Sym Jet 14 : geen kilometerteller en knipperend engine light

stingree69

New Member
Hallo,

Ik ben nieuw hier. Vader van een scooterrijderde zoon. Vroeger veel aan brommers gesleuteld maar dat is meer dan 30 jaar geleden. Moet dus opnieuw beginnen. Aangezien er nog 2 broertjes achteraan komen denk ik wel dat ik kennis zal moeten opdoen om niet altijd afhankelijk te zijn van de bromfiets handel.

Het probleem:
Onze Sym Jet 14 geeft geen snelheid meer aan. Tevens knippert het check engine lampje 6x. Hierover vond ik op dit forum dit : https://www.motorroller.de/en/fehlercodes-blinkcodes-4t50e4/

Heeft dit met elkaar te maken? Zelf zie ik de link eigenlijk niet.

Wat is stap 1; de kabel naar het voorwiel controleren?

Ik waardeer iedere reactie, waarvoor alvast bedankt.

Groet, Rene
 
Advertisement - register to remove this

Heeft dit met elkaar te maken? Zelf zie ik de link eigenlijk niet.
Ik zie die link wel.
Ipv dat de ECU het snelheidssignaal van een eventuele cartersensor krijgt, die de actuele snelheid van de brommer meet door het aantal rotaties van de koppelingsbel te meten, krijgt jouw brommer dit signaal van de snelheidsmeter.
Als deze het niet doet, krijgt de ecu niet de actuele snelheid geleverd binnen een aantal seconden en geeft dan een errorcode.

Wat is stap 1; de kabel naar het voorwiel controleren?
Dat zou inderdaad het eerste zijn wat ik zou controleren.
 
Ja, duidelijk de kabel gebroken. Was trouwens erg simpel te constateren. Een schroef ter hoogte van de vooras losdraaien. Als ik het voorwiel draai is er in beide richtingen beweging, echter kan ik de kabel uit de huls trekken waarna ik slechts zo'n 10cm in handen heb.

Nieuwe besteld. Zal bij vervanging paar fotos maken en die plaatsen.
 
Back
Top