Sparky
Well-Known Member
Inderdaad we zijn alweer een paar uurtjes aan de gang tijd om ermee te stoppen en een andere keer verder te gaan.
Dat de draden gewisseld zitten is aan zich voor de werking van het relais niet van belang.
Maar wel van invloed op je laatste meting.
De extra weerstand van 3,9 Ohm die je gemeten hebt, door aan weerszijde van de relais connector te meten, is niet de weerstand van de connector maar de weerstand van de startrelaisspoel dit omdat je daar doorheen meet.
Dus wil je die meting opnieuw doen dan moet je aan de relais zijde van de connector de groen/gele draad nemen en aan de kabelboom zijde van de connector de rood/gele draad nemen.
Ik ben geen voorstander van het afknippen van originele connectoren.
Trek de connector eens uit elkaar en kijk eens recht tegen de contactjes aan van de connector.
Vaak zie je daar een soort weerhaakje dat gemaakt is met een deel van het materiaal van de contactjes.
Deze weerhaakjes kun je dan opzij drukken met een dunne schroevendraaier en het contactje langs de achterkant van de connector uit de kunststoffen houder schuiven.
Nu kun je de vrouwelijke contactjes wat bijbuigen zodat het mannetje er wat stroever in past.
Als je de contactjes dan weer terug steekt in het kunststoffen deel van de connector kun je gelijk ervoor zorgen dat aan weerszijde van de connector dezelfde draadkleuren zitten.
Voor nu, wel te rusten.
Hier een voorbeeldje van wat ik bedoel met weerhaakjes:
Dat de draden gewisseld zitten is aan zich voor de werking van het relais niet van belang.
Maar wel van invloed op je laatste meting.
De extra weerstand van 3,9 Ohm die je gemeten hebt, door aan weerszijde van de relais connector te meten, is niet de weerstand van de connector maar de weerstand van de startrelaisspoel dit omdat je daar doorheen meet.
Dus wil je die meting opnieuw doen dan moet je aan de relais zijde van de connector de groen/gele draad nemen en aan de kabelboom zijde van de connector de rood/gele draad nemen.
Ik ben geen voorstander van het afknippen van originele connectoren.
Trek de connector eens uit elkaar en kijk eens recht tegen de contactjes aan van de connector.
Vaak zie je daar een soort weerhaakje dat gemaakt is met een deel van het materiaal van de contactjes.
Deze weerhaakjes kun je dan opzij drukken met een dunne schroevendraaier en het contactje langs de achterkant van de connector uit de kunststoffen houder schuiven.
Nu kun je de vrouwelijke contactjes wat bijbuigen zodat het mannetje er wat stroever in past.
Als je de contactjes dan weer terug steekt in het kunststoffen deel van de connector kun je gelijk ervoor zorgen dat aan weerszijde van de connector dezelfde draadkleuren zitten.
Voor nu, wel te rusten.
Post automatically merged:
Hier een voorbeeldje van wat ik bedoel met weerhaakjes:
Last edited: