Sym jet 4 start en rijdt niet/slecht in regen of vochtig weer

Mirthev

New Member
Mijn Sym jet 4 heeft start/rij problemen als het heeft geregend of erg vochtig weer is. Hij start heel slecht, of alleen op de kickstart, of helemaal niet. ik heb al 2x dezelfde scooter gehad (sym jet 4 dus), en beide scooters vertoonde hetzelfde probleem. als hij eenmaal loopt blijft ie soms lopen, maar soms valt hij bij een stoplicht ook weer uit (hoe warm hij ook is).
ook haperd hij bij volgas (hij loopt 60). als ik de gashendel helemaal opentrek gaat ie 60, maar valt hij soms zelfs terug tot de 40 ookal beweeg ik de gashendel verder niet.
met de kou heeft het denk ik niets te maken, want als het vriest en droog is buiten start/rijdt ie prima. het is echt alleen als het nat is buiten helaas.

wat ik heb geprobeerd:
- vochtvaste spray
- accu is vervangen
- hoes over de scooter

details scooter:
- bouwjaar 2012
- kilometerstand 13000
- accu is vervangen + bougie is gecheckt
- hij is altijd goed onderhouden en heeft zn apk beurtjes gehad

weet iemand raad hiermee? de garage heeft er ook al naar gekeken en zegt dat het verder niet aan de bougie kan liggen, maar ik sta altijd open voor suggesties! en zoveel verstand van scooters heb ik verder ook niet helaas.

alvast bedankt voor de hulp!!!
 
Advertisement - register to remove this

Luchtfilterelement even checken of het niet vochtig is.
Ik wil wel eens weten waar de aanzuigslang van het luchtfilter heen loopt. Ligt die achter een kap? Of hangt die gewoon free-air?
Ook het doorzichtige slangetje wat aan het luchtfilter hangt even legen. Doorzichtig slangetje met een dopje erop. Dopje eraf en drab eruit laten lopen.
Massa-aansluiting checken. Vaak een groene draad die met een oog aan het blok vastzit. Even losmaken en opschuren.
 
Luchtfilterelement even checken of het niet vochtig is.
Ik wil wel eens weten waar de aanzuigslang van het luchtfilter heen loopt. Ligt die achter een kap? Of hangt die gewoon free-air?
Ook het doorzichtige slangetje wat aan het luchtfilter hangt even legen. Doorzichtig slangetje met een dopje erop. Dopje eraf en drab eruit laten lopen.
Massa-aansluiting checken. Vaak een groene draad die met een oog aan het blok vastzit. Even losmaken en opschuren.
dankjewel voor de tip!! zondag ga ik er even naar kijke, ik zal u laten weten of en hoe het gelukt is.
 
Luchtfilterelement even checken of het niet vochtig is.
Ik wil wel eens weten waar de aanzuigslang van het luchtfilter heen loopt. Ligt die achter een kap? Of hangt die gewoon free-air?
Ook het doorzichtige slangetje wat aan het luchtfilter hangt even legen. Doorzichtig slangetje met een dopje erop. Dopje eraf en drab eruit laten lopen.
Massa-aansluiting checken. Vaak een groene draad die met een oog aan het blok vastzit. Even losmaken en opschuren.
hoi!
het is indmiddels alweer een tijdje geleden en ik heb een aantal dingen gedaan.
- luchtfilter vervangen
- luchtfilter slangetje geleegd zoals u zei
- massa aansluiting hebben we opgeschuurd

de aanzuigslang hangt achter een kap.
verder:
- Bougie dop & bobine vervangen
- “buddyslot” (extra beveiliging slot in buddy) afgesloten
- heel veel contactjes opgeschuurd, ook die van de accu
- benzinefilter schoongemaakt

uw tips hebben zeker geholpen! heb na de laatste aanpassingen geen problemen meer gehad in de regen.
Wel start hij (nogsteeds) een stuk langzamer/slechter dan dat hij vóór de start van alle problemen deed. ook is de snelheid iets afgenomen, hij liep eerst 60-63 op de teller en nu blijft hij hangen op de 55-57.
ook als ik opstap, als hij nog stil staat en koud is draait hij stationair laag (alsof hij uit gaat vallen) maar hij herpakt zichzelf wel weer.

in september heb ik een ongeluk gereden met een exact dezelfde scooter, heb daarna deze gekocht. nu zijn er dus dingen nog zeker in tact van de oude scooter, heeft u misschien tips over wat ik eventueel van de oude zou kunnen overzetten wat eventueel dit laatste probleem zou kunnen verhelpen? of is dat een te groot gebied, een te breed probleem?

ik begrijp het ook als u verder niet wilt/kunt helpen dus in ieder geval bedankt voor de vorige tips, deze hebben zeker geholpen.
 
Werkt de choke , als hij koud is moet hij ongeveer voor 2 minuten versneld stationair draaien . En wanneer zij het laatst de kleppen gesteld ?
stationair is hij goed afgesteld en draait hij inderdaad zelfs iets langer dan 2 minuten versneld. verder heb ik helaas niet zóveel verstand van scooters dat ik hem motorisch ga aanpassen/verbeteren zelf. ik heb nu een datum geprikt om de cabarateur/cilinder vanuit mijn oude scooter over te zetten naar mijn huidige scooter om te kijken of dat iets oplost.
verder heb ik helaas echt geen tijd om er zelf uitgebreid naar te kijken, en ik ken ook niemand in de buurt die dat kan/wil.
in ieder geval bedankt en misschien dat ik er later nog iets mee kan, als ik ooit tijd of geld heb, haha.
 
Back
Top