inlaatpoorten de cilinder in geperst.

Wat een verhaal he?

Nu kunnen we aan die 50cc niets veranderen, we kunnen er niet meer van maken. Wat we wel kunnen is de spoelsnelheid van de cilinder verhogen! (de snelheid waarmee het verse mengsel in de cilinder stroomt)

Dit kan op 3 manieren. Als eerste de inlaatpoorten vergroten en/of het aantal poorten vergroten (5 ipv 3) Daar zit ook weer een max aan, de cilinder moet nog wel genoeg wand overhouden om de zuigerveren samengeperst te houden anders verlies je compressie, en als de poorten te groot zijn loop je kans dat ze breken omdat de veren in de poort blijven hangen.

Kortom een snelle cilinder dus.

Ten tweede, de inlaatpoorten glad maken waardoor het mensel minder weerstand ondervindt en dus ook sneller stroomt. Tevens de vorm van de inlaatpoorten wijzigen zodat het mensel op de juiste manier de cilinder instroomt.

Snelle cilinder laten tunen dus.

Ten derde, door de ruimte in het krukascarter kleiner te maken. Immers hoe hoger de druk daar zal zijn, hoe harder het mensel de cilinder in zal stromen. Dit kan door vulringen in het carter te plaatsen naast de krukas (als hier nog ruimte naast zit) Het kan echter ook door de gaten in je krukaswangen te dichten. Opvullen met kunststof of de wangen met hele dunne plaat laten dichtlassen. Maar die race-krukassen zijn zo te koop en dat is beter dan zelf doen. De gaten in de wangen zijn gemaakt om de krukas te balanceren ivm het bigend-lager.

Snelle krukas dus.

En ff pauze, bij intresse wil ik wel meer posten :)
 
BaasB said:
Nee integendeel. Ik denk dat het nut van een 17.5 is, dat die SNELLER het goede mengsel kan geven, dan een 12, omdat de 17.5 een grotere vlotter heeft, en een grotere inlaat. Uiteindelijk zal de 17.5 net zoveel mengsel geven als de 12, met dezelfde luchtfilter, mits goed afgesteld.

had ik gelijk of niet :p
 
mja, voor een gedeelte bevestiging van wat ik eerder zei, maar met een paar dingen ben ik het niet eens:

@Cipher: dunnere membraankleppen gaan ook sneller dicht.

@Mac: de druk in je carter wordt niet alleen bepaald door het volume.
 
Klopt, temperatuur van motor en soortelijke dichtheid van je brandstofmengsel hebben ook invloed.

Echter, motortemp. is weinig aan te doen, ideale temp ligt tussen de 80 en 90 graden en vwb de dichtheid, als het mensel goed is heeft het geen zin dit te verrijken om de druk te verhogen en de dichtheid van de aangezogen lucht heb je (normaal gesproken) niet onder controle. Hetzelfde geldt overigens ook voor de luchtvochtigheid.

Van daar dat ik dit niet genoemd heb.
 
heb niet het hele topic doorgelezen, maar volgens mij zit het zo:
het doel van je carb is om de lucht met de benzine te mengen, en de lucht kan maar een bepaald maximuum aan benzine bevatten, meer benzine erin heeft geen zin omdat dat niet verbrand kan worden omdat er niet meer lucht aanwezig is, meer mengsel heeft ook geen zin omdat je het niet kunt comprimeren (zoals een turbo doet) want alles wat je er extra in stopt loopt door de uitlaatpoort er gelijk weer uit(50% loopt sowiezo al weg) vandaar dat een turbo ook niet werkt @ 2takt

lachgas kan meer benzine per eenheid bevatten omdat het meer deeltjes zuurstofper molecuul bevat dan krijg je dus een sterker mengsel in je cilinder en daardoor ga je harder,
 
1. De lucht neemt de benzine niet op, het mengt. Dit kun je zo rijk of arm maken als je maar wilt.
2. Of je dit wel of niet kunt comprimeren was een beetje de hele vraag van dit tiopic; zit je met je 12mm carb aan het max van je verbrandingskamer
3. Een trubo comprimeerd lucht zodat er meer in de verbrandingskamer past, en dus ook meer benzine kan worden bijgemengt.
4. Lachgas neemt ook geen benzine op. Lachgas ontbind in 2 zuurstof moleculen, welke gebruikt worden bij de verbranding.

Misschien toch slim geweest om wel het hele topic, of in ieder geval de eerste en laatse paginas te lezen.
 
Mac said:
.....
Echter, motortemp. is weinig aan te doen, ideale temp ligt tussen de 80 en 90 graden.....

motor temp is genoeg aan te doen.
ideale temp? wat versta jij onder ideaal? ik heb me scoot liever rond de 60. beste prestaties.
minste slijtage rond de 80 a 90 geloof ik.....

correct me if I'm rong
 
Ik had lekker gelij-hijk.. Ik had lekker gelij-hijk.. +ralf+

Iedereen die antwoord A[/b[ heeft gestemt; gelieve het woord "n00b-tuner" aan je onderschrift toe te voegen :p })
 
BaasB said:
Nee integendeel. Ik denk dat het nut van een 17.5 is, dat die SNELLER het goede mengsel kan geven, dan een 12, omdat de 17.5 een grotere vlotter heeft, en een grotere inlaat. Uiteindelijk zal de 17.5 net zoveel mengsel geven als de 12, met dezelfde luchtfilter, mits goed afgesteld.

kijk een 17.5 is precies even groot als een 12 alleen een 17.5 heeft een groter lucht gat. dus kan hij meer lucht aan zuigen dus als hji meer lucht aanzuigt kan je hem ook meer benzine laten geven.
 
Cipher said:
[vervolg] waardoor je meer mengsel hebt.

En het is algemeen bekend dat je meer koppel hebt met een grotere carb (meer mengsel)

je blijft het maar zeggen he. Je hebt gedeeltelijk gelijk. Hij geeft idd meer mengsel, maar dat is niet omdat die meer kan geven, maar omdat die het mengsel sneller kan geven. Dus wanneer je het gas opentrekt, dan komt er veel meer mengsel in de cilinder, als dat een 12 kan geven. Echter op top zal het elkaar heel weinig ontlopen(met verder dezelfde setup).

Dus ik had beetje gelijk, en jij had beetje gelijk:p
 
jostefa said:
kijk een 17.5 is precies even groot als een 12 alleen een 17.5 heeft een groter lucht gat. dus kan hij meer lucht aan zuigen dus als hji meer lucht aanzuigt kan je hem ook meer benzine laten geven.

heeft een groter luchtgat, grotere inlaat, grotere vlotter, kortom, alles is groter, zodat het mengsel sneller naar de cilinder kan.
 
BaasB said:
je blijft het maar zeggen he. Je hebt gedeeltelijk gelijk. Hij geeft idd meer mengsel, maar dat is niet omdat die meer kan geven, maar omdat die het mengsel sneller kan geven. Dus wanneer je het gas opentrekt, dan komt er veel meer mengsel in de cilinder, als dat een 12 kan geven. Echter op top zal het elkaar heel weinig ontlopen(met verder dezelfde setup).

Dus ik had beetje gelijk, en jij had beetje gelijk:p


Daar kan ik wel mee leven :p

Maar denk dat het ook zeker op top uit kan maken. Niet dat je opeens 20km/h harder gaat.. maar denk dat je er toch zeker 5km/h mee moet kunnen winnen. Maar t zal vooral goed zijn voor je koppel..
 
daarentegen is de stroomsnelheid wel minder, waardoor een kleinere carb een betere gasreactie geeft.

edit: een carb keuze is dan natuurlijk ook toeren afhankelijk, aangezien de stroomsnelheid exponentieel meer weerstand krijgt. bv: bij een 12mm carb en 14000 rpm @70cc zal de weerstand zo groot zijn dat de cilinder gewoonweg te weinig mengsel krijgt.


dus wat jullie beiden zeggen klopt niet helemaal.


ik had btw al A gestemd voordat ik het gelezen had :p
een grotere sproeier geeft immers niet meer snelheid, eerder minder

meer mengsel echter wel, mits goede verhouding(tot een bepaald maximum)
 
Als je mn startpost had gelezen had je geweten dat de grotere sproeier gepaard meost gaan met een grotere luchttoevoer. Beetje lame om te stemmen zonder te weten waar het over gaat.

Tevens ben ik het er niet meer eens dat een kleinere carb een betere gasreactie heeft...
 
Back
Top