Sym Jet X 2 takt start bijna (maar net niet helemaal)

Jan the man

New Member
Hey Scooter liefhebbers.
Veel gelezen in de afgelopen jaren maar nu werd het toch tijd voor mijn eerste thread :)

Ik heb een Sym Jet X Euro 2 takt gekregen met de mededeling dat hij het niet deed. En dat hij al 3 jaar stilstaat. Mooie uitdaging.
Nu heb ik wel een beetje ervaring met een Gy6 retro maar een 2 takt is nieuw voor mij.
Zat al te zoeken naar de kleppen. Maar die blijkt een 2 takt niet nodig te hebben (zegt een beetje over mijn kennis....)

Ok Accu vervangen, Startmotor vervangen, Luchtfilter vervangen, Carb schoongemaakt, Krijgt benzine in de Carb, Bougie vonkt en is een beetje nat.
Als ik hem electrisch probeer te starten dan hoor je dat de motor wil gaan lopen. Er komt zelfs dan lucht uit de uitlaat.
Met de Kickstart lukt het soms en hij heeft een keertje zo'n 5 seconden gedraaid.
O BTW ook de oude benzine vernieuwd.

Volgens mij is hij er bijna maar nog niet helemaal :)

Enig idee wat de volgende check zou kunnen zijn?

Alvast hartelijk dank voor de input!
Jan
 

Attachments

  • IMG_1557.jpg
    IMG_1557.jpg
    215.9 KB · Views: 12
Advertisement - register to remove this

Oh :) Ik had al een doorzichtig slangetje gemonteerd om te kijken of er benzine door komt.
Ik zal hem eens anders monteren en laat het je weten.

Denk dat hij wel goed zit zo. Krijg hem niet anders gemonteerd omdat dan de slangen niet passen.
 
Last edited:
Wanneer je de benzineslang losmaakt van de carburateur en kickt, komt er dan benzine uit? Dat zou wel de bedoeling zijn. Anders trekt hij niet genoeg vacuüm en krijgt de cilinder geen benzine.
 
Wanneer je de benzineslang losmaakt van de carburateur en kickt, komt er dan benzine uit? Dat zou wel de bedoeling zijn. Anders trekt hij niet genoeg vacuüm en krijgt de cilinder geen benzine.
Volgens mij wel maar ik ga het nog eens proberen
Post automatically merged:

Volgens mij wel maar ik ga het nog eens proberen
Zojuist gechecked en inderdaad bij het kicken druppelt er benzine uit.
 
Elektrische choke al getest ?
Idd. een goede eerste om te controleren, zeker nu met de wat koudere periode.
Ander iets wat het kan zijn is een defect membraan...

De plaatjes sluiten waarschijnlijk niet meer goed af en laten een teveel aan brandstof en olie door.
Is een bekend kwaaltje van de Sym 2 takt modellen is mijn ervaring.
(Zowel de Sym Jet als de Euro X)
 
Dit is ook gewoon een symptoom van een versleten cilinder. Er zitten normaal ook kappen om de cilinder, heb jij die er af gehaald?

Als er zo mee gereden heeft heeft hij hoogstwaarschijnlijk gewoon een warmloper gehad, die kappen zijn cruciaal voor de koeling.

Wel een stuk makkelijker vervangen op een 2 takt gelukkig.
 
Dit is ook gewoon een symptoom van een versleten cilinder. Er zitten normaal ook kappen om de cilinder, heb jij die er af gehaald?

Als er zo mee gereden heeft heeft hij hoogstwaarschijnlijk gewoon een warmloper gehad, die kappen zijn cruciaal voor de koeling.

Wel een stuk makkelijker vervangen op een 2 takt gelukkig.
Ah dat wist ik niet maar die kappen heb ik er inderdaad zelf afgehaald
Post automatically merged:

Elektrische choke al getest ?
Ik moet eens kijken hoe ik dat kan doen. Heb gisteravond de carb er maar weer eens afgehaald/schoongemaakt met helaas hetzelfde resultaat. Zit nu eens te browsen voor een nieuwe/goede carburateur.
Post automatically merged:

Idd. een goede eerste om te controleren, zeker nu met de wat koudere periode.
Ander iets wat het kan zijn is een defect membraan...

De plaatjes sluiten waarschijnlijk niet meer goed af en laten een teveel aan brandstof en olie door.
Is een bekend kwaaltje van de Sym 2 takt modellen is mijn ervaring.
(Zowel de Sym Jet als de Euro X)
Thanks Floris. Moet eens kijken waar dat membraam zich bevind en ga het zeker checken
 
Onder je spruitstuk.
Als je de carburateur er af haalt zie je toch ook de choke, die zit vast met een klemmetje en 2 schroefjes.
Kan je eens kijken naar de foto? Het spruitstuk van de carb komt uit in het blok en zit met 4 schroeven vast. Neem aan dat het membraan zich dan onder het spruitstuk zit.
 

Attachments

  • IMG_1558.jpg
    IMG_1558.jpg
    162.1 KB · Views: 12
Yes. Membraan eruit gekregen. De pakking tussen spruitstuk en membraan is wel heel erg slecht. (Enig idee waar je dat kan kopen?). Zouden jullie ook eens kunnen kijken naar de foto's? Denk dat het er redelijk uitziet toch?
 

Attachments

  • IMG_1564 conv.jpeg
    IMG_1564 conv.jpeg
    172.2 KB · Views: 10
  • IMG_1563 conv.jpeg
    IMG_1563 conv.jpeg
    195.3 KB · Views: 10
  • IMG_1562 conv.jpeg
    IMG_1562 conv.jpeg
    195 KB · Views: 10
Ik vind hem er niet redelijk uitzien, zeker op de 2e foto is duidelijk te zien dat de klep niet helemaal sluit. Nieuwe bestellen + 2 pakkingen voor beide kanten.
Hartstikke blij met je reactie. Geen idee zelf :) Voor het eerst dat ik zo'n membraan eruit heb gehaald, laat staan hoe ik hem moet controleren.
Thanks en ik ga googlen!
 
Membraan:


Pakkingen:



Je kan je membraan ook even testen. Als je er benzine in doet mag het er niet uitstromen, wat volgens mij wel het geval zal zijn bij jou.
 
Membraan:


Pakkingen:



Je kan je membraan ook even testen. Als je er benzine in doet mag het er niet uitstromen, wat volgens mij wel het geval zal zijn bij jou.
Klopt. Als ik hem tegen het licht hou dan zie je bij 3 kleppen het licht doorschijnen. Bedankt voor de links en ga ze snel bestellen
 
Back
Top