start problemen pagio liberty 40 4T

henri85

New Member
De piaggio liberty 50 4t van een kennis start opeens niet meer(geen enkele klachten voordat hij niet meer starte). Nu doe ik normaal gesproken niet aan scooters sleutelen(wel auto's, trekkkers etc). Maar onder het motto wie niet waagt wie niet wint heb ik toch geprobeert te helpen:
constateringen:
- zowel op kickstart als electrische start draait hij netjes met wat weerstand rond, maar hij start niet.
- vacuüm kraan is kapot (geeft altijd benzine, maar dat zou naar mijn idee niet uit moeten maken, want we hebben nog vlotter carburateur )
geprobeerd:
- Bougie tegen blok gehouden en gechecked of hij vonkt bij starten. dat doet hij.
- Bougie vervangen
- carburateur schoongemaakt(en opgelet dat ik niks versteld heb).
- klepdeksel los gehad en klepspeling gecontroleerd
- geprobeerd te starten op zowel remreiniger als startspray geen succes(kleine sproeitjes en grotere hoeveelheden). dit zowel met als zonder carburateur geprobeerd. geen enkele reactie, niet eens een klein plofje.
- vacuüm slang gechecked door er aan te zuigen en optisch te inspecteren, die lijkt niet te lekken.
- hand voor carburateur en inlaat spruitstuk gehouden en voel op beide onderdruk.

Naar mijn idee al best wat dingen uit gesloten en zou hij gewoon moeten werken, zelf zit ik nog aan het volgende te denken:
1. compressie meten(maar moet ik ff metertje voor bestellen).
2. nieuwe cdi en/of bobine.

Daarna zou ik het eigenlijk niet meer weten.
Jullie zijn het er mee eens dat hij op startspray gewoon zou moeten starten toch? of iig een beetje moet klinken alsof hij er zin in heeft?

scooter is altijd in onderhoud geweest bij een specialist. dit is de eerste keer dat een hobist er naar kijkt. hij krijgt om het half jaar een grote/kleine beurt.
Er zijn al 28.000 km mee gereden.
 
Advertisement - register to remove this

Klinkt alsof je inderdaad de juiste dingen hebt getest. Hoe was de kleur van de vonk? Goed blauw?

Wat je zegt, met wat startspray zou hij moeten klinken alsof hij in elk geval iets wil doen. Gezien de andere punten die je al gechecked heb, zou ik ook de compressie meten.
 
Net metertje binnen gekregen. de compressie blijft maximaal steken op 8 bar. Volgens het boekje is de compressie verhouden 11.5 op 1. Dan zouden we eigenlijk iets hoger moeten uitkomen, maar lijkt me niet de oorzaak van het probleem toch? Vonkje is mooi blauw.

edit: volgens boekje moet het 13 - 15 bar zijn, misschien is de helft dan wat weinig, wat denken jullie?
 
Last edited:
Ja dan zou ik toch de cilinder even loshalen en kijken hoe de zuiger/zuigerveren is. Dat scheelt namelijk wel teveel.
 
De vliegwiel kant van de cilinder zit helemaal onder kappen. toen ik deze los haalde zag ik dat er om de cilinder een plastic zak terecht was gekomen. ik ga er dus voor nu even vanuit dat het een warmloper is en ga een nieuwe cilinder en zuiger bestellen.
 
Het lijkt me toch dat een scooter met 8 Bar gewoon zou moeten starten ook al is dit volgens het boekje wat weinig.
Zou toch even de cilinder demonteren en controleren op sporen van warmloper alvorens nieuw te bestellen.
Verder kun je dan ook gelijk even de kleppen bekijken.

Je zegt hij start zelfs niet met startspray, dit lijkt erop dat deze niet tot in de cilinder geraakt.

Wordt de bougie wel nat na een paar startpogingen?
Verder vertel je dat het vacuümkraantje open blijft staan, wanneer de vlotter/vlotternaald dan toch niet volledig afsluit kan het zijn dat de benzine langzaam je spruitstuk in loopt, met als gevolg dat bij de eerste de beste startpoging de scooter al verzopen is.
 
Ik heb uiteindelijk de kop eraf gehaald, vond het er niet heel geweldig uitzien heb voor de zekerheid de cilinder vervangen(ook ff de kleppen licht geslepen). Maar nu komt mijn volgende probleem. ik probeer de kleppen op tijd te zetten maar doe denk ik iets verkeerd:
- vliegwiel met de klok meedraaien tot 2e blokje boven de pickup zit.
- met zaklamp controleren of hij echt op bdp staat.
- tandwiel zo monteren dat streepje en bolletje uitlijnen.
- druk zetten in het kettingspanner gaatje om te checken of het nog steeds goed uitgelijnd is.
- klepspeling controleren

met deze methode loopt de inlaat klep tegen de cilinder bij het 2e bdp moment.

heeft iemand enige idee wat ik fout kan doen? enige wat ik kan bedenken is dat ik de kleppen verwisseld heb, maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
 
Last edited:
Ik heb uiteindelijk de kop eraf gehaald, vond het er niet heel geweldig uitzien heb voor de zekerheid de cilinder vervangen(ook ff de kleppen licht geslepen). Maar nu komt mijn volgende probleem. ik probeer de kleppen op tijd te zetten maar doe denk ik iets verkeerd:
ik draai met de klok mee aan het vliegwiel tot het 2e blokje boven de pickup zit. met een zaklamp heb ik gecontroleerd dat ik echt op bdp zit. dit klopt precies. heb vervolgens het tandwiel zo in de ketting gedaan dat het streepje uitlijnt met het bolletje op de kop. maar als ik dit doe en met de hand rondraai dan loopt 1 van de kleppen tegen de cilinder aan als hij de volgende keer bij het bdp komt. Iemand enig idee wat ik fout doe.
Zoalsalvakergezegdishethandigomafentoeeenspatietegebruikenwantandersishetredelijkonleesbaar.
---------------------------------------------------
Zoals al vaker gezegd, is het handig om af en toe een spatie te gebruiken, want anders is het redelijk onleesbaar.....
 
Zoalsalvakergezegdishethandigomafentoeeenspatietegebruikenwantandersishetredelijkonleesbaar.
---------------------------------------------------
Zoals al vaker gezegd, is het handig om af en toe een spatie te gebruiken, want anders is het redelijk onleesbaar.....
sorry, waar mis je de spatie?
 
vliegwiel met de klok meedraaien tot 2e blokje boven de pickup zit.
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt maar als je bedoelt dat het gelaste stripje, wat er voor dient om de pickupspoel te triggeren, zich onder de pickupspoel bevindt staat de zuiger normaliter niet op BDP maar een aantal graden ervoor.
Maar wat bedoel je met tweede blokje?
He bpd kun je het best bepalen door een potlood of schroevendraaier door de bougieopening te steken en te laten rusten op de zuiger en dan aan het vliegwiel te draaien dat de schroevendraaier of potlood maximaal boven het bougiegat uit steekt en weer op het punt staat weer te zakken.

tandwiel zo monteren dat streepje en bolletje uitlijnen.
Dit begrijp ik ook niet helemaal.

Er zijn twee mogelijkheden:

  1. Op het tandwiel staat een streep over de volle breedte van het tandwiel en 90 graden verschoven een gaatje, deze streep moet parallel staan aan het bovenste vlak van de cilinderkop, het gaatje moet zich 90 graden verschoven boven deze lijn bevinden .
  2. In het tandwiel zitten 3 gaatjes, twee van het zelfde formaat en één van een ander formaat. De denkbeeldige lijn tussen de twee gaatjes met het zelfde formaat moet parallel staan aan het bovenste vlak van de cilinderkop, het gaatje met het andere formaat moet zich 90 graden verschoven boven deze denkbeeldige lijn bevinden.
 
Back
Top