Sym Jet start probleem

robo2040

Well-Known Member
Hey,

Heb hier een Sym jet 50cc staan met een Ixil potje en een 21mm Amal carb.
Dit liep altijd prima, maar nu wilde die ineens niet meer starten.

Ding had weinig compressie, dus zuiger maar vervangen.
We zagen dat er een heel andere zuiger in zat als dat we nieuw gekocht hadden :S. De nieuwe zuiger had twee grote ovale gaten bij de inlaat. Dit klopt naar mijn idee ook wel. De oude zuiger had deze inlaat gaten niet, tevens zaten er flinke krassen op de zuiger (cilinder was nog lekker gladjes).

Goed wij dus gewoon vervangen door de zuiger met gaten.
Nu wil die nog steeds niet starten.

Wat we gedaan hebben:
- Zuiger vervangen
- Bougiedop vervangen
- Pakkingen van cil, spruitstuk en membraan vervangen
- Zuiger zit met pijltje naar de uitlaatpoort
- Keerringen lekken niet
- Bougie vonkt
- Bougie is ook elke keer nat (ook na drooggemaakt te hebben)
- Als ik me hand voor de luchtinlaat van de carb houd, dan blijft et droog.
- Compressie is nadat de zuiger vervangen is niet echt meer geworden. (kickstart is met je vinger simpel naar beneden te halen)


Wie heeft de gouden tip voor me?

Vast bedankt,
Robert
 
Advertisement - register to remove this

Handmatig benzine in je cilinder gegooid?

Je hebt de bekende 3 nodig voor ontsteking heh, mengsel, compressie en vonk. Vonk kan te zwak zijn, mengsel te weinig geen compressie, ga dus dingen uitsluiten.
 
Massa net ff een nieuwe gefixt, helpt dus niet.

Bougie vonkt (ook al nieuwe bougie en paar oudere geprobeerd)
Membraan is goed, hebben we al gecheckt.
Compressie is vrij weinig. (Ook na plaatsen van nieuwe zuiger)

Als ik me hand voor de luchtinlaat van de carb houd, blijft het droog (moet dus nat worden). Wat kan het probleem zijn als die dus droog blijft? (Kan er ook een verband zitten met de lage compressie?)

Kan het zijn dat de cilinder gewoon versleten is wat je niet ziet? Dat zou de lage compressie kunnen zijn theoretisch gezien.

Ik heb dus niet "even" een andere cilinder om dit te controleren, dus als het iets anders zou kunnen zijn, hoor ik het graag.

Cilinder heeft trouwens nooit echt veel compressie gehad in de tijd dat die kerel hem heeft. (hij is niet de eerste eigenaar, dus misschien was de cilinder al slecht)


Edit: Handmatig benzine in de cilinder helpt ook niet. Bougie is elke keer na het kicken gewoon nat. Luchtfilter eraf (zodat sproeier dus te klein zou zijn) lukt ook niet.
 
Back
Top