Ik ga er idd maar even vanuit dat dit de juiste krukas is gezien je het ook over een elektrische oliepomp had.
Deze kwam volgens mij idd pas na 2004.
Dan moet ik eerlijk bekennen dat ik de oorzaak hier niet kan bedenken.
Als de centreerbussen in het blok zitten dan is het lagers erin duwen en as erin en kan er weinig fout gaan.

Blok zal vrees ik toch echt weer uit elkaar moeten.
Krukas zou ik nog even langs iemand rijden die professioneel schroefdraad kan herstellen, wellicht kan deze hem nog repareren. Echter is er o.b.v. de foto wel een kans dat deze de prullenbak in kan.
 
Ik ga er idd maar even vanuit dat dit de juiste krukas is gezien je het ook over een elektrische oliepomp had.
Deze kwam volgens mij idd pas na 2004.
Dan moet ik eerlijk bekennen dat ik de oorzaak hier niet kan bedenken.
Als de centreerbussen in het blok zitten dan is het lagers erin duwen en as erin en kan er weinig fout gaan.

Blok zal vrees ik toch echt weer uit elkaar moeten.
Krukas zou ik nog even langs iemand rijden die professioneel schroefdraad kan herstellen, wellicht kan deze hem nog repareren. Echter is er o.b.v. de foto wel een kans dat deze de prullenbak in kan.
Umm je hebt het over centreerbussen?? Ik moet bekennen dat ik niet weet wat je bedoel..
Post automatically merged:

Umm je hebt het over centreerbussen?? Ik moet bekennen dat ik niet weet wat je bedoel

Is dat die binnenste ring??
 

Attachments

  • 16759432974641951690671937774843.jpg
    16759432974641951690671937774843.jpg
    212.9 KB · Views: 10
Nee is een extra wang...
zou dit een excentriek kunnen wezen voor een mechanisch aan gedreven olie pomp . Krukas draait zo wie zo te zwaar , moet gaan zoals in het filmpje van AMG. je zal ook een nieuwe moer moeten hebben , , deze is stuk geslagen , draad kun je zoals C-Row al zei opknappen. Nu je hem eruit hebt , draaien de lagers dan wel soepel.
 
zou dit een excentriek kunnen wezen voor een mechanisch aan gedreven olie pomp . Krukas draait zo wie zo te zwaar , moet gaan zoals in het filmpje van AMG. je zal ook een nieuwe moer moeten hebben , , deze is stuk geslagen , draad kun je zoals C-Row al zei opknappen. Nu je hem eruit hebt , draaien de lagers dan wel soepel.
nee dat ook niet ik denk dat daar ook iets mee gebeurd is...
 
en dan heb je ook een nieuwe moer nodig.. maar dat is je laatste zorg.
Umm je hebt het over centreerbussen?? Ik moet bekennen dat ik niet weet wat je bedoel..
Post automatically merged:



Is dat die binnenste ring??
Pasbussen, ken je die wel?
 
ik heb in iedergeval 2 spie en nieuwe pakkingen besteld dat krijg ik morgen ergens binnen, dus kan zaterdag weer gaan monteren.

voor dat ik het weer fout doe wat is nou de beste methode?

ik heb een pannetje met 2takt olie op het vuur gezet, daar heb ik de oude lagers ingedaan en op de oude lagers de nieuwe
goed heet gestoken en op een koude krukas en ze vielen er omheen met een brander de carter goed heet gemaakt en de krukas incl lagers erin gedaan aan de variokant gingen ze er soepel in maar aan de vliegwiel kan wat moeilijker

is die de beste methode?

ik heb geen zin om het weer opnieuw te gaan doen...
Post automatically merged:

en dan heb je ook een nieuwe moer nodig.. maar dat is je laatste zorg.

Pasbussen, ken je die wel?
er zitten op 1 carter helft inderdaad 2 van die buisjes, ik denk dat jullie dat bedoelen
 
Nog even voor de goede orde 3x2.5x13 is de goede spie die ik nodig heb toch??
Vermoed van wel, maar deze info is lastig te googlen.
zou dit een excentriek kunnen wezen voor een mechanisch aan gedreven olie pomp . Krukas draait zo wie zo te zwaar , moet gaan zoals in het filmpje van AMG. je zal ook een nieuwe moer moeten hebben , , deze is stuk geslagen , draad kun je zoals C-Row al zei opknappen. Nu je hem eruit hebt , draaien de lagers dan wel soepel.
De versie met mechanische pomp heeft zover ik online zie 'schroefdraad' op de as aan de ontstekingskant voor de aandrijving van de pomp.

1675956449034.png
is die de beste methode?

ik heb geen zin om het weer opnieuw te gaan doen...
De beste optie is met het juiste gereedschap te beunen.
Lagers kun je ook met een dik draaideind, ringen en moeren in het carter trekken eventueel.

Ik zelf deed toen ik geen geld had voor spul lagers en krukas in de vriezer. Werkte net zo goed.

- Blok heet stoken met fornuis/gasbrander of verfbrander.
- Lager dan in het carterdeel leggen. Zal er wss zo in glijden, anders met een dop op de buitenste ring tikken. Echter moet dat vrij soepel gaan.
- Korte carterdeel verhitten, lager erin drukken.
- Carter+ lagers verwarmen
- Pakking op grote deel en Krukas er zo in schuiven.
- Dan kleine deel dat not kneiterheet zou moeten zijn er met handschoenen meteen op schuiven.
- Boutjes kruislings aandraaien.

Echter weet ik niet wat je situatie is, als dit een hobby is. Lekker doorbeunen.
Als dit je primaire vervoer hoort te zijn, zou ik 3 tientjes neerleggen, langs een dealer rijden. Die trekt dat spul met gereedschap er in 10 min in.
er zitten op 1 carter helft inderdaad 2 van die buisjes, ik denk dat jullie dat bedoelen
Dat is iig goed!

En niet onbelangrijk, zou eerst zorgen dat 't schroefdraad op je krukas goed is. Anders monteer je dalijk een krukas die helemaal niet gered kan worden.
 
Last edited:
Heb je de schroefdraad al op kunnen knappen ? als je de krukas weer moet centreren , draai dan de moer zover op de as , zodat de bovenkant van de as gelijk ligt met de moer
 
Heb je de schroefdraad al op kunnen knappen ? als je de krukas weer moet centreren , draai dan de moer zover op de as , zodat de bovenkant van de as gelijk ligt met de moer
Mijn schoonvader neemt hem morgen mee naar zijn werk, zit in het aluminium enz... hij draait er nieuw schroefdraad op

Het is idd hobbymatig, maar zit in de schuldsanering dus geld is er weinig tot niet... wilde hiermee wat bij verdienen via marktplaats...
Post automatically merged:

Moet ik die binnenring van de lager dan ook weer warm maken voor de krukas?
 
Ik verwarmde het hele carterdeel incl. lager vanaf de Niet-lager kant op het fornuis.


Oef das wel spijtig allemaal.
Alleen dien je denk ik wel wat meer ervaring/kennis te hebben om op scooters te verdienen op marktplaats.
Ok top ik snap hem...

Ik denk dat ik hem nu maar zelf hou... zit teveel tijd en geld in om wat te verdienen...
Heb al heel de kappen gespoten en een 70cc gekocht via marktplaats (wat ook een miskoop was) en nu nieuwe krukas dus voor een 50cc is het dan wel een dure als ik hem moet verkopen

En om eerlijk te zijn vind ik hem te mooi om hem weg te doen
 
Ok top ik snap hem...

Ik denk dat ik hem nu maar zelf hou... zit teveel tijd en geld in om wat te verdienen...
Heb al heel de kappen gespoten en een 70cc gekocht via marktplaats (wat ook een miskoop was) en nu nieuwe krukas dus voor een 50cc is het dan wel een dure als ik hem moet verkopen

En om eerlijk te zijn vind ik hem te mooi om hem weg te doen
zie het dan als leergeld: de ervaring die je hiermee opdoet, helpt misschien straks beter in te kopen of de volgende wel voordeliger te fiksen?
die schoonvader is goud waard!
 
Ok jongens... draad gerepareerd ben iets draad verloren, dus hopen dat het lukt, anders maandag tappen naar m8...

Ff een vraag de letters van de lagers maakt dat nog uit hoe ze erin gaan??
 
Ok ik heb de letters naar de krukas toe gedaan... de carterhelften goed heet gemaakt en op elkaar geschoven school als heette boter inelkaar... losvast geschroefd, lig nu buiten om af te koelen.... tot nu toe draait het erg soepel allemaal
Post automatically merged:


dit is zonder de keerring


met keerring....

gaat het goed zo?
 
Last edited:
Je kan beter eerst naar M7 tappen indien nodig , echter deze Tap is niet overal tekoop , ( Online wel ) , een Tap eind M7 word oa gebruikt in Zundapp , moer is doppie 11 .
 
ik ben ook de draad kwijt: waar moet er getapt worden? ik had begrepen dat het krukaseind gedraaid zou worden?
Ja klopt, maar mijn schoonvader heeft geprobeerd om het bij m10 te houden en daardoor is er iets van draag weg, waardoor het spannend word of ik genoeg draad heb voor het vliegwiel
 
Back
Top