Peugeot speedfight 2 heeft start problemen

JeffreyMik

New Member
Hallo,
Ik heb een peugeot speedfight 2 uit 2005. Deze gebruikte ik voorheen altijd om naar school te gaan. Hij is mij vorig jaar twee keer stilgevallen tijdens het rijden. Wat bleek de oorzaak te zijn, een verstopte stationair sproeier. Twee keer de carburateur schoongemaakt en hij liep weer totdat hij een derde keer vast liep. Toen heb ik de carburateur inclusief alle leidingen en tanks (Benzine- en olietank) grondig gereinigd en weer gemonteerd. Dit heeft het probleem verholpen tot op zekere hoogte.

Deze derde keer reinigen is gebeurt nadat de scooter een dik jaar heeft stilgestaan. Nadat de carburateur er weer op zat en ik nieuwe benzine (98) in de tank had gedaan liep de scooter weer, niet helemaal perfect want van rijden naar stationair viel de scooter wel eens uit en het vermogen viel wel eens weg tijdens het rijden waarna het vermogen weer kwam gepaard met een knal uit de uitlaat (Dit had de scooter voorheen niet). Vervolgens de volgende dag kwam ik erachter dat de scooter niet meer aan wou en heb ik gekeken of de bougie nog vonkte, dit was niet het geval.

Na een tijdje research kwam ik erachter dat het wel eens aan de bougie kon liggen dat de scooter zo beroerd liep en niet meer aan wilde. Vandaar dat ik een nieuwe bougie heb aangeschaft inclusief nieuwe bougiekabel. (Bougie type: NGK BR7HS) en (Bougiedop NGK LB05E). Deze heb ik vervolgens gemonteerd op mijn scooter en heb tegelijkertijd de accu weer opgeladen dmv een druppellader (Aangezien de scooter lange tijd had stilgestaan). Hierna heb ik de scooter weer getest om te kijken of de scooter nu wel weer aan wou, dit was niet het geval. Toen ik verder ging kijken kwam ik achter de zekering die er niet meer al te best uit zag. Dus deze ook maar vervangen met dezelfde. Toen vonkte de bougie weer en wilde de scooter weer aan, helemaal top zou je denken, toch niet.
Ik was blij en zette de volgende dag weer alle kappen op de scooter. Nadat ik de laatste kap op mijn scooter had gemonteerd ging ik de scooter nog even weer testen of hij het nog deed. De scooter ging gewoon aan na 1x kick starten en de elektrische start deed het ook. Na twee keer gas te geven en de scooter vervolgens naar stationair te laten gaan viel de scooter weer uit en deed niets meer. Heb toen weer de bougie uit de cilinder gedraaid en tot mijn verbazing gaf de bougie weer geen vonk. Het ligt dus niet aan de bougie of de bougiekabel. Heb toen ook nog de zekering gecheckt maar die zag er ook nog keurig uit.


Hoe kan het zo zijn, dat mijn scooter het eerst wel weer even deed met de nieuwe bougie etc en toen weer uitviel en geen vonk meer geeft?
Heeft iemand hier ervaring mee of enig idee wat er mis kan zijn met de scooter?

Met vriendelijke groet,

Jeffrey
 
Advertisement - register to remove this

Deze scooter heeft een dc-cdi, maw is afhankelijk van een goeie 12V spanning van de accu en/of een goed werkende spanningsregelaar/stator.

  • Start je de scooter elektrisch of met de kickstarter?
  • Indien elektrisch, draait de startmotor goed rond?
  • Wat is de spanning van de accu tijdens het starten?
  • Heb je alles goed schoon gemaakt na die vastloper en heeft de scooter nog voldoende compressie?
  • Ligt het motorblok goed aan massa?
 
Hallo, sorry voor de late reactie.
Ik heb met een multimeter alle kabels doorgemeten en kwam erachter dat de CDI defect was. Deze heb ik vervangen waarna de scooter weer normaal functioneerde. Helemaal geen last meer van onregelmatigheid in toeren etc.
 
Back
Top