De spie is zo gemonteerd, is dat goed??
Post automatically merged:

Heb hem wel moeten afvallen, want niemand had de goede maat hier in de buurt
 

Attachments

  • 20230208_112711.jpg
    20230208_112711.jpg
    274.5 KB · Views: 17
  • 20230208_112704.jpg
    20230208_112704.jpg
    211.7 KB · Views: 17
als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
ronde kant in je krukas, toch? als je vliegwiel zo past lijkt het me goed ;)
 
lastig vijlen zo'n klein dingetje? andersom al geprobeerd?: vijl vastleggen/-maken en spie eroverheen trekken (vasthouden met tang)
ik had al een spijker omge"smeed"...:smilingimp:
 
Heb er viavia een nieuwe op de kop kunnen tikken... hij wilde heel even, maar nu weer niks
Post automatically merged:

Even hardop denkend op het moment dat ik de krukas wilde centreren kon ik er op de linker of rechterkant een klap opgeven wat ik wilde, maar soepeler lopen ging hij niet.... zou kunnen dat hij niet goed gecentreerd is en daardoor niet wil starten??
 
Last edited:
Is de bougie nu weer nat dan , zou hij misschien na al die vruchteloze pogingen verzopen kunnen zijn ? heb je al eens met remmenreiniger geprobeerd te starten. Als de krukas soepel draait en de zuiger gaat goed heen en weer , zou dat goed moeten zijn.
Maar hoe bedoel je soepeler ging hij niet ? Liep hij zwaar dan
 
Is de bougie nu weer nat dan , zou hij misschien na al die vruchteloze pogingen verzopen kunnen zijn ? heb je al eens met remmenreiniger geprobeerd te starten. Als de krukas soepel draait en de zuiger gaat goed heen en weer , zou dat goed moeten zijn.
Maar hoe bedoel je soepeler ging hij niet ? Liep hij zwaar dan
Als ik de schroeven los had draaide hij heerlijk soepel, maar zodra ik hem vastdraaide ging hij een stuk zwaarder.

Ik snap het niet helemaal met remmenreiniger...
Ik haal mijn luchtfilter eraf, gas open en erin spuiten en kicken maar?
 
k haal mijn luchtfilter eraf, gas open en erin spuiten en kicken maar?
Is correct , maar even over dat zware draaien , een krukas hoort soepel te draaien in het carter , zeker met kogellagers . En zonder de zuiger en cilinder gemonteerd.
Heb je er met monteren op gelet of de wangen wel een beetje gelijk zitten t.o.v de opening waar de cilinder opkomt
 
Is correct , maar even over dat zware draaien , een krukas hoort soepel te draaien in het carter , zeker met kogellagers . En zonder de zuiger en cilinder gemonteerd.
Heb je er met monteren op gelet of de wangen wel een beetje gelijk zitten t.o.v de opening waar de cilinder opkomt
Daarom wilde ik hem een paar klappen geven aan de ene kant had ik meer ruimte dan aan de andere kant, maar ik kreeg hem met geen mogelijkheid of naar links of naar rechts....

Ik denk dat ik hem nog een keer eraf ga halen en helemaal opnieuw monteert
 
Laat ons ook eens even zien welke how-to je hebt gebruikt om te 'leren' hoe je je blok reviseert.

Ergens vroeg iemand over je vloeibare pakking, heb even niet gezien of dat al goed beantwoord was.
In ieder geval, als jij vloeibare pakking gebruikt tussen de twee carterdelen is er een droogadvies van 24 uur.
Niet iedereen doet het.
Als jij een papieren pakking gebruikt(wat ik meestal deed) dan is deze opmerking als niet verzonden te beschouwen.
 
Dan ook even opletten of er misschien iets in de passing van het lager zit , aan de kant waar hij niet heen wil . En of de maat van het lager ( de dikte) niet dikker is als de passing
 
Laat ons ook eens even zien welke how-to je hebt gebruikt om te 'leren' hoe je je blok reviseert.

Ergens vroeg iemand over je vloeibare pakking, heb even niet gezien of dat al goed beantwoord was.
In ieder geval, als jij vloeibare pakking gebruikt tussen de twee carterdelen is er een droogadvies van 24 uur.
Niet iedereen doet het.
Als jij een papieren pakking gebruikt(wat ik meestal deed) dan is deze opmerking als niet verzonden te beschouwen.
Filmpjes van wbtuning, zandri en dutchriders en lezen op dit forum.

Tijdens het monteren heb ik een minuut of 5 gewacht voordat ik de helften op elkaar deed.
Toen gelijk gekeken of ik compressie had en de volgende dag heeft hij heel even gelopen en daarna niet meer.
Post automatically merged:

Als ik hem weer demonteer en monteer... doe ik dan ook weer nieuwe lagers en keering erin??
Die lager krijg ik er wel heel uit maar die keering zou ik niet weten hoe ik die heel eruit moet krijgen...
 
Je zou nog èèn keer alles rustig na kunnen lopen. Als eerste als de nok op het vliegwiel bij de pickup staat , staat dan de zuiger boven ( of bijna boven) ? wordt de bougie nat met starten ? Heb ik (jij) compressie ? Heb ik een vonk , als de nok voorbij de pick up komt ?
En waar we het nog niet over hebben gehad , hoeveel smeer je 1op 50 ? Voel je als je je hand op de inlaatkant van de carb houdt hem goed zuigen ? En al eens een nieuwe bougie geprobeerd ? Een keerring krijg je er haast niet heel uit , omdat de buitenring meestal in een kamer zit waar hij op aansluit , als dat niet het geval is zou je hem er , met een passende bus van de buitenmaat , eruit kunnen tikken via de binnenkant van het carter . Maar misschien kunnen ze ook wel blijven zitten. Maar voor die paar euro zou ik ze weer vernieuwen, en geen risico nemen.
 
Je moet het zo zien : Dit is een zeer goed Leer Proces .. sommige ... euh ... Foutjes , gebeurt je geen 2e X meer .
Straks zit er een automatisch afvink lijstje in je hoofd, wat je kan uitsluiten / verbeteren.
 
Tijdens het monteren heb ik een minuut of 5 gewacht voordat ik de helften op elkaar deed.
Toen gelijk gekeken of ik compressie had en de volgende dag heeft hij heel even gelopen en daarna niet meer.
Oke,
Ja gaat om de droogtijd voor je het blok gaat gebruiken, oftewel na montage.
Wat ik wel frappant vind is dat je na starten en na het probleem melden pas komt vertellen dat je de spie er niet in hebt en dat je krukas niet soepel loopt.
Nu heb je niks aan die opmerking, maar dan twijfel ik aan de how-to's / kundigheid. :hushed:


Keerringen zou ik idd niet hergebruiken na splitsen.
Ik zelf zou het blok demonteren, cilinderset en zuiger eraf.
Keerringen eruit trekken en eens zien wat er aan de hand is.
In theorie moet je met 2 moeren op de as en een metalen hamer de as prima kunnen centreren.
Steek ook eens een voelermaatje tussen wang en carter om te zien hoe wel of niet gecentreerd de as staat.
Als er echt geen beweging in die as komt dan is er wellicht iets mis qua onderdelen/montage.

Echter is montage zo moeilijk niet.
Lagers in carter, krukas erin en duwen/trekken.

Vraag me dan ook af wat daar uberhaupt fout kan zijn gegaan.

Ik zou zeggen:
Keerringen eruit, as centreren.
Cilinder er weer op en startprobleem oplossen.
Echter staat het je vrij om te splitsen, al dan niet alleen voor de ervaring.
 
Je zou nog èèn keer alles rustig na kunnen lopen. Als eerste als de nok op het vliegwiel bij de pickup staat , staat dan de zuiger boven ( of bijna boven) ? wordt de bougie nat met starten ? Heb ik (jij) compressie ? Heb ik een vonk , als de nok voorbij de pick up komt ?
En waar we het nog niet over hebben gehad , hoeveel smeer je 1op 50 ? Voel je als je je hand op de inlaatkant van de carb houdt hem goed zuigen ? En al eens een nieuwe bougie geprobeerd ? Een keerring krijg je er haast niet heel uit , omdat de buitenring meestal in een kamer zit waar hij op aansluit , als dat niet het geval is zou je hem er , met een passende bus van de buitenmaat , eruit kunnen tikken via de binnenkant van het carter . Maar misschien kunnen ze ook wel blijven zitten. Maar voor die paar euro zou ik ze weer vernieuwen, en geen risico nemen.
Help me even op weg met die pick up en vink en zuiger, dat snap ik niet en heb ik nergens iets over gezien of gelezen

Ik smeer niks zit een electrische pomp dus dat zou hij zelf moeten doen
Post automatically merged:

Oke,
Ja gaat om de droogtijd voor je het blok gaat gebruiken, oftewel na montage.
Wat ik wel frappant vind is dat je na starten en na het probleem melden pas komt vertellen dat je de spie er niet in hebt en dat je krukas niet soepel loopt.
Nu heb je niks aan die opmerking, maar dan twijfel ik aan de how-to's / kundigheid. :hushed:


Keerringen zou ik idd niet hergebruiken na splitsen.
Ik zelf zou het blok demonteren, cilinderset en zuiger eraf.
Keerringen eruit trekken en eens zien wat er aan de hand is.
In theorie moet je met 2 moeren op de as en een metalen hamer de as prima kunnen centreren.
Steek ook eens een voelermaatje tussen wang en carter om te zien hoe wel of niet gecentreerd de as staat.
Als er echt geen beweging in die as komt dan is er wellicht iets mis qua onderdelen/montage.

Echter is montage zo moeilijk niet.
Lagers in carter, krukas erin en duwen/trekken.

Vraag me dan ook af wat daar uberhaupt fout kan zijn gegaan.

Ik zou zeggen:
Keerringen eruit, as centreren.
Cilinder er weer op en startprobleem oplossen.
Echter staat het je vrij om te splitsen, al dan niet alleen voor de ervaring.
Wat betreft die zuiger, ik hoorde een raar geluid en ik dacht eigelijk dat het bij de vario en de bendix vandaan kwam dus eruit gehaald en het was weg, totdat ik vanmiddag het met de spie ging proberen en toen hoorde ik het weer en ben ik gaan nadenken en kwam toen weer bij die zuiger uit.

Die spie was ik helemaal vergeten, het was dat ik mijn werkbroek aanhad en mijn hand in mijn zak stak en die spie opeens voelde

Dus ja het is wel achteraf gelul van me
Post automatically merged:

Ik heb een lager en keringset opnieuw besteld bij kparts...

Morgen ga ik het blok eronder vandaan halen, en alles eraf trekken, hopelijk kan ik hem na meten nog even centreren anders kan ik hem nog splitsen en opnieuw beginnen.

Alleen nog even over de zuiger boven en pick up dat snap ik even niet, daar heb ik nogniks over gezien of gelezen.
 
Last edited:
Back
Top