Welke shim ?

Status
Not open for further replies.
Advertisement - register to remove this

dat kan alsnog met de rest van de afstelling te maken hebben..

de sterkste veertjes gebruik ik zelf eigenlijk nooit , het moet niet nodig zijn om het strakste van het strakste te moeten gebruiken. het is ook zo dat hoe strakker de veren in de koppeling hoe eerder de veren niet meer goed werken.

dus ik weet niet wat voor koppeling en veren je gebruikt maar het kan dus zijn dat je door iets lichtere veren te plaatsen en de afstelling van de drukveer en/of rollen te veranderen je wel vanaf stilstand vertrekt , alles heeft met elkaar te maken.
 
Vriend deze scooter heeft elke veer of rol al gezien ik denk toch echt dat die snaar niet helemaal goed loopt hoor want verder doet ie het gewoon goed toch en als het toerental en vermogen goed is ga ik daar verder niet meer aan zitten het kan er hoogstens slechter van worden.

Dit weekend ga ik gewoon ff met die shims aan de slag en dat zal ik het resultaat wel in dit topic posten ...
 
Ja dat is het ook die snaar is te breed denk ik wel vreemd omdat het gewoon een std snaar is ...

maargoed sinds de varioring eruit is is het eigenlijk nooit goed geweest dus het kan niet aan de koppeling of rollen liggen (toerental is perfect stabiel).
 
Ik doe er ook altijd een shim tussen
want snaar moet op de glijbus liggen om goed op te kunnen trekken
als ie nie op de glijbus (ongeveer dan) ligt zeg ik altijd dat ie net in een andere versnelling staat 2de ofzo en nie in de eerste zodat ie minder had trekt

En nieuwe snaar is meestal ook wel iets breder dan een gebruikte snaar
 
Ik doe er ook altijd een shim tussen
want snaar moet op de glijbus liggen om goed op te kunnen trekken
als ie nie op de glijbus (ongeveer dan) ligt zeg ik altijd dat ie net in een andere versnelling staat 2de ofzo en nie in de eerste zodat ie minder had trekt

En nieuwe snaar is meestal ook wel iets breder dan een gebruikte snaar

Idd dat is nou precies wat ik heb soms als ik een bocht uit komt lijkt het net of ie in zijn 2 wegtrekt ... (met met linkervoet wil ik dan altijd iets intrappen maargoed das offtopic)
 
Ik zelf heb ook shimmetjes tussen mijn variobus en koelvin. Waarom? Want ik wou de koppel echt direct hebben... Verschillende sproeiers geprobeert en toen de rollen en wat trekveerjtes shizzel en tto slot mijn terugloop ingeleverd voor een standaard imitatie. Maar nog was ik niet te vreden.

Heb ik shimmetjes laten plaatsen want snap er geen hol van van dat spul.. Heb daar nog nooit meer gewerkt... Nu rijd ie wel fijn en gene problemen en de koppel is goed.
 
een std snaar moet al helemaal niet met shims hoeven te worden gecorrigeerd als je het mij vraagt.

maar wat voor setup is het eigenlijk en wat voor afstelling heb je? en wat voor type scooter? mischien word het dan wat duidelijker
 
Het is een zip sp 2005

Setup

Std cilinder (best snel nog)
reverse uitlaat
4.5 gram
rode drukveer
zwarte trekveren

Maargoed ik denk toch echt dat het daar niet in zit omdat het toerenverloop enzo gewoon goed is alleen soms is het net of ie in zijn 2 wegrijd ...
 
en met std drukveer en lichtere rollen?

ik zet in een std piaggio meestal de std veer , maximaal malossi wit , omdat een andere veer gewoon te sterk is ,een std piaggio variosysteem is al vrij goed namelijk.

het komt vaker voor dat hoe zwaarder de drukveer hoe moeilijker het word om de koppeling af te stellen is.

alleen de std koppeling van piaggio vid ik wat minder , daar zou ik zelf al wel gauwer een andere in zetten.

sproeier verder ook goed?
 
Ja maar met een zwakkere drukveer pakt totaal niet op bij hogere snelheden dus dat is ook niet de oplossing ..

En van die koppeling is onzin want vanaf stationair pakt ie wel gewoon met genoeg toeren op

Echt waar het enigste wat ik nog niet geprobeerd heb zijn die shims
 
en met iets van 3 gram oid?

heb hier ook wel typhoons , zips etc. lopen met 2,7 gram , maar doen het erg goed :)

de shims zijn gewoon absoluut niet nodig op een std piaggio , nadeel van een shim is dat de snaar dan niet meer ze ver bovenin komt natuurlijk. over het algemeen moet je dan alsnog weer afstellen vaak.

ik zelf probeer btw in zulke gevallen eerst even een andere koppeling als ie alleen van 0-15 niet trekt.
 
Ook al geprobeerd uiteraard met 3 gram maar dan berg overtoeren (ook met std drukveer)

Maar van 0-15 doet het juist wel goed dan loopt ie stationair en boven de 40 ook no problem maar daar tussen juist als ik bv van 70 gas los laat dan is er tot 40 geen probleem pakt ie perfect op maar daaronder gaat extreem inhouden zeg maar dat 2 versnelling wegtrekken maar bij 15 ofzo doet ie het wel want dan draait ie stationair
 
volgens mij ben je een beetje door de war ofzo ,nu snap ik er niks meer van wat je bedoelt.

stationair draaien is dat ie zonder gas geven blijft lopen...

volgens mij is dit gewoon een kwestie van goed afstellen , zo moeilijk kan die niet zijn namelijk..
 
Hmm als het niet zo moeilijk was waarom doet hij dan altijd hetzelfde ongeacht rol of veer

Ik denk echt dat het in de snaar zit hoor... die loopt gewoon niet goed tussen de 20 en 40 of is dat niet mogelijk ?
 
mja , zo zit het std ook ;)

een variosysteem kan op verschillende manieren worden afgesteld , maar hoe dan ook moet het goed te krijgen zijn. zoals je al gemerkt heb kan ik je tips geven en zeggen wat wel en niet zou moeten etc., maar ik kan nog steeds niet op afstand repareren en dat kan niemand ook , je zult er toch zelf wat mee moeten proberen , lukt het gewoon niet kun je het beter even door iemand laten doen die er meer handigheid in heeft , klinkt mischien lullig maar als het steeds niet lukt word het ook niet beter , ook het het niet goed voor het draad op je assen om alles steeds weer los te draaien ,dat houdt ook een keer op.
 
Nee ik begrijp het hij is al een stuk of 4 keer terug naar de dealer geweest (officiele piaggiodealer) maar die snapt er ook geen hol van ...

Maargoed zoals ik al zei ik denk toch dat het met shims opgelost moet worden en dat ga ik dus ook proberen aangezien ik er met rollen en veren niet uit kom ....

Uiteraard begrijp ik ook van jullie dat je niet zomaar over internet een scooter af kan stellen maar toch heb ik het gevoel dat de oplossing simpel is en als je er zelf op zou rijden dat je meteen weet wat het is ....

Dit weekend ff met die shims klote nog en dan geef ik het echt op !
 
officiele piaggio dealer zegt ook niks ,iedereen kan piaggio dealer worden ;) , het is ook jammer hoeveel slechte dealers er zijn die je gewoon afschepen met slecht werk en/of slecht of gewoon onbegrijpelijk advies.

opgeven is natuurlijk onzin ,een variosysteem is een apart iets , om dit zo even af te stellen kan heel moeilijk zijn , soms zet je er gewoon wat in en loopt het goed maar soms werkt het heel erg tegen , maar hoe dan ook is er wel een oplossing voor , het is ook niet alleen de afstelling maar ook de staat van de onderdelen , de combinatie van onderdelen en hoe iemand denkt over het afstellen van een scooter. maar hoe dan ook zal het ding toch goed moeten willen lopen. er is nog geen scooter geweest die je niet kunt afstellen. ik gebruik nooit shims bij een piaggio en het wil altijd prima , met std poelies vario etc. , dus het moet goed kunnen zo , anderen gebruike wel shims en die lukt het ook , je moet zelf weten wat voor combinatie aan onderdelen je wilt gebruiken. verder zeg je dat je alle combinaties hebt geprobeerd ,maar dat kan niet waar zijn anders liep de scooter nu goed ;)
 
Maar ff een andere vraag want ik wil toch nog wat vragen over die snaar dan ...

Het is dus onmogelijk dat de snaar niet meer goed loopt na het verwijderen van de varioring ? Want met ring trok ie altijd heel goed juist onderin ...
 
de varioring eruit halen heeft soms wel effect op het lopen uiteraard , maar het moet gewoon netjes kunnen lopen , aangezien de scooters normaal gesproken niet begrensd zijn , dat is meer gedaan voor nederland o.a.

maar ik neem aan dat de rest helemaal ontgrensd is?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top