Overrange in peugeot speedfight 2 L/C: Heeft het zin?

RazerXnitro

Zippiegang
Hallo, ik heb dus een speedfight 2 met de volgende setup:
Standaard peugeot watergekoeld cilinder(zo te zien aluminium)
12mm gurtner carburateur(alle luchtfilter begrenzing eruit)
malossi luchtfiltermat in originele box(begrenzingen eruit)
standaard inlaatspruitstuk en membraan
ixil uitlaat(Prop uit de voorbocht)
Originele vario en poeliehelft(varioring en varioplaat eruit)
Dayco vsnaar
8gr rollen
originele koppeling, achterpoelie en drukveer

Ik heb deze scooter sinds kort en ik heb m al gekieteld door alles te ontgrenzen, deze loopt nu op een goeie dag 92 op de teller.
ik rij elke dag ermee door de binnenstad naar mijn werk dus een terugloop is helaas niet echt een optie tenzij er eentje is die echt stil stil is en niet teveel opvalt.. en hoogtoeriger is dan mijn huidige ixil uitlaatje. En ja ik weet het, 92 door de binnenstad doe ik niet, het gaat erom dat ie goed origineel lijkt en klinkt als ik met 50 ermee rijd terwijl ik wel gewoon goed met mijn motorvrienden kan meekomen want die rijden regelmatig 100+ cruise snelheid. Ik moet dus helemaal plat om de 92 te halen, als ik rechtop zit haal ik de 85-88.

Ik zag laatst op een forum voorbijkomen dat een malossi overrange voor minarelli past op een peugeot verticaal blok. mijn vraag is dus, gaat dit enig zin hebben met deze setup?
De scooter begint bij de 70 al flink de toeren in te jagen, waar hij uiteindelijk geen vermogen genoeg meer heeft bij de 92 omdat ie dan dusdanig al veel toeren maakt. Dus zal een overrange hierbij helpen? Dit verlengt toch de variowerking dus meer laagtoeriger rijden op hoge snelheden waar het motortje nog zat vermogen levert? ik wil hem eventueel koppelen met de bijbehorende overrange vario wil deze passen.
 
Advertisement - register to remove this

Antwoord is nee heeft geen enkel nut.
Als.je sneller wil word het een 70cc ander krukasje en uitlaat en grotere carb. Heel veel meer is er niet te doen om een speedfight enigzins richting de 100 te krijgen. Je kan nog van alles bedenken waarmee je denkt de magische grens te halen zoals langere vertanding of weet ik het. Maar denk dat je met 85 al in je handjes mag klappen met deze setup
 
De overange zal je wel een beter toeren verloop kunnen geven.
En als je zo maximaal de toeren in knalt kan een strakkere drukveer uitkomst bieden.
De stock zwarte drukveer is goed.
Maar de witte van malossi is iets beter om op die snelheden de toeren te drukken.

De kans is wel aanwezig dat je moet afstellen met je rollen etc.
Aangezien je de sterkere drukveet moet compenseren.
 
Even een mod-reactie aangezien ik wat off-topic reacties heb deleted. Onze forum regels zijn heel duidelijk:

"-Reply zinvol op iemands topic, je zou het zelf ook vervelend vinden als iemand onzin post in jouw topic/op jouw vragen."

Ik hoop dat mensen elkaar hier helpen, en niet in elk topic hun "mening" gaan opleggen aan de ander.
 
Hallo, ik heb dus een speedfight 2 met de volgende setup:
Standaard peugeot watergekoeld cilinder(zo te zien aluminium)
12mm gurtner carburateur(alle luchtfilter begrenzing eruit)
malossi luchtfiltermat in originele box(begrenzingen eruit)
standaard inlaatspruitstuk en membraan
ixil uitlaat(Prop uit de voorbocht)
Originele vario en poeliehelft(varioring en varioplaat eruit)
Dayco vsnaar
8gr rollen
originele koppeling, achterpoelie en drukveer

Ik heb deze scooter sinds kort en ik heb m al gekieteld door alles te ontgrenzen, deze loopt nu op een goeie dag 92 op de teller.
ik rij elke dag ermee door de binnenstad naar mijn werk dus een terugloop is helaas niet echt een optie tenzij er eentje is die echt stil stil is en niet teveel opvalt.. en hoogtoeriger is dan mijn huidige ixil uitlaatje. En ja ik weet het, 92 door de binnenstad doe ik niet, het gaat erom dat ie goed origineel lijkt en klinkt als ik met 50 ermee rijd terwijl ik wel gewoon goed met mijn motorvrienden kan meekomen want die rijden regelmatig 100+ cruise snelheid. Ik moet dus helemaal plat om de 92 te halen, als ik rechtop zit haal ik de 85-88.

Ik zag laatst op een forum voorbijkomen dat een malossi overrange voor minarelli past op een peugeot verticaal blok. mijn vraag is dus, gaat dit enig zin hebben met deze setup?
De scooter begint bij de 70 al flink de toeren in te jagen, waar hij uiteindelijk geen vermogen genoeg meer heeft bij de 92 omdat ie dan dusdanig al veel toeren maakt. Dus zal een overrange hierbij helpen? Dit verlengt toch de variowerking dus meer laagtoeriger rijden op hoge snelheden waar het motortje nog zat vermogen levert? ik wil hem eventueel koppelen met de bijbehorende overrange vario wil deze passen.


Zou dan eerder aan een pittige 70cc denken voor de kracht, en een langere vertanding voor een hogere top.
Een 50cc cilinder op top voel je al snel dat het koppel ineens een stuk minder is en dus op de tenen gaat lopen.

Zou dan meer aan https://www.k-parts.nl/cilinder-polini-70cc-corsa-peugeot-verticaal-luchtgekoeld.html denken.

Een laag toerige 70cc breekt niet echt bakstenen. Dat is niet meer als een DR50, maar dan een heel klein beetje meer koppel.

(zelf een DR70 gehad, maar werd er niet echt warm van)

De polini corsa is getuned RPM om harder te gaan.
 
Zou dan eerder aan een pittige 70cc denken voor de kracht, en een langere vertanding voor een hogere top.
Een 50cc cilinder op top voel je al snel dat het koppel ineens een stuk minder is en dus op de tenen gaat lopen.

Zou dan meer aan https://www.k-parts.nl/cilinder-polini-70cc-corsa-peugeot-verticaal-luchtgekoeld.html denken.

Een laag toerige 70cc breekt niet echt bakstenen. Dat is niet meer als een DR50, maar dan een heel klein beetje meer koppel.

(zelf een DR70 gehad, maar werd er niet echt warm van)

De polini corsa is getuned RPM om harder te gaan.
En dan kom je bij een Polini Corsa uit als pittig?
Maargoed dat hele RPM tuning stelt ook geen reet voor, deed vroeger DR70 cilindertjes en dan freesde ze er RPM in en dat was het, werd helemaal niks aan gedaan.... beide gehad gemeten en tekening gemaakt en was gewoon hetzelfde maar je betaalde wel 40 euro meer, genaaid met de kleren aan .
Maar dat was niet de vraag van de topic starter, wil je echt een snelle peugeot dan kom je eerder bij de aangepaste Piaggio cilinders op het peugeot carter maar denk niet dat dat het plan is in dit geval.
De snelheid die je nu uit het blok hebt moet prima zijn toch, veel harder moet je niet eens willen aangezien het voor woon werk verkeer is toch? Anders zul je vaak zoals ik langs de kant van de weg staan te vloeken.
 
Dank allen voor de goede reacties!
en dank aan jou bas, vond t wel brutaal dat ik "gewoon een motor moest kopen" terwijl het om de scooter ging, heh... die wr125 is al prima.

anyway, ja ik denk al lang aan een 70 DR ofzoiets, maar liefste niet want deze cilinder is nog keigoed en het liefst wil ik de 100 breken met 50cc.. weet niet dat is een dingetje bij mij(ik had een derbitje opgebouwd en met een doppler vortex 50 cilindertje naar de 15,1pk @12400rpm geduwd).

die polini corsa ziet er wel interessant uit.. heel misschien neem ik die.. maar die is wel luchtgekoeld en mijn speedfiets is watergekoeld.

maar dan komt de volgende vraag.. mijn ixil pijpje heeft aardig weinig vermogen zodra je rond de 75-80 komt.. dan stijgt ie aardig in toeren. Dus!
ik heb sinds kort een begrenzertje. werkt op de ontsteking. opent de deur voor meer tuning. Dus een terugloop zou nog eventueel kunnen.
Zijn er enigsinds hoogtoerige uitlaten op de markt voor dit blok? ik had op mijn vivacity uit 99(zelfde blok, alleen luchtgekoeld) een leovince zx gepaard met een airsal 70 T6, uitgeboord naar ongeveer 75cc, maar die vond ik niet bepaald hoogtoerig en haalde er maar 5km extra snelheid uit op 50cc en tikte net de 105 aan met die 75 met langere vertanding... wat zijn nou echt een beetje hoogtoerige pijpjes? heb overal gezocht maar niks concreets gevonden. liefst laat ik nmlk deze huidige vertanding zitten(heb ik er nieuw in gezet toen ik hem kocht want hij suisde veel). deze is wel al iets langer dan de originele maar dus spiksplinternieuw.

En ja Bartj, het is idd een commuter fiets ook op het moment. alleen binnenkort ga ik een eigen bedrijf beginnen en zal hij dus gewoon voor de lol er zijn, daarvoor heb ik hem nu ook. Beetje als lol, en omdat ik tunen heel erg leuk vind.
 
Last edited:
Zou de Leovinci uitlaten lekker links laten liggen. Wil je een kant en klare oplossing kom je volgens mij toch snel bij de oude vertrouwde Yasuni R uit. Wil je het wat spannender maken en iets wat weinig tot geen mensen nog doen voor op straat, dan word het een Piaggio uitlaatje omlassen dat was pak hem beet 15 jaar terug in mijn speedfight tijd zo'n beetje DE oplossing voor het gebrek aan snellere 70cc uitlaten voor Peugeot blokken en kan me niet herrineren dat er daarna nog heeeel grote ontwikkelingen op peugeot uitlaat gebied zijn geweest ;)
 
Ken het probleem :)

Yasuni C16 Piaggio omflensen naar Peugeot is (schijnbaar) de beste optie.
Tenminste, als je een beetje kan tiggen.
Je moet het niet willen vol baggeren met MIG....

Wil je een (soort van) hoog toerige pijp kopen dan kom je al snel uit bij de Yasuni R of een Doppler S3R of een tweede hands Giannelli Shot.

Dan denk ik zelf dat de R de beste en tevens de duurste optie is.

Ik ben zelf voornemens er een om te flensen. Maar wanneer, hoe en wat is nog toekomst muziek.

Wat eventueel ook een idee is en wat al vaker is toegepast. Trap een Minarelli blok onder de Peugeot. Subframe aanpassen en rammelen met dat Ding.
 
een c16 omflensen klinkt wel als een goed idee.

Ik zag laatst ook iemand met een piaggio 2t blok onder een speedfight 2. Ik hoorde dat dit makkelijker was dan een minarelli verticaal erin te krijgen. dus daar zit ik ook al aan te denken.

maar voor nu zal ik wel eerst een yasuni R bestellen en kijken hoe ver ik kom. ik heb nog een c16 liggen van mijn zip. Die zal ik wel eens onder handen nemen om m passend op de peugeot te krijgen. Tiggen kan ik gelukkig wel.
 
Je kon "vroeger" gewoon een ombouwkitje voor paar tientjes bestellen om een Pia carter onder je speedfight te hangen. Zullen vast nog wel ergens bij iemand in de schuur rond zwerven
 
Back
Top