De piaggio liberty 50 4t van een kennis start opeens niet meer(geen enkele klachten voordat hij niet meer starte). Nu doe ik normaal gesproken niet aan scooters sleutelen(wel auto's, trekkkers etc). Maar onder het motto wie niet waagt wie niet wint heb ik toch geprobeert te helpen:
constateringen:
- zowel op kickstart als electrische start draait hij netjes met wat weerstand rond, maar hij start niet.
- vacuüm kraan is kapot (geeft altijd benzine, maar dat zou naar mijn idee niet uit moeten maken, want we hebben nog vlotter carburateur )
geprobeerd:
- Bougie tegen blok gehouden en gechecked of hij vonkt bij starten. dat doet hij.
- Bougie vervangen
- carburateur schoongemaakt(en opgelet dat ik niks versteld heb).
- klepdeksel los gehad en klepspeling gecontroleerd
- geprobeerd te starten op zowel remreiniger als startspray geen succes(kleine sproeitjes en grotere hoeveelheden). dit zowel met als zonder carburateur geprobeerd. geen enkele reactie, niet eens een klein plofje.
- vacuüm slang gechecked door er aan te zuigen en optisch te inspecteren, die lijkt niet te lekken.
- hand voor carburateur en inlaat spruitstuk gehouden en voel op beide onderdruk.
Naar mijn idee al best wat dingen uit gesloten en zou hij gewoon moeten werken, zelf zit ik nog aan het volgende te denken:
1. compressie meten(maar moet ik ff metertje voor bestellen).
2. nieuwe cdi en/of bobine.
Daarna zou ik het eigenlijk niet meer weten.
Jullie zijn het er mee eens dat hij op startspray gewoon zou moeten starten toch? of iig een beetje moet klinken alsof hij er zin in heeft?
scooter is altijd in onderhoud geweest bij een specialist. dit is de eerste keer dat een hobist er naar kijkt. hij krijgt om het half jaar een grote/kleine beurt.
Er zijn al 28.000 km mee gereden.
constateringen:
- zowel op kickstart als electrische start draait hij netjes met wat weerstand rond, maar hij start niet.
- vacuüm kraan is kapot (geeft altijd benzine, maar dat zou naar mijn idee niet uit moeten maken, want we hebben nog vlotter carburateur )
geprobeerd:
- Bougie tegen blok gehouden en gechecked of hij vonkt bij starten. dat doet hij.
- Bougie vervangen
- carburateur schoongemaakt(en opgelet dat ik niks versteld heb).
- klepdeksel los gehad en klepspeling gecontroleerd
- geprobeerd te starten op zowel remreiniger als startspray geen succes(kleine sproeitjes en grotere hoeveelheden). dit zowel met als zonder carburateur geprobeerd. geen enkele reactie, niet eens een klein plofje.
- vacuüm slang gechecked door er aan te zuigen en optisch te inspecteren, die lijkt niet te lekken.
- hand voor carburateur en inlaat spruitstuk gehouden en voel op beide onderdruk.
Naar mijn idee al best wat dingen uit gesloten en zou hij gewoon moeten werken, zelf zit ik nog aan het volgende te denken:
1. compressie meten(maar moet ik ff metertje voor bestellen).
2. nieuwe cdi en/of bobine.
Daarna zou ik het eigenlijk niet meer weten.
Jullie zijn het er mee eens dat hij op startspray gewoon zou moeten starten toch? of iig een beetje moet klinken alsof hij er zin in heeft?
scooter is altijd in onderhoud geweest bij een specialist. dit is de eerste keer dat een hobist er naar kijkt. hij krijgt om het half jaar een grote/kleine beurt.
Er zijn al 28.000 km mee gereden.