This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

show je eigen auto #87

Op het moment van niet sturen is de pomp van stuurbekrachteging niet zo zwaar. Maar de factoren zwaren velgen met brede banden geven veel rol weerstand.

Bij een Evo is het zelfs 24% wat je verliest aan de AWD.
 
Denk dat "zware" wielen ook niet erg veel vermogen vreten, dat is net als een zwaar standaard vliegwiel, het vermogen is hetzelfde alleen het duurt langer voordat het motorblok op toeren kan komen doordat deze meer massa in beweging moet zetten.

Bredere wielen (en dan eigenlijk de banden) geven meer rolweerstand.
 
Denk dat "zware" wielen ook niet erg veel vermogen vreten, dat is net als een zwaar standaard vliegwiel, het vermogen is hetzelfde alleen het duurt langer voordat het motorblok op toeren kan komen doordat deze meer massa in beweging moet zetten.

Precies, het kost energie om die massa rond te laten draaien. Dat kost dus vermogen. Bij een vliegwiel gaat de energie toch ook in het vliegwiel zitten om diezelfde energie weer terug te geven bij gas lossen (schakelen)? Bij zware wielen is dat precies hetzelfde. Het vermogen op een testbank wordt namelijk ook gemeten tijdens de acceleratie, hoe snel kan de motor via de wielen de rollen van de testbank ronddraaien. Doordat de rollen een bepaalde massa hebben, is het een vrij simpel sommetje om te kijken hoeveel vermogen er wordt geleverd om die rollen te laten versnellen. Als je dus eerst een zwaar vliegwiel, dan nog zware wielen etc moet laten ronddraaien voordat die energie op de rollen komt, kost je dat dus gewoon vermogen tussen de krukas en het contact met de rollenbank of wegdek.
 


Dan maakt het gewicht alsnog bijna geen invloed, voorbeeld:

Als je een auto van 3.000kg op een continue snelheid van 100km/h wil laten rijden maakt het niet uit of je nou 200pk hebt of 400pk met een bijbehorend koppel van 200nm en 350nm.
Alleen bij het blok van 400pk zal deze een stuk sneller op de genoemde snelheid zitten.

Wat ik wil zeggen is dat massa rond laten draaien (bijna) geen vermogen kost, want ook al zou je een vliegwiel van 50 kg hebben in de auto komt het motorblok moeilijker op toeren maar dit maakt voor het eindvermogen geen verschil aangezien het motorblok ook naar zijn maximum toerental klimt.
Deze zal bij een vliegwiel van 10kg wel sneller naar het maximale toerental (en vermogen) accelereren.
 
Vandaag lekker aan het klussen geweest aan de S3. Voor het eerst in weken dat ik weer eens met auto's bezig ben Voor + achter H&R stabilisatorstangen, achter verstelbare Megan Racing draagarmen en voor massieve draagarmrubbers geplaatst. Verschil met origineel betreffende de stab.stangen is behoorlijk! Voor is nu 25mm ipv 19mm en achter 21mm ipv 15mm. Ook wel relaxt dat je ze iets af kan stellen afhankelijk van waar je de koppelstangen monteert. De Megan Racing draagarmen zijn in lengte verstelbaar wat als voordeel heeft dat ik nu achter ook camber kan stellen. Draagarmrubbers voor zijn niet zo spannend, maar was wel een aandachtpuntje. De originele zijn niet massief en waren ook nog eens behoorlijk gaar .. oftewel opbokken. Woensdag uitlijnen bij de one and only Lammert v/d Meulen en dan Zondag knallen @ Assen :W

Wat zijn de nieuwe en wat zijn de oude onderdelen? :+


Nieuwe vs oude draagarmrubbers.


Stab.stang voor gemonteerd + draagarmen.


Alles H&R ja toch
 
lekkere score hoor misha!!, wat hou je aan de wielen over? 580?

Ik ben flink op weg met mn manifold voor de VRT
Zo komt de turbo te hangen


van voren gezien (turbo ligt trouwens los op 1 van de bochten, dit is niet t complete manifold)


En zo ziet het spul er ongeveer uit
 

Het gewicht heeft heel veel invloed, want je meet het vermogen niet bij 100 km/h constant. Je meet het vermogen tijdens de acceleratie, namelijk via de formule F=m*a. Doordat je de massa (m) van de rollen (en je wielen, vliegwiel, remmen etc) laat accelereren (a) komt je uit op de kracht (F) die de wielen overbrengen op de rollen.
 

Met een (bijvoorbeeld) zwaarder vliegwiel of zwaardere velgen zou het langer duren voordat de motor op zijn maximum vermogen zit.


Zie:
http://www.tuning-gids.nl/vliegwiel.htm
 
Zolang je nog accelereert, nemen de draaiende delen energie op, en zet je dat vermogen dus niet op het asfalt neer, maar gebruik je dat om de boel sneller rond te laten draaien.
Wat jij zegt, geldt voor het krukasvermogen, niet voor wat je op de rollenbank neerzet, en waar het uiteindelijk om gaat. Waarom heeft een 4x4 meer verlies dan een RDW, en die weer meer dan een FWD?
Wat in je link staat klopt, namelijk dat er niet meer vermogen wordt gegenereerd, maar er word wel meer vermogen op het asfalt gezet, doordat er minder energie in de draaiende massa wordt gestopt. Hoe wil je anders verklaren dat je met een lichter vliegwiel sneller optrekt?
 
een 4x4 heeft veel meer verlies omdat het i.p.v. 2 wielen 4 moet aandrijven en dat betekend dus ook ongeveer 2x zoveel verlies (niet helemaal) door meer bewegende tandwielen in de bak, homokineten, een extra differentieel etc.
Ook hebben 4x4 wagens meestal flink brede sloffen die voor zeer veel rolweerstand zorgen, voorwiel aangedreven auto's zijn over het algemeen de wat "lichtere" auto's met smallere banden.

Het vermogen wordt bij een lichtere aandrijflijn sneller op het asfalt gezet, en andersom geld natuurlijk ook het tegenovergestelde.

Volgens mij zeg je nu hetzelfde als dat ik doe
 
Ik wilde net zeggen, jullie pleiten beide voor de zelfde standpunten. Iig bedankt voor de uitleg. Scooterforum (lees GC) wordt nog eens leerzaam zo:#
 
No offence hoor, maar als je dit ook maar een heel klein beetje hebt doorgenomen toen je nog met scooters bezig was moest je dit eigenlijk weten

Iemand nog 3,2 meter rvs pijp kopen? Diameter is 63,5x1,5, mooi voor uitlaatjes bijv. Ik heb mijn pijp gehecht, nu nog ff een x tijd vinden om hem af te lassen, de flens klaar te maken en ik moet nog een donut flens en pakking bestellen.