Speedfight 2 loopt niet meer

Hallo,

Ik heb een Peugeot Speedfight 2. Deze liep niet helemaal lekker. Dus ik de carb schoongemaakt. Maar nu start hij helemaal niet.
Aangezien hij eerst startte ga ik er vanuit dat hij gewoon compressie en vonk heeft. Hij krijgt benzine en olie.
Hij start ook niet met remmen reiniger.
Ik heb geen idee wat voor maat sproeier erin zit. Het is gewoon een standaard carb en luchtfilterhuis.
De slang die in het luchtfilterhuis zit is halverwege afgesneden en er zit een malossi luchtfilter in.

Alvast bedank voor de reacties
 
Advertisement - register to remove this

Zo ziet de bougie eruit:
je hebt 'm toch niet eerst schoongemaakt? wel een tijdje laten draaien/rijden zoals ik zei? ik vind 'm verdacht schoon.
Post automatically merged:

Ik heb het gevoel dat dat geluid van het vliegwiel/koevin gedeelte komt. Ik heb dat ook schoon gemaakt en nu is het een heel stuk minder.
Zo dacht mijn vader er overigens ook over
ik help het je hopen.
 
ik ken dit type scooter niet zo goed, maar volgens mij komt ie lekker op toeren? zit er nu niet iets mis in je aandrijflijn (vario/riem..) of heb ik het mis en hoort ie twee keer zo hard te janken voor er gang in komt?
Post automatically merged:

nogal schraal. zit geen kleur op. zal denk ik je sproeier maat eens bekijken en eventueel hoger gaan. Je kan je bougie er uit halen met buddy er nog in denk ik?? of zit de buddy er vlak boven:?
heeft alleen op de middenbok gedraaid, daar kan je geen bougie aan aflezen.
 
Top, dan corrigeer ik naar 58-62 en wacht ik de resultaten van de overige punten af.
Ik heb 60 erin gedaan door dit
Post automatically merged:

Ik heb geen sproeiers zo liggen dus dan zou ik die moeten kopen. Vandaar de vraag welke maat.
Alles gaat om 18:00 dicht en het dichtstbijzijnde is dik 20 min dus dan word dat morgen.
Post automatically merged:

Zo ziet de bougie eruit:
 

Attachments

  • 3469DFC1-0ADF-4865-99E2-9BDF54A55D33.jpeg
    3469DFC1-0ADF-4865-99E2-9BDF54A55D33.jpeg
    109.4 KB · Views: 9
  • A908D83E-2A8C-462B-89E7-FE1678163237.jpeg
    A908D83E-2A8C-462B-89E7-FE1678163237.jpeg
    109.3 KB · Views: 8
  • 0DE0BF69-3605-44ED-81D8-0C8A643FB535.jpeg
    0DE0BF69-3605-44ED-81D8-0C8A643FB535.jpeg
    118 KB · Views: 9
Last edited:
Ik heb 60 erin gedaan door dit
Post automatically merged:
Lijkt bijna denigrerend, maar ik weet dat het niet zo bedoeld is.

Even voor de duidelijkheid:
Je hebt een pakking vervangen. Je hebt de cilinder eraf gehaald, bekeken en gemonteerd. I.p.v. dat de scooter nu loopt rijdt hij 25.

Het is een brom?
1675366927552.png

Voor de goede orde.
Er hoort een pakking tussen:
- Carburateur en spruitstuk (of een isolator)
- Spruitstuk en membraan
- Membraan en motorblok(carters).
Ik heb geen zin om het hele topic weer door te spitten, maar ik heb nergens gelezen dat deze scooter van de begrenzingen ontdaan is.
Je bedoelt dat er geen varioplaat en geen prop/pijpje meer in/aan de uitlaat zit?
Ik zou inderdaad even wat meneer hierboven zegt, een grotere sproeier steken.
Verwijder meteen de luchtfilterbegrenzing. (dat witte/blauwe dingetje in het verlengstuk.
Sommige onbegrensde Speedfights rijde op sproeiers boven de 70, sommige op 62.
Zou eens beginnen rond de 74 en 70 - 66 halen.
Voor zover ik kan zien en horen op de videos is het toerenverloop enigszins frappant.
Als de sproeiers er geen verandering in brengen dan kan er idd even naar de overbrenging gekeken worden.

sf.jpg

Ik heb nog eens goed gekeken naar je foto's.
Ik corrigeer mezelf, die dikke slang met dat filtertje(groene cirkel) is imo eerder je olieleiding die van olietankje naar je oliepomp loopt waar op zijn beurt weer een dunner slangetje vandaan naar je carburateur loopt.
Ik mag dan ook aannemen dat in de rode cirkel je op je vacuumkraan/pompje je twee aansluitingen hebt. één vacuum en één benzine.
Vermoedelijk zit daar alles wel oke gezien de scooter toch een gulle 25 kmh loopt.
Conclusie is dan wel dat je geen brandstoffilter in je benzineleiding hebt.
Nu de scooter loopt is het overigens geen overbodige luxe om met remmenreiniger eventjes langs je inlaattraject te spuiten om te zien of daar reactie op is. Om zo toch even vast te stellen of er (nog) sprake is van valse lucht.

Wat betreft de compressie.
- Compressie meten met een meter die begint vanaf 10 bar en een beweging van de naald gelijkstellen aan een compressie van boven de 10 bar vind ik erg kort door de bocht.
10 bar zou ik sowieso wel veel vinden voor een oud cilindertje.

Imo is het stappenplan
- Luchtfilterbegrenzing verwijderen.
- Sproeier vergroten naar ca 74.
- Remmenreiniger rondom inlaattraject

Scooter even warm draaien, een kmtje rijden, dan stoppen en je bougie eruit halen en bekijken voor de bougiekleur.
Echter is dat compleet doelloos wanneer de sproeier ver van de ideale maat zou zitten.
In de basis kun je bij een tweetakt scootertje een sproeier prima afstellen op wel of niet verzuipen/stotteren totdat je op een maat in de buurt komt(Van groot naar klein afbouwen).

Overigens is 10 km rijden met een scooter die niet naar behoren rijdt sowieso af te raden.
 
Last edited:
Back
Top