De riem zou dan goed moeten zitten, dus shims zijn dan overbodig.En hoe kan ik shim ringen plaatsen als de vario bus geen ruimte meer heeft? Of zit de riem dan precies goed?
Shimmen dient er voor dat de snaar geleidelijker door de poelies loopt. De snaar ligt hierdoor vrij (uitlijning). Je hebt een betere optrek + beter herpakken tijdens rijden. Je verlengt de variobus en daarme gelijk de juiste afstand tussen de poelies.
Dat leg ik net uit...Waarom loopt de riem dan hierdoor "geleidelijker" tussen de twee poelies?
Dat zeg ik niet, dat zegt de tekeningen dit dan de juiste afstand maar moet zijn.
Dat leg ik net uit...
Door de variobus te 'verlengen' wordt de afstand tussen de poelies simpelweg groter waardoor de V-snaar vrij ligt en sneller kan klimmen als een scooter toeren maakt. En zo dus 'geleidelijker' loopt.
Post automatically merged:
Dat zeg ik niet, dat zegt de tekening
Ja.
Dus tussen varioschijf en koelvin/starttandwiel
Ja weerspreekt duidelijk mijn theorie over shimmen. En volgens de uitleg in het filmpje erg logisch het gedrag vd V snaar als die onderin ligt. Eerst de achterpoelies ipv de V snaar in de voorste poelies als deze te diep ligt. Duidelijk verhaal.
Dan heb ik al die tijd in de verkeerde theorie gelooft. M.a.w. puur onzin dat shimmen —> naar prullenbak
Maar waarom beweren anderen dan weer precies tegenovergestelde en waarom merk ik dan wel degelijk betere prestatie met mijn scooter... Klopt hier dan helemaal niets van? Ik vond de uitleg over shimmen altijd erg aannemelijk.
Dit is dan een behoorlijke misvatting als sommige nog denken dat een V snaar een vario 'aandrijft' dmv tanden...Mensen vergissing zich hierin en denken dus dat de onderkant van een v-snaar moet functioneren als een tandriem die in tanden van een tandriemschijf vallen.
De theorie van jouw goed/fout plaatje wat door anderen beweert wordt is ook ongegrond. Ik heb dat plaatje jaren geleden ook wel eens voorbij zien komen op scooterfreaks forum en erin gelooft, totdat ik dus op eigen onderzoek uitging en toevallig het onderwerp v-riem voorbij kwam tijdens mijn werktuigbouwkundelessen. Daarom gaf ik ook in het begin een voorbeeld aan van een tandriem. Mensen vergissing zich hierin en denken dus dat de onderkant van een v-snaar moet functioneren als een tandriem die in tanden van een tandriemschijf vallen. Echter negeren ze het feit dat de aandrijving oftewel de overbrenging plaats vindt via de flanken van een v-riem.
Shimmen kan, maar dan aan de kant van gradenplaat en dit puur om het geheel, dus de vario EN halfpoelie op te schuiven. Zo kun je ervoor zorgen dat de riem tussen de variator en achterpoelies in een rechte lijn loopt. Anders slijt die namelijk en verlies je behoorlijk wat rendement.
Het plaatje is wat dat betreft correct. Hierbij ga ik uit van een standaard Minarelli motorblok.
Daar zit standaard al een shim/vul of afstandsring in gemonteerd zoals getoond op het plaatje.
Deze zit er niet voor niets lijkt me.... Bij Mina is het zo dat als de v-riem versleten is, men nog een x-aantal km kunt rijden zonder deze ring.
Bij het plaatsen van een nieuwe v-riem dient dan deze vulring weer terug geplaatst te worden.
En alhoewel ik het deels met je eens bent, haal je volgens mij twee dingen door elkaar.
Hier wordt er gesproken over een v-riem met variabele overbrengingsverhouding.
Bij een v-riem met vaste overbrengingsverhouding, zoals bijvoorbeeld op koel- en smeersystemen, is het van het grootste belang dat de v-riem volledig aanligt op de flanken van de poelies.
Bij een variabele overbrengingsverhouding maakt dit echter maar een klein verschil.
De koppeling doet immers het eerste werk tot ongeveer 20/25 km, daarna neemt de vario het over en loopt het naar de top.
De v-riem ligt immers bij een standaard exemplaar bovenop de begrenzerring welke over de variobus geplaatst is.
Ringen plaatsen achter de gradenplaat is ook niet echt verstandig mits het wordt aangegeven in de beschrijving van de nieuwe (race)-variateur met een andere gradenplaat welke men plaatst. Ook het filmpje laat zien dat er een andere (niet standaard) vario en halfpoelie geplaatst wordt op het voertuig met een langere variobus.
Stel dat deze meneer nou de korte bus geplaatst had.., ben je dan nog steeds van mening dat shimmen onzin-of ongegrond is?
De bus valt (meestal) immers (een stukje) binnenin de halfpoelie.....
Let wel! Breedte (tolerantiemaat) van de v-riem speelt ook nog een belangrijke rol in deze.
Als dit alles niet goed staat afgesteld en-of uitgelijnd, loopt het voor geen meter en rijdt de scooter in de verkeerde versnelling weg wat dipjes teweeg brengt zoals arkAC al aangaf.
Een v-riem (ook wel bekend als v-snaar) is een aandrijfriem die over minimaal 2 poelies met dezelfde v-vorm loopt. De werking is gebaseerd op wrijving. De wrijving tussen de flanken van de V-riem en de poelie zorgt ervoor dat het vermogen van de aandrijfpoelie wordt doorgegeven aan de andere poelie. Slijtage is dus onvermijdelijk, maar gelukkig zijn er meerdere riemen-of snaren verkrijgbaar waar we tegenwoordig uit kunnen kiezen.
Heel interressant deze discussie, waar ik op concludeer is dat je het simpelweg moet testen en kijken wat gewoon het beste werkt voor jou afstelling/scooter, ik ga ff een malossi snaartje voor de vespa sprint bestellen die 5 mm breeder is en 9mm langer dan de orginele vespa sprint snaar, kijken hoe die daar op reageert en zie ik geen verbetering dan eventueel kijken of hij beter reageert met shimringen
Dat je een shimring tussen de starterkrans en krukasmoer kan doen snap ik al hellemaal niet want dat verplaast toch niet de variobus????? Los daarvan heb ik een malossi multivar in mijn vespa sprintje gezet en hoop ik dat hij met een malossi v snaar beter reageert, er zal vast wel een reden moeten zijn dat hij 9mm langer en 5mm breder is toch, heeft het geen/slechte invloed dan zet ik die orginele der weer in, misschien ga ik hem shimmen maar word de eerste keer heb dat nog nooit gedaan / edit = ik snap al wat je bedoelt met die shimring tussen 13 en 14 plaatsen.Misschien wel wat laat, maar de bron is gewoon vanuit Yamaha/MBK/Minarelli zelf.
View attachment 65854
De shimring kan verwijdert worden als de snaar te veel slijtage vertoont. (toleranties moet men zelf even opzoeken)
Echter is het wel belangrijk om de ring dan wel aan de voorzijde terug te plaatsen.., ik plaatste het zelf altijd tussen nummer 13 (de veerring) en 14 (kickstartrondsel) op die manier voorkom je dan dat je de krukas naar de klote draait op het begin van de tanden/banen.
Ik zou persoonlijk geen langere nemen...
Waarom? Een langere gaat wat dat betreft niet in en/of afslijten tot dat deze de optimale lengtemaat bereikt heeft!
Een iets bredere kan wel, echter moet je hier ook niet teveel afwijken van de originele maat omdat dan de versnelling van de motor niet goed van start gaat om het zo maar even te zeggen. Het ging hier overigens over de 2 takt motoren, maar in principe is dit qua 4 takt wel idem, enige wat afwijkt is dat een 4 takt motorblok een enorm koppel genereert met een relatief laag toerental t.o. de 2 takt motoren.