Sym Jet X 2 takt start bijna (maar net niet helemaal)

Jan the man

New Member
Hey Scooter liefhebbers.
Veel gelezen in de afgelopen jaren maar nu werd het toch tijd voor mijn eerste thread :)

Ik heb een Sym Jet X Euro 2 takt gekregen met de mededeling dat hij het niet deed. En dat hij al 3 jaar stilstaat. Mooie uitdaging.
Nu heb ik wel een beetje ervaring met een Gy6 retro maar een 2 takt is nieuw voor mij.
Zat al te zoeken naar de kleppen. Maar die blijkt een 2 takt niet nodig te hebben (zegt een beetje over mijn kennis....)

Ok Accu vervangen, Startmotor vervangen, Luchtfilter vervangen, Carb schoongemaakt, Krijgt benzine in de Carb, Bougie vonkt en is een beetje nat.
Als ik hem electrisch probeer te starten dan hoor je dat de motor wil gaan lopen. Er komt zelfs dan lucht uit de uitlaat.
Met de Kickstart lukt het soms en hij heeft een keertje zo'n 5 seconden gedraaid.
O BTW ook de oude benzine vernieuwd.

Volgens mij is hij er bijna maar nog niet helemaal :)

Enig idee wat de volgende check zou kunnen zijn?

Alvast hartelijk dank voor de input!
Jan
 

Attachments

  • IMG_1557.jpg
    IMG_1557.jpg
    215.9 KB · Views: 12
Advertisement - register to remove this

Als ik trouwens kijk naar het membraan op jouw foto's en de link die ik heb doorgestuurd zien ze er toch verschillend uit. Al zou het in de titel wel de juiste moeten zijn.
 
Dus toch het membraan!
Kon ook bijna niet anders vanwege de symptomen...

En wat dat betreft is het echt een kwaal bij deze Sym scooters.
Mijn maat en ik hebben dan ook meer membranen en/of kleppen moeten vervangen op de Sym dan op Minarelli en/of Peugeotscooters bij elkaar! (broeders uit hetzelfde 2 takt tijdperk)
Maar goed, zaak is dat het verholpen is en jij weer lekker kan vooruitgaan.

Jij ook nog bedankt voor de terugkoppeling in deze ;) !
 
Last edited:
Ja klopt Floris. Gisteren zo'n 60 Km gereden als proefritje maar loopt perfect. Wel merk ik dat hij veel benzine verbruikt ten opzichte van een 4 takt (en de gebruikelijke herrie :)) maar cool dat die het weer doet!! Hartelijk dank voor de tips!
 
Back
Top