Shim ringen?

Manu76

Burn and rise...
Hoi,

Algemeen:

Ik heb wat zitten lezen en las dat er schim ringen bestaan om de vario goed af te stellen.

Maar wanneer is dat nodig? Als de riem te strak aansluit tegen de koelvin bijvoorbeeld?


Ik bedoel mijn aandrijfriem vult mijn gehele vario bus, is dat te strak?

En hoe kan ik shim ringen plaatsen als de vario bus geen ruimte meer heeft? Of zit de riem dan precies goed?

Of zit ik nu te ver door te denken? Het lijkt mij als de snaar te hard geknepen word tussen de poelies zeg maar, deze te hard slijt?
 
Advertisement - register to remove this

Hi,
Doordat de V snaar 'klem' zit slijt deze niet harder omdat naarmate je toeren maakt, de snaar klimt en dus niet meer klemt :)
Tenzij een V snaar onjuiste afmetingen heeft of veels te dik dan zou je de koelvin/poelie er niet eens meer fatsoenlijk op krijgen. Staat je scooter uit dan ligt de snaar weer onderin de poelies/koelvin. Dat jouw riem de hele bus vult is goed maar als je riem een paar mm over de bus ligt niet. Dan heb je er idd wat aan als je gaat shimmen door 1 of 2 afgemeten ringen ter opvulling te plaatsen zodat de snaar exact gelijk ligt:
_20200421_110851.JPG
Een juiste afstelling voorkomt snelle slijtage van de V-snaar en voorkomt een dip bij het wegrijden.
En hoe kan ik shim ringen plaatsen als de vario bus geen ruimte meer heeft? Of zit de riem dan precies goed?
De riem zou dan goed moeten zitten, dus shims zijn dan overbodig.
 
Last edited:
Voor welke scooter is dit? Want dat gaat niet op voor elke scooter.
Je kan er vanuit gaan dat de standaard afstelling vaak gewoon al de best is. Omdat dit vanuit de fabriek al bekeken is in het ontwerp van het blok.
Dit geld dan wel als je een standaard vario gebruikt.


Als de riem te hard geknepen word heb je vaker eerder een te sterke drukveer gemonteerd. En ja dat laat de riem ook harder slijten omdat er meer wrijving is tussen beiden poelie schalen.
 
Mijn riem ligt nooit geheel op de variobus. Het is immers geen tandriem die in de tanden moet vallen (slipvrije overbrenging) maar een v-snaar waarvan de flanken juist tegen de wanden van vario en halfpoelie gedrukt moeten worden. Een v-snaar mag in principe niet op de variobus rusten.

Shimmen is trouwens niet alleen bedoeld voor variobussen. Je kunt ook de gehele vario naar links of naar rechts shimmen zodat de uitlijning ten op zichte van je poelies klopt.
 
Shimmen dient er voor dat de snaar geleidelijker door de poelies loopt. De snaar ligt hierdoor vrij (uitlijning). Je hebt een betere optrek + beter herpakken tijdens rijden. Je verlengt de variobus en daarme gelijk de juiste afstand tussen de poelies.
Uit eigen ervaring merk ik met vario geshimt aanzienlijke verbetering in prestatie ipv niet-shimmen. Of de V snaar goed ligt is vaak het eerste waar ik naar kijk als ik de vario los haal bij een nieuwe scooter.
 
Last edited:
Shimmen dient er voor dat de snaar geleidelijker door de poelies loopt. De snaar ligt hierdoor vrij (uitlijning). Je hebt een betere optrek + beter herpakken tijdens rijden. Je verlengt de variobus en daarme gelijk de juiste afstand tussen de poelies.

Uit jouw tekening kan ik maar een ding opmaken en dat is dat de riem geheel op de variobus ligt en dit dan de juiste afstand maar moet zijn. Puur alleen omdat de riem over de gehele lengte van de variobus ligt? Waarom loopt de riem dan hierdoor "geleidelijker" tussen de twee poelies?

Je kunt ook de halfpoelie en vario in zijn geheel naar links of rechts shimmen zodat de riem oftewel de overbenging lineair loopt.
 
Waarom loopt de riem dan hierdoor "geleidelijker" tussen de twee poelies?
Dat leg ik net uit...
Door de variobus te 'verlengen' wordt de afstand tussen de poelies simpelweg groter waardoor de V-snaar vrij ligt en sneller kan klimmen als een scooter toeren maakt. En zo dus 'geleidelijker' loopt.
Post automatically merged:

en dit dan de juiste afstand maar moet zijn.
Dat zeg ik niet, dat zegt de tekening ;)
 
Dat leg ik net uit...
Door de variobus te 'verlengen' wordt de afstand tussen de poelies simpelweg groter waardoor de V-snaar vrij ligt en sneller kan klimmen als een scooter toeren maakt. En zo dus 'geleidelijker' loopt.
Post automatically merged:


Dat zeg ik niet, dat zegt de tekening ;)

Wat bedoel je eigenlijk met tussen de poelies? Halfpoelie en de variator neem ik aan?
 
Ja.
Dus tussen varioschijf en koelvin/starttandwiel

Ja dan ben ik het niet eens met jouw theorie. Ik heb geleerd dat een v-riem altijd moet rusten op zijn flanken en nooit geheel in de groef mag liggen van de poelies zelf. Dit principe geldt ook voor variatoren omdat de eigenschappen hetzelfde zijn. Zodra de v-riem diep in de groef ligt wordt bijvoorbeeld de radiale kracht Fr veelte hoog. Bij een variosysteem zal er echter bij stationaire of lage toerental hoge slip ontstaan om de poeliehelften van de vario niet tegen de flanken van de v-riem drukken.

v-riem.jpg

Bij V-riemschijven zijn de maten van de groeven nauwkeurig aangegeven. De Vriem moet namelijk over de gehele lengte van de flanken dragen, maar hij mag niet onder in de groef liggen of erboven uitsteken. Zie figuur 2.12.

v-riem 1.jpg


Op deze site wordt er diep ingegaan op het werkingsprincipe van een variator. Ook hier kun je zien dat de riem niet volledig op de variobus rust:

En in dit youtube filmpje wordt exact het tegenovergestelde aangegeven van datgene wat jij beweert:
 
Ja weerspreekt duidelijk mijn theorie over shimmen. En volgens de uitleg in het filmpje erg logisch het gedrag vd V snaar als die onderin ligt. Eerst de achterpoelies ipv de V snaar in de voorste poelies als deze te diep ligt. Duidelijk verhaal.
Dan heb ik al die tijd in de verkeerde theorie gelooft. M.a.w. puur onzin dat shimmen —> naar prullenbak :disrelieved:
Maar waarom beweren anderen dan weer precies tegenovergestelde en waarom merk ik dan wel degelijk betere prestatie met mijn scooter... Klopt hier dan helemaal niets van? Ik vond de uitleg over shimmen altijd erg aannemelijk.
 
Ja weerspreekt duidelijk mijn theorie over shimmen. En volgens de uitleg in het filmpje erg logisch het gedrag vd V snaar als die onderin ligt. Eerst de achterpoelies ipv de V snaar in de voorste poelies als deze te diep ligt. Duidelijk verhaal.
Dan heb ik al die tijd in de verkeerde theorie gelooft. M.a.w. puur onzin dat shimmen —> naar prullenbak :disrelieved:
Maar waarom beweren anderen dan weer precies tegenovergestelde en waarom merk ik dan wel degelijk betere prestatie met mijn scooter... Klopt hier dan helemaal niets van? Ik vond de uitleg over shimmen altijd erg aannemelijk.

De theorie van jouw goed/fout plaatje wat door anderen beweert wordt is ook ongegrond. Ik heb dat plaatje jaren geleden ook wel eens voorbij zien komen op scooterfreaks forum en erin gelooft, totdat ik dus op eigen onderzoek uitging en toevallig het onderwerp v-riem voorbij kwam tijdens mijn werktuigbouwkundelessen. Daarom gaf ik ook in het begin een voorbeeld aan van een tandriem. Mensen vergissing zich hierin en denken dus dat de onderkant van een v-snaar moet functioneren als een tandriem die in tanden van een tandriemschijf vallen. Echter negeren ze het feit dat de aandrijving oftewel de overbrenging plaats vindt via de flanken van een v-riem.

Shimmen kan, maar dan aan de kant van gradenplaat en dit puur om het geheel, dus de vario EN halfpoelie op te schuiven. Zo kun je ervoor zorgen dat de riem tussen de variator en achterpoelies in een rechte lijn loopt. Anders slijt die namelijk en verlies je behoorlijk wat rendement.
 
Goed uitgelegd zeg. Dat plaatje geeft dus een verwarrend beeld van wat er werkelijk gebeurt in de gehele overbrenging. Shimmen heeft dus niets met 'beter optrekken' te maken maar eerder om snelle slijtage tegen te gaan.
Mensen vergissing zich hierin en denken dus dat de onderkant van een v-snaar moet functioneren als een tandriem die in tanden van een tandriemschijf vallen.
Dit is dan een behoorlijke misvatting als sommige nog denken dat een V snaar een vario 'aandrijft' dmv tanden...
Nogmaals bedankt voor de opheldering :)
 
Dus in het kort samengevat; de v-snaar lijt iets minder snel omdat er iets minder druk op komt?
Heeft het verder geen effect met de max snelheid en optrekken omdat de v-snaar op een andere positie van de vario en poulie komt?
 
De theorie van jouw goed/fout plaatje wat door anderen beweert wordt is ook ongegrond. Ik heb dat plaatje jaren geleden ook wel eens voorbij zien komen op scooterfreaks forum en erin gelooft, totdat ik dus op eigen onderzoek uitging en toevallig het onderwerp v-riem voorbij kwam tijdens mijn werktuigbouwkundelessen. Daarom gaf ik ook in het begin een voorbeeld aan van een tandriem. Mensen vergissing zich hierin en denken dus dat de onderkant van een v-snaar moet functioneren als een tandriem die in tanden van een tandriemschijf vallen. Echter negeren ze het feit dat de aandrijving oftewel de overbrenging plaats vindt via de flanken van een v-riem.

Shimmen kan, maar dan aan de kant van gradenplaat en dit puur om het geheel, dus de vario EN halfpoelie op te schuiven. Zo kun je ervoor zorgen dat de riem tussen de variator en achterpoelies in een rechte lijn loopt. Anders slijt die namelijk en verlies je behoorlijk wat rendement.

Het plaatje is wat dat betreft correct. Hierbij ga ik uit van een standaard Minarelli motorblok.
Daar zit standaard al een shim/vul of afstandsring in gemonteerd zoals getoond op het plaatje.
Deze zit er niet voor niets lijkt me.... Bij Mina is het zo dat als de v-riem versleten is, men nog een x-aantal km kunt rijden zonder deze ring.
Bij het plaatsen van een nieuwe v-riem dient dan deze vulring weer terug geplaatst te worden.

En alhoewel ik het deels met je eens bent, haal je volgens mij twee dingen door elkaar.
Hier wordt er gesproken over een v-riem met variabele overbrengingsverhouding.
Bij een v-riem met vaste overbrengingsverhouding, zoals bijvoorbeeld op koel- en smeersystemen, is het van het grootste belang dat de v-riem volledig aanligt op de flanken van de poelies.

Bij een variabele overbrengingsverhouding maakt dit echter maar een klein verschil.
De koppeling doet immers het eerste werk tot ongeveer 20/25 km, daarna neemt de vario het over en loopt het naar de top.
De v-riem ligt immers bij een standaard exemplaar bovenop de begrenzerring welke over de variobus geplaatst is.
Ringen plaatsen achter de gradenplaat is ook niet echt verstandig mits het wordt aangegeven in de beschrijving van de nieuwe (race)-variateur met een andere gradenplaat welke men plaatst. Ook het filmpje laat zien dat er een andere (niet standaard) vario en halfpoelie geplaatst wordt op het voertuig met een langere variobus.

Stel dat deze meneer nou de korte bus geplaatst had.., ben je dan nog steeds van mening dat shimmen onzin-of ongegrond is?
De bus valt (meestal) immers (een stukje) binnenin de halfpoelie.....
Let wel! Breedte (tolerantiemaat) van de v-riem speelt ook nog een belangrijke rol in deze.
Als dit alles niet goed staat afgesteld en-of uitgelijnd, loopt het voor geen meter en rijdt de scooter in de verkeerde versnelling weg wat dipjes teweeg brengt zoals arkAC al aangaf.

Een v-riem (ook wel bekend als v-snaar) is een aandrijfriem die over minimaal 2 poelies met dezelfde v-vorm loopt. De werking is gebaseerd op wrijving. De wrijving tussen de flanken van de V-riem en de poelie zorgt ervoor dat het vermogen van de aandrijfpoelie wordt doorgegeven aan de andere poelie. Slijtage is dus onvermijdelijk, maar gelukkig zijn er meerdere riemen-of snaren verkrijgbaar waar we tegenwoordig uit kunnen kiezen.
 
Last edited:
Het plaatje is wat dat betreft correct. Hierbij ga ik uit van een standaard Minarelli motorblok.
Daar zit standaard al een shim/vul of afstandsring in gemonteerd zoals getoond op het plaatje.
Deze zit er niet voor niets lijkt me.... Bij Mina is het zo dat als de v-riem versleten is, men nog een x-aantal km kunt rijden zonder deze ring.
Bij het plaatsen van een nieuwe v-riem dient dan deze vulring weer terug geplaatst te worden.

En alhoewel ik het deels met je eens bent, haal je volgens mij twee dingen door elkaar.
Hier wordt er gesproken over een v-riem met variabele overbrengingsverhouding.
Bij een v-riem met vaste overbrengingsverhouding, zoals bijvoorbeeld op koel- en smeersystemen, is het van het grootste belang dat de v-riem volledig aanligt op de flanken van de poelies.

Bij een variabele overbrengingsverhouding maakt dit echter maar een klein verschil.
De koppeling doet immers het eerste werk tot ongeveer 20/25 km, daarna neemt de vario het over en loopt het naar de top.
De v-riem ligt immers bij een standaard exemplaar bovenop de begrenzerring welke over de variobus geplaatst is.
Ringen plaatsen achter de gradenplaat is ook niet echt verstandig mits het wordt aangegeven in de beschrijving van de nieuwe (race)-variateur met een andere gradenplaat welke men plaatst. Ook het filmpje laat zien dat er een andere (niet standaard) vario en halfpoelie geplaatst wordt op het voertuig met een langere variobus.

Stel dat deze meneer nou de korte bus geplaatst had.., ben je dan nog steeds van mening dat shimmen onzin-of ongegrond is?
De bus valt (meestal) immers (een stukje) binnenin de halfpoelie.....
Let wel! Breedte (tolerantiemaat) van de v-riem speelt ook nog een belangrijke rol in deze.
Als dit alles niet goed staat afgesteld en-of uitgelijnd, loopt het voor geen meter en rijdt de scooter in de verkeerde versnelling weg wat dipjes teweeg brengt zoals arkAC al aangaf.

Een v-riem (ook wel bekend als v-snaar) is een aandrijfriem die over minimaal 2 poelies met dezelfde v-vorm loopt. De werking is gebaseerd op wrijving. De wrijving tussen de flanken van de V-riem en de poelie zorgt ervoor dat het vermogen van de aandrijfpoelie wordt doorgegeven aan de andere poelie. Slijtage is dus onvermijdelijk, maar gelukkig zijn er meerdere riemen-of snaren verkrijgbaar waar we tegenwoordig uit kunnen kiezen.

Ik heb tot nu toe altijd aan Piaggio blokken gesleuteld en heb eerlijk gezegd geen kennis over Minarelli blokken. Lijkt me beetje sterk dat er tussen de twee blokken een verschil is in overbrengingsprincipe. Een shimring eruit halen om langer door te kunnen rijden met een versleten riem klinkt niet echt logisch. Zou fijn zijn als je hier een bron van hebt. Lijkt me wel interessant om te weten wat daar dan de exacte reden van is.

Om de koppeling te laten werken moet de achterpoelies de gewenste rotatiesnelheid bereiken. De gewenste rotatiesnelheid op de achterpoelies wordt bereikt bij voldoende druk oftewel wrijving aan de variozijde. Dus het is wel degelijk van belang dat de riem daar goed afgesteld staat. Een riem dat los of ruim ligt tussen de variohelften zal naar mijn mening resulteren in slip wat weer nadelige effecten zal hebben op gasreactie en optreksnelheid.

Een andere maat afstandbus plaatsen of shimmen aan de zijde van de grandeplaat kan voorkomen wanneer je andere type vario plaats dan de standaard vario. De reden hiervoor is dan ook om er voor te zorgen dat de variator met de achterpoelies in een lijn staan. Soms is het zo dat de maat van de afstandbus wel klopt maar dat de achterpoelies (niet standaard) net een andere maatvoering heeft. Dan kun je shimringen plaatsen zodat het geheel opschuift. Moet de boel juist verder richting de krukaszijde, dan is het verstandig om je afstandbus af te draaien.

Ik probeer alleen aan te geven dat de riem van de bus moet liggen. Als je dat met schimmen voor elkaar krijgt is er niets aan de hand.
 
Heel interressant deze discussie, waar ik op concludeer is dat je het simpelweg moet testen en kijken wat gewoon het beste werkt voor jou afstelling/scooter, ik ga ff een malossi snaartje voor de vespa sprint bestellen die 5 mm breeder is en 9mm langer dan de orginele vespa sprint snaar, kijken hoe die daar op reageert en zie ik geen verbetering dan eventueel kijken of hij beter reageert met shimringen
 
Misschien wel wat laat, maar de bron is gewoon vanuit Yamaha/MBK/Minarelli zelf.

Mina vario en shimring.png


De shimring kan verwijdert worden als de snaar te veel slijtage vertoont. (toleranties moet men zelf even opzoeken)
Echter is het wel belangrijk om de ring dan wel aan de voorzijde terug te plaatsen.., ik plaatste het zelf altijd tussen nummer 13 (de veerring) en 14 (kickstartrondsel) op die manier voorkom je dan dat je de krukas naar de klote draait op het begin van de tanden/banen.

Heel interressant deze discussie, waar ik op concludeer is dat je het simpelweg moet testen en kijken wat gewoon het beste werkt voor jou afstelling/scooter, ik ga ff een malossi snaartje voor de vespa sprint bestellen die 5 mm breeder is en 9mm langer dan de orginele vespa sprint snaar, kijken hoe die daar op reageert en zie ik geen verbetering dan eventueel kijken of hij beter reageert met shimringen

Ik zou persoonlijk geen langere nemen...
Waarom? Een langere gaat wat dat betreft niet in en/of afslijten tot dat deze de optimale lengtemaat bereikt heeft!
Een iets bredere kan wel, echter moet je hier ook niet teveel afwijken van de originele maat omdat dan de versnelling van de motor niet goed van start gaat om het zo maar even te zeggen. Het ging hier overigens over de 2 takt motoren, maar in principe is dit qua 4 takt wel idem, enige wat afwijkt is dat een 4 takt motorblok een enorm koppel genereert met een relatief laag toerental t.o. de 2 takt motoren.
 
Misschien wel wat laat, maar de bron is gewoon vanuit Yamaha/MBK/Minarelli zelf.

View attachment 65854


De shimring kan verwijdert worden als de snaar te veel slijtage vertoont. (toleranties moet men zelf even opzoeken)
Echter is het wel belangrijk om de ring dan wel aan de voorzijde terug te plaatsen.., ik plaatste het zelf altijd tussen nummer 13 (de veerring) en 14 (kickstartrondsel) op die manier voorkom je dan dat je de krukas naar de klote draait op het begin van de tanden/banen.



Ik zou persoonlijk geen langere nemen...
Waarom? Een langere gaat wat dat betreft niet in en/of afslijten tot dat deze de optimale lengtemaat bereikt heeft!
Een iets bredere kan wel, echter moet je hier ook niet teveel afwijken van de originele maat omdat dan de versnelling van de motor niet goed van start gaat om het zo maar even te zeggen. Het ging hier overigens over de 2 takt motoren, maar in principe is dit qua 4 takt wel idem, enige wat afwijkt is dat een 4 takt motorblok een enorm koppel genereert met een relatief laag toerental t.o. de 2 takt motoren.
Dat je een shimring tussen de starterkrans en krukasmoer kan doen snap ik al hellemaal niet want dat verplaast toch niet de variobus????? Los daarvan heb ik een malossi multivar in mijn vespa sprintje gezet en hoop ik dat hij met een malossi v snaar beter reageert, er zal vast wel een reden moeten zijn dat hij 9mm langer en 5mm breder is toch, heeft het geen/slechte invloed dan zet ik die orginele der weer in, misschien ga ik hem shimmen maar word de eerste keer heb dat nog nooit gedaan / edit = ik snap al wat je bedoelt met die shimring tussen 13 en 14 plaatsen.
 
Het gaat/ging hier ook over een standaard 2 takt scooter/motor gebeuren met een originele vario et cetera!
Bij sport/race variateurs van bepaalde merken kan het zo zijn dat er een andere maat glijbus bij zit of er zitten ringen bij om het geheel iets op te schuiven en/of af/uit te shimmen. Dit komt omdat de vario en de gradenplaat anders is als het origineel.

En aangezien de poelies bij jouw (voor en achter) niet groter worden qua diameter is een langere snaar dus niet gewenst!
Nogmaals, iets breder kan wel omdat de snaar (sowieso) moet inslijten op de poelies voor een x aantal kilometers.
Te lang slijt nooit! Het verhoogt wel de kans op slippen aangezien de snaar niet verder omhoog geduwd kan worden.
 
Back
Top