Snorscooter stopt na 6 km

Ik denk niet dat dit de oorzaak van het uitvallen is met de scooter maar zorg er zo snel mogelijk voor dat de olie op pijl is als er teveel olie in het carter zit word de oliedruk hoger en kan er schade ontstaan aan het blok
Heb je de klepspeling al bekeken?
Dat soort dingen heb ik helaas niet zoveel verstand van. Olie heb ik wat afgetapt. Straks komt de nieuwe gasnaald, die oude was krom en stond op het onderste sleufje. Zal de nieuwe op het midden zetten. Mocht dat niet helpen dan is de volgende stap de bobine.
 
Kijk ook goed of er geen benzine in de olie zit, die combinatie smeert niet goed.
Kan zijn dat je carburateur leegloopt via de cilinder in je carter.
 
Er zat teveel olie in de scooter. Kan dit een oorzaak zijn van het stilvallen?
Dit zou wel kunnen als het carter veel te vol zat, maar dan is je bougie ook vettig als je hem eruit haalt. en wellicht staat er dan ook een laagje olie in je luchtfilter.
Wat @trabiarie schreef even goed controleren even de peilstok eruit draaien en kijken of de olie er snel afloopt of af druppelt.
Als de olie er snel af loopt, is de olie te dun en de kans is groot dat je olie dan is verdund met benzine, zoals Arie beschreef.
Verder kun je het ook zien dat als dit aan de orde is dat je olieniveau in het carter weer langzaam stijgt, dus even goed in de gaten houden.

Edit: Foutje gemaakt, het was @Broos niet @trabiarie, sorry. :blush:
 
Last edited:
Dit zou wel kunnen als het carter veel te vol zat, maar dan is je bougie ook vettig als je hem eruit haalt. en wellicht staat er dan ook een laagje olie in je luchtfilter.
Wat @trabiarie schreef even goed controleren even de peilstok eruit draaien en kijken of de olie er snel afloopt of af druppelt.
Als de olie er snel af loopt, is de olie te dun en de kans is groot dat je olie dan is verdund met benzine, zoals Arie beschreef.
Verder kun je het ook zien dat als dit aan de orde is dat je olieniveau in het carter weer langzaam stijgt, dus even goed in de gaten houden.
Ja klopt de bougie was ook vettig. Ik zal het luchtfilter ook even bekijken.
Post automatically merged:

Ja klopt de bougie was ook vettig. Ik zal het luchtfilter ook even bekijken.
Er zit inderdaad olie in het luchtfilter. Kan ik dat filter uitwassen?
Post automatically merged:

Een van de Polen van de bobine is ook verroest
20220323_193056.jpg
 
Last edited:
Ja klopt de bougie was ook vettig. Ik zal het luchtfilter ook even bekijken.
Post automatically merged:


Er zit inderdaad olie in het luchtfilter. Kan ik dat filter uitwassen?
Post automatically merged:

Een van de Polen van de bobine is ook verroest
View attachment 64331

filter kan je uitwassen als het een schuimfilter is maar ik raad je aan hem gewoon te vervangen kosten waarschijnlijk geen drol (maak ook gelijk even je luchtfilter huis schoon)
wat betreft de bobine zou ik de polen voorzichtig proberen een beetje op te schuren maakt nu waarschijnlijk geen goed contact meer zodra je dit gedaan hebt de bobine een paar keer achter elkaar er weer in en uit klikken
waarschijnlijk maakt de bobine geen goed contact meer en zal dus de scooter kunnen uitvallen slecht starten niet stationair lopen etc...
 
filter kan je uitwassen als het een schuimfilter is maar ik raad je aan hem gewoon te vervangen kosten waarschijnlijk geen drol (maak ook gelijk even je luchtfilter huis schoon)
wat betreft de bobine zou ik de polen voorzichtig proberen een beetje op te schuren maakt nu waarschijnlijk geen goed contact meer zodra je dit gedaan hebt de bobine een paar keer achter elkaar er weer in en uit klikken
waarschijnlijk maakt de bobine geen goed contact meer en zal dus de scooter kunnen uitvallen slecht starten niet stationair lopen etc...
Idd een schuimfilter. Bobine heb ik een nieuwe besteld, die komt morgen met de nieuwe gasnaald en bougie. Hopelijk zijn mijn uitval problemen na paar km rijden verleden tijd. Zal de nieuwe naald op de middelste stand zetten. Oude stond op laagste sleuf.
 
Idd een schuimfilter. Bobine heb ik een nieuwe besteld, die komt morgen met de nieuwe gasnaald en bougie. Hopelijk zijn mijn uitval problemen na paar km rijden verleden tijd. Zal de nieuwe naald op de middelste stand zetten. Oude stond op laagste sleuf.
slim! dan kun je uitsluiten dat het de bobine is (denk dat het de bobine is haha)
hopelijk zijn de uitval problemen dan inderdaad verleden tijd meld je hier of het probleem is opgelost?
 
slim! dan kun je uitsluiten dat het de bobine is (denk dat het de bobine is haha)
hopelijk zijn de uitval problemen dan inderdaad verleden tijd meld je hier of het probleem is opgelost?
Vandaag alle nieuwe onderdelen erop gezet. Wilde eerst niet starten. De tank ook maar even helemaal vol gegooid. Starte toen in één keer. Even warm laten lopen en toen de olie warm afgetapt tot het juiste niveau. Daarna de afstelling van stationair aangepakt. Daarna een stuk wezen toeren in de buurt. Heb 10,5 km gereden, zonder problemen . Zo ver heb ik nog niet op het ding kunnen rijden. Op hoop van zegen dat het probleem de wereld uit is.
 
Met een elektrische choke moet je niet aan het gas draaien met starten . Daarmee zet je dus 3x de acceleratie pomp ook nog aan de gang , en krijg je waarschijnlijk een te rijk mengsel. Als hij een maal start , loopt hij dan hoger in toeren , en zakt dit na 1a2 minuten naar stationair terug?
Dat is een teken dat je choke werkt.
 
Met een elektrische choke moet je niet aan het gas draaien met starten . Daarmee zet je dus 3x de acceleratie pomp ook nog aan de gang , en krijg je waarschijnlijk een te rijk mengsel. Als hij een maal start , loopt hij dan hoger in toeren , en zakt dit na 1a2 minuten naar stationair terug?
Dat is een teken dat je choke werkt.
Dat is precies wat er gebeurt. Zal zo eens zonder proberen.
 
Ik ga deze week de kleppen proberen te stellen. Ik zag ergens dat de bovenste op 0.6 moet en de onderste op 0.8 klopt dit? En kan dit met gewoon een sleutel en tang?
 
Back
Top