Speedfight 4 - start slecht of verzuipt

Toxiq

New Member
Beste,

Na een zoekronde in bestaande draadjes toch niet het antwoord gevonden wat ik zocht.

Heb hier een Speedfight 4 uit 2017, luchtgekoeld/carbarateur, km stand 13.500 km

Voorheen heeft deze eigenlijk altijd wel goed gelopen, de laatste maanden werd dat steeds minder en dus zou de buurman er eens naar kijken (heeft er meer verstand van dan ik)
In eerste instantie was 1 van de bevindingen dat de boost op de carburateur bleeft hangen dus een andere carb. besteld, deze niet originele carb. had geen voorverwarming maar zou volgens de winkel geen probleem moeten zijn

Buurman kreeg de scooter met de nieuwe carb. niet goed lopend (vooral op snelheid hield deze in, ook andere sproeiers geprobeerd, dus de oude goed schoongemaakt, het palletje van de boost iets vet gegeven en bleef toen niet meer hangen en zo terug gemonteerd.

De sproeier is maat 85
Luchtschroef staat op 1,5 slag
Bougie is nieuw: type CR7HSA
luchtfilter is vervangen
Spruitstuk vervangen
Brandstof is 95/E5
Alles is standaard
Variorollen, 8,5 grams
Klepspeling 0.05 inlaat en 0.10 uitlaat

Stationair afgesteld met warme motor, liep toen mooi

De storing
Na het sleutelen en terug in elkaar zetten start de scooter vrijwel direct
Wat opvalt is dat scooter een vrij hoog toerental loopt (koud) het duurt echt wel een minuut of 4 a 5 duurt voordat choke uitschakelt
Gisteren een km of 30 (in meerdere ritjes) met de scooter gereden en ging goed, snacht toen ik naar huis reed wilde gaan starte scooter ook vrijwel direct, echter toen kwam ik bij een spoorweg overgang en moest wachten, daar sloeg de scooter af en was niet meer aan de praat te krijgen, ik rook wel een benzine geur, of de boel ook echt verzopen was, dat heb ik niet vast kunnen stellen (geen gereedschap bij me)

Vandaag de scooter gestart, deze sloeg na een paar slagen aan en liep weer vrij hoog in toeren, ik ben wat anders gaan doen maar na 10 minuten nog steeds hoog in toeren (achterwiel draaide een redelijke snelheid) toen een paar minuten meer/minder gas geven hielp ook niks, bleef hoog in toeren
De scooter uitgezet en na een paar minuten weer aan, geen verschil (dat een paar x herhaald) daarna de scooter uitgezet, half uur wachten en toen starten, laag in toeren maar bleef ook niet lopen

Vanavond de scooter weer gestart en loopt meteen hoog in toeren
 
Advertisement - register to remove this

check de choke eens . uit de carb halen , en aansluiten op accu , de naald moet na 2 a 3 min naar beneden bewegen
Zal ik doen
Hoe werkt zo een choke eigenlijk, als het contact uit geweest is weer 2 a 3 minuten, zomer en winter of word er ook iets gemeten waarop de choke reageert

Dank je
 
Last edited:
Hoe werkt zo een choke eigenlijk,
De choke werkt op de op gewekte spanning uit de stator , loopt de motor krijgt de choke pas spanning . Anders zou hij al werken als de motor uit is , en alleen het contact aan . Het is een buisje met een soort wax erin , erom heen zit een verwarmings element , die als hij onder spanning komt de wax verwarmt , die dan uitzet . Daardoor wordt een staafje naar beneden gedrukt , die het verrijkings kanaal dicht drukt , en de motor gaat dus van choke af. Koelt het element , omdat als de motor stilstaat er geen spanning meer op staat , gaat het kanaal weer open . Dit werkt anders als een ouderwetse choke die via een kabel de lucht inlaat belemmerde . Hoewel je nu ook carburateurs hebt waarbij je hand matig of met een kabel het verrijkings kanaal kan openen / sluiten.
 
Duidelijk, dank je.


Als ik het dus goed begrijp als die wax zijn werk heeft gedaan en je zet de scooter uit en een paar minuten later uit is het niet erg waarschijnlijk dat hij de volledige tijd weer nodig heeft om op temp te komen en zou de choke een stuk sneller moeten uitschakelen (die ervaring heb ik namelijk niet)

Electrische choke ga ik er vd week eens uithalen
 
Dat is juist , doordat het blok warm is , en dus ook de carb , zal hij sneller uitschakelen . Als ik b.v . boodschappen ga doen , is een 7 km verderop , en ik kom terug , start de scooter , en loopt een kleine minuut , ligt eraan hoelang ik in de winkel binnen ben , en ook aan de buiten temp .
In ieder geval korter , als dat ik hem startte toen hij door en door koud was .
 
Gisteren de carburateur uit elkaar gehaald, alle kunststof en rubber delen verwijderd en in een ultrasoonbad gehangen
De automatische choke aan de accu, het duurt ergens tussen de 3 en 4 minuten dat hij volledig uit is (onverwarmde/koude garage)

Vandaag alles in elkaar, alle slangetjes naast de klemmen extra voorzien van een tie wrap (zodat er zeker geen valste lucht trekt).

Na wat aarzelen met behulp van een pufje remmenreiniger de scooter gestart
In gemonteerde toestand duurt het wat langer voordat de choke volledig uit is (ca 4 a 5 min)
Wat opvalt is dat de boel in stationair stand niet lekker loopt

Luchtschroef eerst op 1,5 slag, de stationair schroef moet volledig ingedraaid worden om de motor blijvend te laten lopen (maar dan is het toerental wel aan de hoge kant)
Als deze een heel eind terug gezet word dan loopt de motor vrij redelijk maar na een tijdje zakt het toerental ineens in en slaat de motor af, als ik dat de motor meteen weer start loopt deze alsof de choke weer van voor af aan begint, erg hoog in toerental en dit duurt dan wel weer vrij lang

Na wat experimenteren met de lucht instelling kwamen we op 1,25 slag, daarop loopt de scooter met iets teruggedraaid stationair iig wat rustiger, maar het achterwiel staat niet stil, als we daarop gaan afstelllen dan is het een kwestie van tijd dat de motor afslaat

De bougie is naar onze mening iets aan de lichte kant van kleur, zou zeggen tussen goed en iets te warm (te weinig brandstof ?)

Ook opvallend is dat als de boel zo afgesteld is dat hij (op gehoor) mooi stationair loopt, de motor dreigt af te slaan als je gas geeft, dus je moet echt spelend met het gas het toerental opschroeven
Bij een hoger stationair toerental is dit niet aan de orde

Ik snap er geen sikkepit van :(

Voor nu de scooter maar even een nachtje rust gegeven, morgen eerst maar eens proefrijden en dan zien of deze verschijnselen aanhouden

Als iemand een idee heb waar we nog kunnen zoeken, ik hoor graag suggesties
 
Last edited:
Wat voor een carb zit erop gemonteerd , ik heb ook een carb voor mijn scooter gekocht ( imitatie) , en kreeg hem hiermee ook niet goed lopend .
Daarna een originele Keihin gekocht , en was gelijk klaar , op fijn afstellen na dan . Ook mijn blok loopt het best op sproeier 85.
Ook duurt de choke bij mij nooit 5 min , ook met de kou niet , van van de week. Mengsel schroef staat op1,5 slagen uit , en stationair sproeier is dacht ik 32
 
Ik zou toch eens je inlaat circuit nog eens goed nakijken en die kabelbundelbandjes vervangen door fatsoenlijke klemmen.

Brandstof is 95/E5
Hier klopt iets niet, je tankt of 95/E10 of 98/E5.

De sproeier is maat 85
Is dit wel de juiste maat, ik heb geen verstand van tuning en ook geen specsheet van de Speedfight 4 maar mij lijkt deze sproeier wel groot voor een originele brommer.

Mis je geen ringetje (o-ring en metaal ringetje bij de mengselschroef?

Dat de choke wat langer erover doet als deze in de carb. gemonteerd zit is normaal ivm de koelende werking van de carburateur in z'n geheel.
 
Last edited:
De bougie is naar onze mening iets aan de lichte kant van kleur, zou zeggen tussen goed en iets te warm (te weinig brandstof ?)

Ik snap er geen sikkepit van :(
waar je de mist in gaat is dat deze carb. geen luchtinstelling heeft, maar een mengselstelschroef!
open is rijker, dicht is armer, precies andersom dan bij een luchtschroef!
ik voel me net een papagaai..
 
@trabiarie
Het merk/type carb weet ik niet, het is de originele carburateur die er op zit
Sproeier is 85, stat sproeier weet ik niet, zouden we nog na kunnen kijken, echter heeft hij daar altijd goed mee gelopen

@Sparky
Die bundelbandjes was omdat we even niks anders hadden, ik nog in de markt voor fatsoenlijke klemmen, ik kan hier in de buurt wel hele kleine waterslang klemmen krijgen, maar dan is er altijd een puntje waar zeg maar een hoek zit en dus niet volledig aansluit, mijn ervaring is bij die kleine maten dat je dan juist lekkage veroorzaakt, met welke type klem hebben jullie goeie ervaringen ?

Sorry moest ind E5/98 zijn

Ringetje ga ik nakijken, thanks

Choke langer is niet erg, het is voornamelijk het niet goed (blijven) lopen dat ik opgelost wil hebben, zoals Trabiarie opmerkte, even nakijken op werking

@C-Row
Ah ok
Misschien handig om te weten, ik ben 52, heb 2 rechterhanden maar mijn bromfietskennis stamt nog uit de tijd dat de homosapiens op brommers rondreden
De buurman heeft er een meer kennis van dan ik, zou dus kunnen dat ik dat verkeerd begrepen heb
Anyway, dank voor de uitleg (staat je trouwens goed die kleuren ;-) )
Even heel zwart/wit samen gevat, de vrij lichte kleur van de bougie is een indicatie dat hij te arm staat en dus wat meer mag hebben
Daar kunnen we wat mee (Y)

Bedankt voor alle reacties, we hebben iig weer stof om mee verder te gaan
 
Even heel zwart/wit samen gevat, de vrij lichte kleur van de bougie is een indicatie dat hij te arm staat en dus wat meer mag hebben
Dat klopt wel maar over het algemeen is de bougiekleur van een 4-takt toch wel wat lichter dan de bougiekleur van een 2-takt.
Bovendien eerst controleren op valse lucht voor je deze valse lucht gaat compenseren met een nog grotere sproeier.
 
@C-Row
Ah ok
Misschien handig om te weten, ik ben 52, heb 2 rechterhanden maar mijn bromfietskennis stamt nog uit de tijd dat de homosapiens op brommers rondreden
ik ben net 50, mijn brommerverleden bevat twee Solexen, een peugeot 101 NMT (met die kleine wieltjes) en een Kreidler, die toen al oud waren, nu èchte klassiekers zijn.
maar heb wel een autotechnische opleiding en dito werk en heb mijn scooterkennis gaandeweg (met veel hulp van dit forum!) bijgespijkerd.
 
Dat klopt wel maar over het algemeen is de bougiekleur van een 4-takt toch wel wat lichter dan de bougiekleur van een 2-takt.
Bovendien eerst controleren op valse lucht voor je deze valse lucht gaat compenseren met een nog grotere sproeier.
Check
Dat zeker, ik denk dat we met de tiewraps en de originele klemmen het voor nu wel goed dicht hebben alleen die tiewraps is natuurlijk geen permanente oplossing

Goed om te weten dat een 4takt altijd iets lichter is
Post automatically merged:

ik ben net 50, mijn brommerverleden bevat twee Solexen, een peugeot 101 NMT (met die kleine wieltjes) en een Kreidler, die toen al oud waren, nu èchte klassiekers zijn.
maar heb wel een autotechnische opleiding en dito werk en heb mijn scooterkennis gaandeweg (met veel hulp van dit forum!) bijgespijkerd.
Kreidler.... die goeie ouwe tijd
Ik heb in de jaren 80 nog een tijd een Hercules gereden, reed ook geweldig
Mijn kennis hoop ik hier ook wat bij te spijkeren en de scooter goed lopend te krijgen (het is me tenslotte ook gelukt om met behulp van een vriend mijn Lamborgini te reviseren
 
Ja dat soort zocht ik, zijn besteld (Y)

Inmiddels proefgereden

Koude start is moeizaam, pruttelt maar valt meteen weg bij gas geven
Als hij eenmaal loopt is het met het gas spelen/zoeken om een beetje toeren in de motor te krijgen
Eenmaal wat toeren kon ik gaan rijden, van koud naar warm blijft het resultaat een beetje het zelfde, bij te veel gas geven valt hij weg (houd in) als hij warm is, is dit wat minder maar volgas rijden gaat niet, max 3/4 misschien iets meer maar loop daarmee wel 2km harder dan voorheen
te arm afgesteld ?
 
Vandaag weer even aan het prutsen geweest
Instelling zoals we vd week geeindigd zijn was 1,25 slag open voor de mengstelschroef
ik heb de scooter warm laten draaien en ben toen telkens een stuk gaan rijden en de mengstelschroef verder open gezet
Na een aantal keer liep de scooter aanzienlijk beter, slag 1,75 vanuit helemaal dicht
Scooter weggezet morgen maar eens zien wat hij doet met starten en stationair lopen

...Wordt vervolgd
 
Zojuist de scooter koud proberen te starten, dat gaat nog niet vanzelf
een tijdje starten, soms even het gas helemaal open en dan terugdraaien, bijna helemaal terug pruttelt hij dan even
Zo een aantal keer herhalen totdat hij begint te pruttelen en dan vooral van het gas afblijven, na een seconden of 15 a 20 begint hij wat hoger in toeren te lopen en kan er gereden worden

Ik hoor straks wel van dochterlief hoe de scooter reed
Als dat goed is (reed gisteren goed) waar ga ik het dan in zoeken om die koudstart beter te krijgen ?
 
Back
Top