Denk dat "zware" wielen ook niet erg veel vermogen vreten, dat is net als een zwaar standaard vliegwiel, het vermogen is hetzelfde alleen het duurt langer voordat het motorblok op toeren kan komen doordat deze meer massa in beweging moet zetten.
Precies, het kost energie om die massa rond te laten draaien. Dat kost dus vermogen. Bij een vliegwiel gaat de energie toch ook in het vliegwiel zitten om diezelfde energie weer terug te geven bij gas lossen (schakelen)? Bij zware wielen is dat precies hetzelfde. Het vermogen op een testbank wordt namelijk ook gemeten tijdens de acceleratie, hoe snel kan de motor via de wielen de rollen van de testbank ronddraaien. Doordat de rollen een bepaalde massa hebben, is het een vrij simpel sommetje om te kijken hoeveel vermogen er wordt geleverd om die rollen te laten versnellen. Als je dus eerst een zwaar vliegwiel, dan nog zware wielen etc moet laten ronddraaien voordat die energie op de rollen komt, kost je dat dus gewoon vermogen tussen de krukas en het contact met de rollenbank of wegdek.
uhhh eerst maar eens rijden, dan evt standalone + grote injectoren.
Zal wel richting de 500+whp gaan
lekkere score hoor misha!!, wat hou je aan de wielen over? 580?
Dan maakt het gewicht alsnog bijna geen invloed, voorbeeld:
Als je een auto van 3.000kg op een continue snelheid van 100km/h wil laten rijden maakt het niet uit of je nou 200pk hebt of 400pk met een bijbehorend koppel van 200nm en 350nm.
Alleen bij het blok van 400pk zal deze een stuk sneller op de genoemde snelheid zitten.
Wat ik wil zeggen is dat massa rond laten draaien (bijna) geen vermogen kost, want ook al zou je een vliegwiel van 50 kg hebben in de auto komt het motorblok moeilijker op toeren maar dit maakt voor het eindvermogen geen verschil aangezien het motorblok ook naar zijn maximum toerental klimt.
Deze zal bij een vliegwiel van 10kg wel sneller naar het maximale toerental (en vermogen) accelereren.
Het gewicht heeft heel veel invloed, want je meet het vermogen niet bij 100 km/h constant. Je meet het vermogen tijdens de acceleratie, namelijk via de formule F=m*a. Doordat je de massa (m) van de rollen (en je wielen, vliegwiel, remmen etc) laat accelereren (a) komt je uit op de kracht (F) die de wielen overbrengen op de rollen.