8kg=1pk
interessant topic dit....
ik vroeg me alleen af..die vergelijking van pronk kan niet echt kloppen.
correct me if i'm wrong (zal wel niet
),
maar het is nl. zo dat als een scoot volgas, topsnelheid of wat dan ook rijdt, dat ie dan niet max power pushed. Als ie met gemak(door lagere windweerstand ofzo) naar zn top huppelt, dan heeft ie lang niet zoveel power nodig als wanneer die weerstand groter is.
het duurt dan ook wel langer voor die op zn top is(s=vt+0,5at^2)
a= verschilt dan nl....dat terzijde.
maar dan op zn top zal de windweerstand(nm^2) op het systeem "berijder en scooter" een andere kracht uitoefenen, aangezien de krachtcomponent van de weerstand (n in nm^2) verschilt is. cili draait dan zelfde toerental(toch?)
en het vermogen zal daardoor verschillen. x*y<>x*y+z met z<>0. Op top...bij grotere windweerstand en zelfde snelheid, zal de motor meer paardjes moeten kunnen oproepen die bij diezelfde snelheid, meer kracht uit- oefenen met zn allen. De bovengrens is dan je max power....een iets grotere weerstand is dan te groot voor je scoot, dus bij een snelheid lager dan je topsnelheid(gezien wat je blok aan toeren kan draaien en je vertanding ed) zal de scoot niet meer versnellen.
Die grens haal je niet altijd....dus mijn theorie= je draait amper met vol vermogen op straat.
Op de bank blijft deze windcoefficient uit...en heb je dus een zeer simpele voorstelling van ingewikkelde zaken.
Om dan een zinvolle vergelijking te kunnen maken...moet je de rolweerstand op de banden meten(die beinvloedt wordt door gewicht=massa)...de vertandingen, de overbrengingsverhouding van je poulies enz tijdens het optrekken bla, bla bla allemaal moeten weten....... in een vergelijkingspannetje moeten gooien en met zn allen laten pruttelen tot er een standaard waarde uitkomt...van waaruit men kan vergelijken als enkele van die coefficienten veranderen.
zie het net als de RAD(die graham bell prijst bij het afstellen van een carbu)
Hierbij kun je bv. ook niet zomaar zeggen 1 liter benzine heeft 14800 liter lucht nodig om optimaal te verbranden.
Het gaat om het aantal zuurstofmoleculen..en dat aantal wordt "geregeld" door de temp(omgekeerd evenredig verband), druk(evenredig verband), luchtvervuiling(andere samenstelling van de lucht> zuurstof reageert met de vervuilende stoffen en eveneens zullen die "vuil"-moleculen andere moleculen in de lucht een beetje "wegduwen" waardoor de verhoudingen in een liter veranderen. Dus........er is heel veel van invloed bij het afstellen van een scoot....alleen alle relevante coefficienten verzamelen(meten), omrekenen naar een standaard en daarmee doormeten kan duidelijke richtlijnen geven bij het afstellen van een scoot of het inschatten van de potentie daarvan