Snorscooter stopt na 6 km

NielsR

New Member
Hallo, ik heb vorige week een agm star 50 bj 2013 gekocht. 3045 km op de teller. Hij heeft een half jaar stil gestaan zei de verkoper. De eerste dag was ik op verschillende plekken in ons dorp geweest en viel hij plots uit. Na een paar minuten wachten starte hij weer. Dag erna toch maar iers langere rit proberen te maken. 5 km rijden zonder problemen. Vandaag de scooter mee naar het werk. Na ongeveer 6 km moest ik stoppen voor het stoplicht en de scooter ging weer uit. De elektrische start deed het gewoon maar hij ging niet aan. 5 minuten wachten en hij starte weer. Ging vrij snel iets schokken. Toevallig een garage aan de overkant. Ze dachten een benzine probleem maar geen tijd om te kijken. Ik ben omgekeerd. Hij starte weer. Ongeveer 3 km rijden en weer uit. Zo tot ik thuis was. Als hij draait hoor ik geen rare geluiden ofzo. De verkoper gokt op verstopt benzinefilter. Hier las ik iets over vacuumpomp. Iemand een idee?
 
Advertisement - register to remove this

je kan eerst proberen door je dop open te laten(klein stukje) zodat er lucht bij kan , tank niet helemaal vol i.v.m overlopen .
Meestal zit er een klein gaatje in je dop voor de ontluchting , anders een slangetje aan je vulpijp.
 
Ik zal dat morgen eens bekijken. Anders een klein gaatje in de tankdop maken? Met bv een spijker?
Zou ik niet doen.
Eerst kijken of het uberhaupt aan de beluchtig ligt.
Wat ik eens zou doen is, even proberen op de manier zoals @trabiarie in z'n post #4 en @gcs100 in z'n post #5 beschrijven.
Want als jij de beluchting hebt in je tankdop, is dit niet zomaar een gaatje maar toch op een speciale manier zodat er niet rechtstreeks benzine kan uitspatten als je bijvoorbeeld op een oneven wegdek rijdt of de tank een beetje vol zit.
Wat je meestal merkt als de beluchting van je tank niet goed functioneert en er dus een onderdruk ontstaat in die tank door het zakken van het brandstofniveau, je benzine niet meer goed tot bij je carburateur komt door de gravitatie.
Als je op het moment dat je scooter uit valt dan de tankdop los draait, je een heel subtiel "schhhh-geluid hoort.
De buitenlucht stroomt dan in je tank.
 
Ik zal dat morgen eens bekijken. Anders een klein gaatje in de tankdop maken? Met bv een spijker?
Dan gaat het stinken in je buddybak.
Ik heb een Kymco met een ontluchting in de tankdop, alles meurt altijd naar benzine.
De Vespa'shebben een ontluchting via een slang met een terugslagventiel.
Dus dat is beter.
Wij hebben dat bij een Vespa gehad die langzamer ging lopen, dat waren de kleppen.
Misschien je klepspeling eens controleren.
 
Dan heb je dit in iedergeval gecontroleerd en uitgesloten.

Je zegt, de scooter heeft langere tijd stil gestaan.
Heb je de carburateur al eens schoongemaakt en/of de bougie eens bekeken of vervangen?
 
Bruin is prima maar bij een originele 4-takt kan de kleur ook iets meer naar de grijze kant nijgen.
Dit omdat de moderne scooters, af fabriek, wat armer worden afgesteld ivm de milieu eisen.

Als je toch bezig bent zou ik toch ook op z'n minst het schoonmaken van de carburateur meenemen en ook eens goed kijken naar de vlotter/vlotternaald en of het toegangskanaaltje van je vlotterkamer eventueel deels verstopt zit of de vlotternaald niet verkleeft zit in de zitting.
De huidige Euro98/E5 bevat zo'n 5% ethanol, ethanol is hygroscopisch maw trekt water aan.
Dit effect wordt nog versterkt als je Euro95/E10 tankt.
Dit is ook de reden dat niet alle voertuigen E-brandstoffen mogen tanken of op z'n minst geen E10, de thanol in de benzine het onttrekt ook water uit dichtingen die dan broos worden en gaan lekken.
Ik heb al carburateurs gezien waarvan de bodem van de vlotterkamer helemaal geoxideerd was of bruin/groen was van de sludge.
 
Ik trek net de vacuumslang los. Daar zit war benzine in klopt dit?
Post automatically merged:

Een kennis wil de carburateur voor mij doen
 
Normaal zit geen benzine in je vacuumslangetje, kan wel een klein beetje gecondenseerde brandstof of vocht zijn .
Zit er veel brandstof in dan kan er een lekje zitten in het membraan van je vacuumkraantje/pompje.

Een kennis wil de carburateur voor mij doen
Lijkt me heel verstandig.
 
De problemen klinken als een benzine probleem mocht dit het niet zijn zou ik de kleppen checken hoe je het probleem omschrijft klinkt ook als een verkeerde klepspeling of koolaanslag op de kleppen
 
Nou toch te snel gevierd. Vandaag 4 km en scooter valt weer uit. 3 km gelopen. Weer geprobeerd en kon de laatste km rijden. Half gas anders slaat hij bijna uit. Kan het dat hij teveel benzine krijgt en na een x aantal km verzuipt? Of wordt hij misschien te heet?
 
Nou toch te snel gevierd. Vandaag 4 km en scooter valt weer uit. 3 km gelopen. Weer geprobeerd en kon de laatste km rijden. Half gas anders slaat hij bijna uit. Kan het dat hij teveel benzine krijgt en na een x aantal km verzuipt? Of wordt hij misschien te heet?
Heb je niet gewoon vieze benzine, waardoor hij elke x verstopt?
 
Back
Top