show je eigen auto #87

No offence hoor, maar als je dit ook maar een heel klein beetje hebt doorgenomen toen je nog met scooters bezig was moest je dit eigenlijk weten:P

Iemand nog 3,2 meter rvs pijp kopen? Diameter is 63,5x1,5, mooi voor uitlaatjes bijv. Ik heb mijn pijp gehecht, nu nog ff een x tijd vinden om hem af te lassen, de flens klaar te maken en ik moet nog een donut flens en pakking bestellen.

Zegt de man die geen lasbochten gebruikt bij het bouwen van een uitlAAD..

En 3.2 meter rvs kan je beter bewaren voor een volgend klusje, zoveel levert t toch niet op..
 
Hmm die maat heb ik ongeveer nodig. Middenpijp is namelijk 2x60 voor de S38.
Maar eerst een passende demper vinden in die diameter, maar is echt beroerd zoeken.
Heb er best wat voor over maar net geen zin een nieuwe van +- 6 a 700 euro...
De juist maat zit onder een E36 M3 en dan liefst een rvs idee.. (eisenmann of supersprint)
 
Zegt de man die geen lasbochten gebruikt bij het bouwen van een uitlAAD..

En 3.2 meter rvs kan je beter bewaren voor een volgend klusje, zoveel levert t toch niet op..

Ik gaf toch aan dat ik het als een uitdaging zag om de bochten uit segmenten te maken en hem helemaal zelf te maken.
Een lasbocht kopen en een recht stuk pijp afzagen kunnen de meeste mensen, ik zag de uitdaging in het uitwerken en vervaardigen van de uitlaat zonder kant en klaar product. Dat pim lasbochten gebruik is logisch, dat is gewoon veel sneller en makkelijker dus voordeliger voor de klant.

@ Jurjen: ik kan wel een demper met binnendiameter 60mm regelen in verschillende modellen.
 
Iedereen nog flink aan het klussen! Turbo hier en daar 8)
Petje af Misha, wat een geweld!

Zelf ook weer geïnvesteerd in een winter wagentje. Rekord '82 met 2.0 injectie.
Meteen verbreed staal eronder
t64ifl.jpg


En even in de zandbak in geweest :7
t708oy.jpg
 
Iig bedankt voor de uitleg;). Scooterforum (lees GC) wordt nog eens leerzaam zo:#

Daar draait het ook om op zo'n forum toch? Zulke (technische) discussies zijn voor mij in ieder geval het leukste, de ene keer deel je iets, en de andere keer lees/leer je juist weer iets. De projecten van Pim en Suffie etc vind ik dan weer super interessant, en daar mag van mij ook wel wat meer van gepost worden.
 
Beroerde is dat ik niet met de auto kan rijden om ergens 'even' een uitlaat te kunnen laten maken..
Zal de site van simons even doorspitten!

@ schully dat is zeker zo. Domme gelul is zo af en toe ook prachtig. Betrefd die pk's wist ik echt niet.
Vraag me af dus dat alle opgegeven pk's die altijd overal leest altijd krukas pk's zijn.. (in de bank zit standaard een rekensom?)
Dus zou een e30 325 die op papier 172 pk heeft maar 130 a 140pk geven op de achterwielen?

@rooienaar, schik nog van de dodge? je reed hem wel op gas toch?
Mooi hoor zo'n 2 liter rekord, dat was het vroeger helemaal 8)

Edit. bij simons hebben ze alleen van die lelijke dubbele dempers ivm met 2x60 ingang.

Zoek zoals deze eigelijks maar dan voor een e36 m3 ivm die doorgang. Zonde om hem te gaan knijpen..
 
Last edited:
Ik gebruik lasbochten omdat het beter is voor je stroming:P
Lasbochten gebruiken is niet zo simpel als het lijkt hoor... je gebruikt in 90% van de gevallen geen complete 90 graden bocht, dus de flex of zaag moet er altijd wel in

Ik gaf toch aan dat ik het als een uitdaging zag om de bochten uit segmenten te maken en hem helemaal zelf te maken.
Een lasbocht kopen en een recht stuk pijp afzagen kunnen de meeste mensen, ik zag de uitdaging in het uitwerken en vervaardigen van de uitlaat zonder kant en klaar product. Dat pim lasbochten gebruik is logisch, dat is gewoon veel sneller en makkelijker dus voordeliger voor de klant.

@ Jurjen: ik kan wel een demper met binnendiameter 60mm regelen in verschillende modellen.
 
@ schully dat is zeker zo. Domme gelul is zo af en toe ook prachtig. Betrefd die pk's wist ik echt niet.
Vraag me af dus dat alle opgegeven pk's die altijd overal leest altijd krukas pk's zijn.. (in de bank zit standaard een rekensom?)
Dus zou een e30 325 die op papier 172 pk heeft maar 130 a 140pk geven op de achterwielen?

Die 172 pk op papier zijn inderdaad krukaspk's, en je mag blij zijn als er na 2 ton nog 150 over zijn, wat na verlies misschien nog maar 110 op de achterwielen zijn. :P

Betreft die rekensom op de rollenbank. Bij mijn auto werd toen na het accelereren het gas losgelaten, en aan de hand van de tijd die nodig was om terug te vallen tot een bepaald aantal toeren, werd er bepaald hoeveel verlies er in de aandrijving zat. Denk dat dit gaat via F=m*a, waarbij a negatief is, vanwege de deacceleratie, maar a is wel m/s^2 waar je dus de tijdsfactor in de formule kan inbouwen. Heb nu wel een paar biertjes op, en deze theorie is best lang geleden voor mij, dus kan er naast zitten. ;)
 
Ik gebruik lasbochten omdat het beter is voor je stroming:P
Lasbochten gebruiken is niet zo simpel als het lijkt hoor... je gebruikt in 90% van de gevallen geen complete 90 graden bocht, dus de flex of zaag moet er altijd wel in
Dat er bijna altijd nog gezaagd moet worden ondanks dat je een bocht hebt zal ik inderdaad niet ontkennen.
Mijn uitlaat heb ik van 1,5 wanddikte gemaakt en gelast zonder backing gas en hij is toch wel netjes aan de binnenkant. Het was voor mij meer de uitdaging dan dat ik echt naar die ene pk kijk. Die doorstroming merk ik zo goed als zeker toch niet aangezien mijn binnendiameter van 50mm naar 60,5 gaat. Het is dus zelfs misschien nog overkill voorlopig maar als ik nog een spruitstuk neem met 2,5 inch collector zal ik sowieso een andere pijp vanaf het spruitstuk moeten nemen.

Misschien weet jij wel welke donutflens ik er het beste voorlopig op kan lassen. Mijn huidige oem spruit heeft een 2" collector en zoals ik al zei is mijn middenpijp 2,5". Is het nu verstandig om een 2,5" flens er op te lassen of een 2,25"? De flens kan ik later nog aanpassen als ik een andere spruit neem, maar het gaat mij er voorlopig even om dat de flensverbinding tussen de oem collector en mijn nieuwe middenpijp lek dicht is.

Edit: heb jij misschien nog interesse in 3 meter 2,5 pijp, mag voor 45 euro weg.

Aanvulling op het verhaal rondom de pk's van je auto. Zeg voor de grap eens kleinere en lichtere velgen op je auto, je zal het verschil in acceleratie merken en een duidelijk verschil in je toerental bij een bepaalde snelheid zien. Het is voor veel autobezitters meer een vorm van uiterlijk vertoon voor de auto, maar in mijn ogen toch wel iets waar je rekening mee kan houden als je een set velgen aanschaft. Dat, massa van de velgen die op gang gebracht moet worden, is dus 1 van de factoren waar scullie het over had wat het vermogen van een auto beïnvloed.
 
Last edited:
Dat is ook mijn plan voor in de toekomst, een EG33 H6 blok (3.3 liter 6 cilinder, samen met Porsche ontwikkeld), maar dan in wat subaru aparts, een BRZ of een Saker... Alleen gaat dit natuurlijk dubbele van mijn huidig project kosten, dus spaar ik nog even door en geniet ondertussen van mijn GC8 :p

Voor diegenen die het niet weten, dit is het bakkie/blokkie van Andy Forrest, topspeler op Impreza Dragrace wereld. Deze levert duuzend peekaa en 1200 Nm als ik me niet vergis. True fun story: niet zo lang geleden is hij een deur kwijt geraakt. Normaal deed zijn vrouw de ramen aftapen, maar dit keer zat ze er in en deed niemand het voor hem. Eerst vloog zijn ruit eruit en vervolgens polyester deur toen hij 280 reed. Daar zit je dan.
 
Gister m'n auto laten notchen. Heeft de beste man heel netjes gedaan! Compleet rondgelast en daarna in de strijk en tectyl gezet!
Ik merkte op de terugweg dat m'n auto niet meer aanliep!

img2012082800183.jpg
 
Back
Top