start en rij problemen vespa sprint euro 5

faber

New Member
Hi, ik heb een vespa sprint e5 50cc 4t 3v brommer uit bouwjaar 2022. Toen ik laatst aan het rijden was gaf mijn brommer plotseling geen gas meer en toen ik tot stilstand kwam viel die uit en ging mijn motorstorings lamp branden. Hierna kreeg ik hem niet meer gestart. Ik heb de brommer toen gebracht naar een scooterzaak en die beweerde dat het lag aan de ECU dus toen heb ik een nieuwe originele brom ECU aangeschaft van piaggo. hierdoor heeft hij weer een week goed gereden maar de motorstorings lamp bleef branden. Gister gebeurde weer opnieuw precies hetzelfde. hij gaf geen gas meer en bij stilstand viel die uit en startte hij niet meer. Er staat 11.000 km op de teller en ik heb de brommer iets meer dan een jaar geleden gloednieuw gekocht ook heeft de brommer iets meer dan een week geleden nog een grote onderhouds beurt gehad. Bij het uitlezen van de brommer geeft hij aan dat het toch iets te maken heeft met de ECU of de kleppen. Heeft iemand een idee wat er precies mis is met mijn brommer?
 
Advertisement - register to remove this

Als deze 1 jaar oud is waarom is de ecu niet onder garantie vervangen ?
Hoor je de kleppen tikken ? ik heb ooit 1 overgenomen die in onderhoud was bij een "scooterzaak" welke de kleppen op 0.04 en 0.06 had staan ipv 0.15 Evt een malossi of polini ecu proberen.
 
Als deze 1 jaar oud is waarom is de ecu niet onder garantie vervangen ?
Hoor je de kleppen tikken ? ik heb ooit 1 overgenomen die in onderhoud was bij een "scooterzaak" welke de kleppen op 0.04 en 0.06 had staan ipv 0.15 Evt een malossi of polini ecu proberen.
De garantie is bij blijkbaar vervallen omdat ik mijn onderhoud niet bij een officiële vespa dealer heb laten doen. Ik heb inderdaad een malossi ecu erin gestopt en de kleppen opnieuw laten stellen. Nu rijd de vespa weer top alleen blijft de motor storings lamp branden.
 
Jazeker! Ik heb hem gekocht en laten monteren bij een officiële vespa dealer. Na het inleren ging de storings lamp eventjes uit, maar na het contact uit en aan ging de lamp weer branden
 
Het is een ingewikkelde puzzel, en je mag hopen dat je nog lang en ver mag rijden met de nieuwe Malossi Ecu erin.
Bij mijn weten kan de ECU niet op een directe manier iets meten wat met de kleppen te maken heeft.
In het werkplaats boek staat wel iets over dat de ECU 'weet' wanneer de arbeidsslag eraan komt en alleen dan vonkt. Maar wat dat zegt over de kleppen?
Wanneer er een probleem met een klep is, of allemaal, loopt het vermogen achteruit. En dan zou dat door de ECU te meten zijn omdat de versnelling die bij de arbeidsslag optreedt minder groot wordt?
Maar dan zou die toch niet zo fijn rijden?
Tenzij het gaat om andere kleppen, zoals de solenoide-klep voor damp uit de benzinetank die dan naar het koolstoffilter wordt geleid. Ook is er een klep (solenoide) die de recirculatie van uitlaatgas regelt. Wanneer er met zo'n klep iets aan de hand is, gaat het oranje lampje vast branden.
Maar het is de vraag of de motor slechter gaat rijden, en echt uitvalt, wanneer er iets zou zijn met deze twee kleppen. Wanneer de afvoer van benzinedamp naar het koolstoffilter niet meer mogelijk is, ontstaat er hoogstens een lichte overdruk in de benzine tank. En de slang aan het inlaatspruitstuk zuigt wel steeds een vacuum, maar dat wordt niet meer opgevuld door de gefilterde gassen uit het filter.
Het gekke is dat ook de Malossi ECU iets aangeeft over kleppen en ECU. Je zou dan gaan denken dat er iets mis is buiten de ECU wat wel met de ECU verbonden is. Sensoren, bijvoorbeeld de Throttle Position Sensor. Maar de TPS is niet nodig om de motor stationair te laten draaien, bleek een keer toen ik die vergat aan te sluiten. Hij liep toen alleen stationair. Speelt de onderdrukmeter (MAP) in het gasklephuis mogelijk een rol in de foutmelding? De temperatuursensor in de cilinderkop vast niet. Die regelt hooguit wat bij.
> je kunt je afvragen hoe een ECU weet dat ie niet goed werkt. Wanneer de output van bepaalde signalen onder een optimum voltage zakt? Of juist de input die de ECU nodig heeft aan stroom om goed te functioneren. Zou je laadstroom dan van een te gering voltage zijn?
> heb je nog iets aangesloten zoals led lampen die iets kunnen verstoren?
> een keer een schuiver gemaakt waardoor de elektriek van slag is, draden licht beschadigd zijn?

Het is eigenlijk niet best, dat je voor een Vespa duizenden euri neerlegt en dat alle info over de ECU ongelooflijk moeilijk te bereiken is.
Een puzzel die niet te leggen is. Zo'n ECU zou toch een mooi afstudeerproiect zijn op een LTS of HTS.
Nou, succes ermee.
 
Last edited:
Back
Top